La Couronne 1636 1:98 Mantua

Waarschijnlijk is het lek boven water............bedankt allemaal voor jullie geduld en behulpzaamheid....
Ga proberen een serie foto's toe te voegen.....

Goed dus........om de bouw-draad weer op te pakken: de laatste foto laat de trapjes zien die ik gemaakt heb omdat ik de geleverde trapjes te grof vond.
Duurde even om een malletje te maken maar ze staan er nu op. (Vind ze nog steeds een beetje te grof, maar het gaat wel zo....)

Het gepiel met de trapjes beviel mij goed na het grovere werk, dus heb ik eerst de sloepen gemaakt .
Moet nog verfijnd worden voordat ze geplaatst worden, waarbij ik twijfel of ik 1 sloep moet plaatsen of 2 op elkaar.
Met z'n tweeen komen ze hoog boven het dek uit, ook al omdat de geleverde sloepzadels erg hoog staan, suggererend dat de mannen onder de sloepen door konden lopen (en de paarden langer konden uitrijden......Misschien is dit een van nieuwe constructie die aan La Couronne worden toegeschreven...

0003.jpg

Nog te doen in dit geval de nagelbanken op het bakdek knechten tegen de verschansingen en binnenkant gangboorden........doe ik als de relingen erop zitten i.v.m. de juiste hoogte.

Zo zijn we weer een stuk verder.................

In het algemeen stond er bij iedere mast wel één of meer knechten. De grote mast en de fokkemast, met hun relatief zware raas en de wijze van ophanging hadden een zware knecht nodig. De bezaan ( in feite een schuin staande ra) was minder zwaar en kon ook met een dubbel blokkensysteem omhoog getakeld worden. Een knecht was dan iets minder belangrijk. Maar voor het hijsen van zware lasten was deze dan weer wel handig.

Ook in het scheepvaart museum, een prachtig schilderij van van der Velde, dat het schilderij correcte details weergeeft is een understatement, tot op de ieder nagel is alles correct weergegeven........verbluffend ......je kan geen betere handleiding hebben.......

ImageVan de Velde van de Velde.jpg

Back