Jaren geleden studie verricht naar afwerkingen van scheepjes en daarmee ook oliën.
Afhankelijk van de dichtheid van het hout en de verdunning van de olie, zal het hout zich in de oppervlakte van het hout zuigen. Met Deense Olie kun op de plek van het te lijmen onderdeel altijd lichtjes opschuren en daarmee mogelijk weer onbehandeld hout aantreffen voor een betere hechting met bijvoorbeeld houtlijm.
Gebruik je olie verdund met white spirit of terpetine, dan zal het dieper in je hout intrekken maar zal je ook meer laagjes moeten aanbrengen.
Deense olie geeft de beste bescherming na gemiddeld minimaal 3 laagjes te hebben aangebracht. Tussendoor moeten de olierestanten zijn weggeveegd en moet het goed gedroogd zijn. Afhankelijk van het merk (ik gebruik die van Rustin) zal daar 4-6uur per laagje tussen moeten zitten. Dit laatste hangt ook af van de temperatuur en luchtvochtigheid. Je kan dit testen door er een schoon doekje langs te halen. Als het niet meer afgeeft en de tijdsduur is voorbij, dan kun je weer smeren.

Na het derde laagje vormt zich een miniscule toplaag van "gedroogde" olie en die voorziet in de extra bescherming. met andere woorden, dat trekt niet meer in het hout omdat het hout aan de oppervlakte is verzadigd. Door de mix van harsen zal de laag na droging hard worden en daarmee zijn bescherming geven.
Deense olie heeft dan ook echt een andere eigenschap dan een lijnolie of tung olie en dat heeft met de "mix van ingredienten" en desbetreffende samenstelling te maken (olien & "kunst"harsen) . Per merk kan de samenstelling van ingredienten anders zijn en daarmee ook anders uitpakken.
Persoonlijk vind ik Deense Olie makkelijk in gebruik en een heel mooie afwerking geven waarmee de natuurlijke nerf en tekening van het hout naar voren komt. Het hout zal iets donkerder kleuren en krijgt een mooie satijn / eiglans.
Je kan ook later nog makkelijk bijwerken of een nieuwe laag aanbrengen als je dat wenst.
Nadeel, het werkt niet goed op geverfde onderdelen. Met verven dicht je de nerf waardoor de olie niet kan intrekken. Ook kan de verf loskomen of het wordt een kliederboel. Om die reden "verf" ik liever met verschillende houtsoorten als dat kan of gebruik ik inkt, ecoline of beits om "kleur" aan te brengen. Indien er toch is geverfd, dan een satijnen / zijdeglans vernis gebruiken is mijn devies. Bouw je een 17e eeuwse Hollander dan ontkom je doorgaans niet aan verven....
Terug naar de bouw van jouw schip, want die ben ik weer aan het vervuilen met mijn "verbale diaree"....