Voordat ik met het schuren en afschuinen van de spanten kan beginnen moet eerst de voor gelazerde verschansing, die van de boeg tot het hek loopt worden verlijmd hier, word straks de beplanking aan aangepast. De plaat zelf word later ook aan twee kanten beplankt en komt iets dieper in de spanten te liggen (2 mm).
Het buigen van triplex is iets wat met beleid gedaan dient te worden, je kan de plaat niet gewoon in het water leggen net als de latten omdat de kans dan zeer groot is dat het triplex los laat. Het laat zich echter wel buigen met warmte. Om schade aan het hout te voorkomen leg ik het te buigen deel even tussen een natte doek zodat het hout wat vochtig word en buig dan in kleine stapjes tot ik mijn doel bereikt heb,
In dit geval moet alleen het voorste stukje wat om de boeg word gelegd gebogen worden,
Voordat de plaat op het model kan moet er hier en daar wat in model worden geschuurd.
Bij het achterschip en de hele zijkant viel dit mee en moest er maar weinig geschuurd worden om de plaat te laten passen,
Bij de boeg was er wat meer werk nodig, aan het blanke hout is te zien waar het één en ander is weggeschuurd,
De plaat past nu mooi zonder kieren en/of andere onregelmatigheden om het dek en de spanten, is tijdelijk vast gepind voor de foto, want de poorten moeten nog worden verwijderd,
ook het stukje rond de boeg moet nog in model worden geschuurd, gelijk met de luizenplecht en de kiel moet er netjes tussen passen,
Al met al een aantal uurtjes werk om de hele plaat netjes pas te krijgen...