Kwaliteits verschil zenders.

Ik ga weer eens herbeginnen met modelvliegen dus ik ben aan het zoeken naar een nieuwe zender.
Nu is mijn vraag : ik zie merken zoals flysky en frsky en die zenders zijn in vergelijking met bijv futaba of spectrum die ongeveer dezelfde mogelijkheden hebben maar een factor 3 of 4 goedkoper zijn.
Zijn die merken gewoon duurder of ook kwalitatief echt beter.
Ik heb er best veel op gegoogeld maar ik kan niet echt een goed antwoordt vinden.
Ik zoek eigenlijk een redelijk simpele zender zoals bijvoorbeeld een spectrum dx 6.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt.

Ik heb (ervaring met) een Futaba T7C en een tweetal FRSky Taranis zenders. Ik merk tussen deze zenders niet echt kwaliteitsverschil. Bij de Futaba heb ik wel eens een aan/uit knop moeten vervangen en er zijn een keer nieuwe trimschakelaars in gekomen. Bij de FrSky zenders heb ik ook al eens de trimknopjes moeten vervangen. Hoewel dat nu niet meer hoeft, want door ze af en toe met isopropanol door te spoelen blijven ze het gewoon doen.
Met de originele Futaba en FRSky ontvangers heb ik ook nooit verbindingsproblemen gehad. De OrangeRX Futaba kloon ontvangers heb ik wel een slechte ervaring met een exemplaar en de Jumper R8 (een FRSky kloon) ontvanger is echt buitengewoon slecht.
Tot slot heb ik nog een eenvoudig Flysky 6 kanaals budget zendertje (FS-i6) om ook les mee te geven en dat ding werkt ook probleemloos.

FRSky heeft een erg uitgebreid aantal opties (op mijn zender draait het besturingssysteem OpenTX) en dat kan voor iemand die niet zo van gadgets houdt een steile leercurve opleveren. Ik vind het zelf geweldig.

Leuk dat je weer her-intreedt !

Allereerst dit worden meestal enorme wellus nietus draadjes, let op dit is mijn visie, iemand anders kan een andere hebben maar aan het eind van de dag vliegen we allemaal.
- Futaba;
Is kwalitatief goed maar qua mogelijkheden erg conservatief. Geen mogelijkheid tot logische schakelaars, geen geluiden kunnen koppelen aan bijv. een "trottle cut". Ontvangers zijn erg duur.
- Spektrum;
Is kwalitatief goed, gemiddeld geprijsd, erg gemakkelijke software om mee te werken.
- Graupner;
Is kwalitatief ook goed , gemiddeld geprijsd, iets lastiger te programmeren.
- Jeti;
Is kwalitatief goed, alleen wel erg duur en extra’s zoals curves, sequences, kanalen moet je er los bij kopen of je moet het topmodel nemen... en die is erg duur.
- Frsky;
Veel mensen zweren erbij, kwalitatief goed en redelijk geprijsd. Maakt gebruik van Ethos/Open TX operating systeem wat heel erg veel kan. Mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en houden op daar waar de kennis van degene die hem programmeert stopt. Enorm grote internet community waar als je iets niet weet er altijd uitkomt.
- Radiomaster;
Was eerst kwalitatief niet zo sterk, is nu heel veel beter geworden. Standaard is hall sensors op de stuurkuppels. Is nu heel veel voor erg weinig en heel compleet. Maken ook gebruik van het Open TX of het nieuwere Edge TX operating systeem wat heel erg veel kan. Verder heeft dit systeem ook de mogelijkheid om uitgerust te worden met Expresslrs zendprotocol, dit geeft een veel betere dekking (30km reikwijdte met 100 mw zendvermogen)met ongekend lage latency, Mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en houden op daar waar de kennis van degene die hem programmeert stopt. Enorm grote internet community waar als je iets niet weet er altijd uitkomt.
-Flysky;
Helaas geen ervaring mee.
Verder om je te verdiepen;
Youtube van Joshua Bardwell
Youtube van RCmodelreview.

Succes met de keuze,

Met vriendelijke groet;

AaddB

Laatst bewerkt:
Bij autozenders is het advies om het te voelen hoe het in de hand ligt. Sommige merken gebruiken hier echte gebruikers en anderen denken dat het wel goed zit met wat ze bedacht hebben, en dat geld niet alleen voor hoe de grip is maar ook voor de balans. Ik kan mij voorstellen dat dat bij vliegzenders ook zo is.

Dan komen wensen om de hoek kijken. Zoals aantal kanalen, functies, snelheid. Tegenwoordig lijkt ook OpenTX voor sommige mensen een ding te zijn.

Op youtube kan je bv ook range-testen vinden

Voor modelvliegen: kies een kwalitatief goede zender die opentx/ edgetx ondersteunt en combineer het met ELRS (Express Long Range System) en dan de 2,4Ghz-variant. ELRS is erg prettig en eenvoudig in gebruik. Ik gebruik er zelf RadioMaster ontvangers bij en die zijn niet alleen licht in gewicht (0,55gr+), klein, maar ook nog 'ns heel erg goed. MatekSys (o.a.) heeft PWM-ontvangers voor ELRS ontwikkeld.

ELRS is momenteel het beste protocol voor r/c dat er is. Kan zelf ingesteld worden op 'high responsive' (hoge packetrate) of naar 'long-range' (lagere packetrate) of een mix van beiden. Tevens kan het powerOutputLevel ingesteld worden. In NL is 10mW de maximaal toegestane waarde. Sommige ELRS zendmodules gaan tot 1000mW (1W), maar je kunt ook 'dynamic' kiezen: 10mW en zodra de linkQuality (gemeten door ontvanger) iets afneemt bij laten plussen tot bijvoorbeeld 250mW (maar dat mag dus eigenlijk niet :oops:).

ELRS is opensource en ontwikkeld door r/c-jongens voor r/c-jongens.

Laatst bewerkt:
Ik zoek eigenlijk een simpele 6 kanaal zender waarin de belangrijkste dingen kan programmeren zoals bijv : end point,expo,een mixer en dat soort dingen .
Wat ik wel belangrijk vind is de betrouwbaarheid.

of naar de club waar je gaat vliegen... als jij met merk-X aan komt en iedereen vliegt met merk-A dn kan je weinig hulp met instellen/programmeren verwachten.

denk dat bijna alle merken gewoon prima kwaliteit bieden

In ieder geval geen Spektrum…. dat is echt waardeloos. Futaba FASST-zendertje, ook tweedehands, is dikke prima! Een instapmodel Flysky ziet er goedkoop uit, maar presteert verrassend goed. Daar kun je ook alles wat je noemde instellen.

Allereerst dit worden meestal enorme wellus nietus draadjes, let op dit is mijn visie, iemand anders kan een andere hebben maar aan het eind van de dag vliegen we allemaal.
- Futaba;
Is kwalitatief goed maar qua mogelijkheden erg conservatief. Geen mogelijkheid tot logische schakelaars, geen geluiden kunnen koppelen aan bijv. een "trottle cut". Ontvangers zijn erg duur.
- Spektrum;
Is kwalitatief goed, gemiddeld geprijsd, erg gemakkelijke software om mee te werken.
- Graupner;
Is kwalitatief ook goed , gemiddeld geprijsd, iets lastiger te programmeren.
- Jeti;
Is kwalitatief goed, alleen wel erg duur en software moet je er los bij kopen of je moet het topmodel nemen... en die is erg duur.
- Frsky;
Veel mensen zweren erbij, kwalitatief goed en redelijk geprijsd. Maakt gebruik van Ethos/Open TX operating systeem wat heel erg veel kan. Mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en houden op daar waar de kennis van degene die hem programmeert stopt. Enorm grote internet community waar als je iets niet weet er altijd uitkomt.
- Radiomaster;
Was eerst kwalitatief niet zo sterk, is nu heel veel beter geworden. Standaard is hall sensors op de stuurkuppels. Is nu heel veel voor erg weinig en heel compleet. Maken ook gebruik van het Open TX of het nieuwere Edge TX operating systeem wat heel erg veel kan. Verder heeft dit systeem ook de mogelijkheid om uitgerust te worden met Expresslrs zendprotocol, dit geeft een veel betere dekking (30km reikwijdte met 100 mw zendvermogen)met ongekend lage latency, Mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en houden op daar waar de kennis van degene die hem programmeert stopt. Enorm grote internet community waar als je iets niet weet er altijd uitkomt.
-Flysky;
Helaas geen ervaring mee.
Verder om je te verdiepen;
Youtube van Joshua Bardwell
Youtube van RCmodelreview.

Succes met de keuze,

Met vriendelijke groet;

AaddB

Op zich geef je een mooi overzicht van de verschillen, maar zoals je zelf al schrijft is het snel welles nietes zoals je in de verdere reacties al merkt.
Wel is het handig om de juiste informatie te geven en bij Jeti hoef je de software er zeker niet bij te kopen, die is al keurig netjes geïnstalleerd. Wat je wel kunt is extra opties bijkopen om de mogelijkheden van de zender uit te breiden en die kosten extra. Deze software staat ook al op de zender maar schakel je vrij na betaling. Met de basis kun je zeker wel aan de slag om een model in de lucht te krijgen.

Je kunt het goed of slecht vinden, veel andere zenders hebben opties die je nooit gebruikt, maar die zijn dan vaak ook goedkoper. Jeti is premium en daar moet je het echt voor over hebben.

Als herintreder zou ik allereerst naar FrSky kijken, is momenteel het beste in kwaliteit voor de prijs die je betaald, en die is overigens allang niet meer budget, wat die zijn ook al aardig aan de prijs, maar wel met een hele goede bouwkwaliteit.

Als software zou ik daar Ethos op nemen. OpenTX is echt programmeurstaal en daar wordt door FrSky ook niet meer in geïnvesteerd.

Frsky maakt idd kwalitatief goed spul. Opentx/ edgetx is weliswaar ontwikkeld door autisten, kent een zekere leercurve, maar kun je snel onder de knie krijgen. Ik zou het zeker niet ‘programmeren’ noemen, eerder instellen. Daarbij komt dat er opentx-companion is voor den computer, zodat je de zender aan de compu kan hangen en in een paar tellen kan instellen (per model, aantal modellen oneindig).

@Trilliwilli
Ik heb mijn in post over Jeti aangepast het stond wat onhandig geformuleerd. Maar ik weet waarover ik praat want ik heb ze allemaal. Voor mij is de keuze een zender met Edge-TX in combinatie met Expresslrs. Ik heb Ethos uitgeprobeerd maar was niet praktisch ik moest alles wat ik gebruik weer opnieuw terug vinden, Open-TX of het vervolg Edge-TX is voor mij vele malen begrijpelijker. Wel had ik een leercurve, veel gehad aan de internetcommunity die mij de eerste stapjes leerde, ik begon met een Taranis van het eerste uur(2012). Vanaf dag 1 een rocksolid verbinding.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat bij deze vraag toch ook zeker de vraag hoort wat het budget is. Een leuke frsky begint bij 150 euro, een instap jeti 700. En dan alles er tussen. Ik zou vooral kijken wat ligt er fijn in de hand en welk merk vliegen ze op de club.

Bedankt voor alle info ik verwachtte misschien wel horrorverhalen over frsky en flysky te lezen maar dat viel dus enorm mee dus ik denk aan een frsky zender die is ook nog bij een modelbouwwinkel in de buurt te koop .

Ja, en om het plaatje perfect te maken…. De Frsky-zender is uitgerust met Ethos firmware. Deze firmware kun je uitbreiden met custom scripts (LUA scripts), zodat je succesvol achter in de zender een ELRS-module kunt stoppen. Het beste van twee werelden: bouwkwaliteit zender van Frsky, protocol (en alle extra mogelijkheden) van ELRS. Of zoals Joshua Bardwell het verwoordt: ExpressLRS made me love FrSky again.

Ook handig als je ooit een quadcopter aanschaft. Die zijn tegenwoordig veelal uitgerust met ELRS en in handomdraai (via WIFI op de Receiver) te binden met je ELRS zendmodule. Ja, ik stond zelf laatst ook vreemd op te kijken… een RadioMaster ELRS-Rx van 0,55gram die ik via Wifi met m’n laptop kan benaderen. Mensch…

PS ik zie dat Frsky tegenwoordig ook zenders levert die af fabriek ELRS ondersteunen

Laatst bewerkt:
Ik heb een jaar geleden mijn Graupner zender gewisseld voor een Spektrum NX8. Ik dacht qua programmering een veel toegankelijker systeem te krijgen maar dat is me behoorlijk tegengevallen, ik kan nog steeds niet goed met de NX8 overweg... misschien had ik een minder recente Spektrum moeten kopen. Wat jij aan mogelijkheden wil had denk ik met mijn overjarige Spektrum DX6i ook gekund, en als er íéts makkelijk programmeren was was die het wel.

Ik heb "vroeger" een spectrum dx6 gehad die was toen net uit en was er best tevreden over.
Ik wil eigenlijk dat firmware en open tx en zo niet gewoon simpel is voldoende.

Met alle respect voor je aanschaf van een Spektrum-zender... Even een actueel citaat uit een UK-forum over Frsky en ELRS vergelijk:

It uses a more modern system (LoRa) AND can run at a faster update rate.

I fly from a club field that has a history of radio drop outs, bad with Spektrum, and still present with FrSky. We fly legally to UK law so no long range. Since converting my FrSky X12S to ELRS with a Namimno Flash 2.4GHz module I have had NO incidents, while others around me continue to have drop-outs. Nuff Said?

Helaas zijn de incidenten met Spektrum geen incident. Quote 18 mei 2023 Arrma-forum:
'Spektrum sucks. DX5C, RC6GS and NB4, here, I invested much into all, already. Across many differnt models.I had runaways before during a signal loss. Thats why I like long range radios best. Not just for Speed running. And Spektrums don't cut it for me. Not a fan.'

Laatst bewerkt:
Ik vlieg op een club (G&EVVM) waar geen drop out problemen zijn (in elk geval sinds een jaar of tien niet meer). Ik had het dan ook niet over verbindingsproblemen maar over programmeerproblemen. Spektrum wordt redelijk veel gebruikt op mijn club.
Niet iedereen wil graag veel technische opties, maar ja je wil wel graag dat je zender je modellen kan bedienen. En telemetrie was destijds aantrekkelijk.

Er bestaan eigenlijk geen slechte merken meer. Bij het 2,4 Ghz gebeuren draait alles eigenlijk om hetgeen wat er achter het zend gebeuren aan de hand is. Dus het programmeren van zaken. Hou je ervan om met veel poespas je model te programmeren, dan moet je iets zoeken met ene open structuur. voor de rest kun je toe met veel simpelere zenders die foolproof te programmeren zijn.

Back