Beste Alwin,
Hoever ben je met je romp! Ik heb je site eens een beetje door gevlooid. Heb zo ook gezien dat op de bodem van de helling inderdaad een een kunststoffen glijmat ligt. Zo kunnen ze natuurlijk full speed binnen varen om zo het binnenhalen te verkorten. Het schip is in de Antillen ingezet voor de drugsbestrijding. Zo kunnen ze snel hit and run acties uitvoeren.
Als ik het zo bekijk moet je het schip absoluut licht houden. Ik zie dat je in de opbouw al stevig in de details bent gedoken, zo ook de binnenruimte. Hoe mooi ook, het lijkt me iets voor het laatst.
De romp moet je eerst fixen.
Als je uit balsa wilt bouwen, kan dat heel goed.
Als ik het zo lees zijn er reeds forummers die 1,5 tot 2mm balsa aanraden. Je zou ook van 1 mm kunnen uitgaan. Dit geeft voldoende sterkte om de opvolgende epoxy of polyester lagen te dragen.
Als je op de hoeken van het spant, én om de 10, 15 of 20 mm een 2 x 2 mm latje verzonken in het spant zou laten verzinken, krijg je een lichte en sterke kooi-konstruktie. De huidplaat kan dan zeer dun blijven, en zelfs uit papier gemaakt worden. Uit eindelijk geeft de glasvezelmat de optimale versterking, en zouden alle spanten achteraf weer gesloopt kunnen worden.
In feite kan je volledig uit papier bouwen. Dat deden de Engelsen al sinds modelbouwheugenis. Het staat 'natuurlijk' ook beschreven in het beroemde Veestraboekje. NB: schepen van meer dan een meter!
Daar ga ik weer! Maak eens eens modelletje. Ga er daarna op stampen.
Geen materiaal te gek.
Maar de romp heeft voorrang daarna komt de bovenbouw. Op het alller, aller, aller, laast de lampjes!
Goed: vervolgens glasmatten.
Niks geen 80grs! veel te zwaar. Dat is veel te ongewillig. In de handel is 25grs te koop. Dat moet je op de rol kopen. Het laat zich met een weggooikwast zeer goed in alle hoekjes duwen.
Met 2 lagen heb je een bere sterke romp. Sterk genoeg om te varen en vooral licht.
Ik heb een Graupner Wiesel liggen. De romp is uit diepgetrokken ABS kunststof, wanddikte 0,3 mm op plaatsen. Flinterdun, doch sterk genoeg... en licht. Veder licht!.
De kale romp van mijn S-100 Schnellboot Microglass uit de USA is 1090 mm x 160mm. Die weegt al 735 gram. Als je 850 mm x 150 mm rompje dat al weegt is deze reeds te zwaar aangezet. Denk in termen van vliegtuigrompen. 500 tot maximaal 600 gram.
De opbouw, hoe ver je daar ook mee bent, laat zich lichter en vormvaster (watervaster) bouwen uit dunne ABS of Styreen plaat. Zonnewarmte is geen argument, want hout trekt ook hardstikke krom. Kwastepoxy vindt het boven de 100 graden ook niet meer erg fijn.
Styreen te koop bij de plastic handel in grote lappen, vierkante meters dus! voor nog geen 10 euri!
Je kan het knippen met de schaar of voorsnijden en breken langs de snijrand! Recht of in een S-bocht!
Het is maar een weet!
Verder heb ik je bootje doorgerekend!
Voor zover je schaal wild varen en genoegen met hoogstens 10 tot 20% oversnelheid wilt nemen.
Harder moet je niet gaan want dan sla je over de kop.
De stabilistie vinnen zitten er bij het origineel niet voor niets onder.
Die zijn actief tijdens de vaart op max en worden door een gyroscoop servo aangedreven.
Dat betekent dat de romp 'een vorm van instabiliteit' in zich mee draagd, die je wellicht in het model moet compenseren met het gewicht zover/veel mogelijk onderin te houden.
Het originele schip heeft een aardige bovenbouw. Maar onderwater zit er niet veel.
Als jij je bovenbouw veel te zwaar maakt, gaat je boeltje omver en kan je gaan duiken!
Tot zover! Straks zet ik voor de geïnteresseerde lezers van dit forum de berekening/conclusies er op.
Met Jan Vos en Rhinobirds hoop ik t.z.t. een thread of FAQ op zetten om de berekening voor een ieder toegankelijk te maken. Wellicht maken 'we' er een excel sheet van.... maar of dat gaat lukken met al die tabellen.
ofwel
www.dream-arts.com
http://www.microglass.net
Ter afsluiting! Een onvetraagde motor vraagt 60% meer energie. To zo!