Kustwacht cutter stan patrol 4207 *fotos romp!

Dat lukt niet met een touwtje want hij gebruikt een stijf touwtje schrijft hij ergens eerder of het moet een duwtouwtje zijn :) :idea:

en hoe wil jij een stangetje laten vallen ;)

een stangetje knikt niet in ene uit zichzelf plus je vergeet nog een factor,

magneet blijft hangen aan het bootje dan,,

wat ik doe is ik trek hem weg bij de boot vandaan,, waardoor de afstand te groot wordt voor de magneet om de magneet te vinden die op de boot zit,,

door dat die afstand zo groot is zal er geen contact meer zijn met elkaar dus zal de boot weer los liggen,,

zodra de magneet terug schuift dan hebben ze weer contact en kan je de boot tot een bepaalde hoogte optrekken,,

vervolgens deur sluiten, en bij het loslaten laat je de magneet meer afstand nemen dan dat de boot verder kan, en zal de boot dus weer los liggen en uit het schip glijden ;)

maar hiervoor moet het boot wel een lang eind het schip in kunnen varen op zichzelf

ik gebruik hoogstwaarschijnlijk een nylon binddraad dit bestaat uit uiterst flexibel draad,, en lijkt net op elektriciteitsdraad,

vbschets49id.gif

blauw is waar magneet zit bij loslaten
paars is de afstand deze is dan te groot om nog de magneten contact met elkaar te laten houden,

hierdoor zal de boot dus weer los liggen,,

Effe reageren!

Heb net 3 Theodor Heuss foto's geplaatst op het foto forum.
Heb mijn ouwertje in renovatie staan.
Ik heb dan ook aangehaakt bij het Theodor Heuss topicje.

Er zijn diverse mogelijkheden om het bijbootje op te takelen.
Bekijk eens deze link...

http://www.deister-web.de/vereine/barsingh/eac/bermpohl.htm

Lees maar eens door. De goede man heeft al wat werk verzet en goed geillustreerd.

Helemaal onderin. Bekijk het bijbootje. Aan de boeg zit een sleepkabel met haak (conform origineel). Daarmee wordt de boot de helling (Badewanne) opgeliert.
Kijk verder bij de doorlink "Beibootaufname" etc... helemaal onderin scrollen...
Een rail-systeem is ook mogelijk.. minder schaals... wel inventief.

1) Zelf heb ik een flexibele bowdenkabel die door een huls met slit heenloopt, verlijmd in het dek en doorlopend in de badewanne... ook niet schaal...
De meenemer met aanhaakpunt geleid langs deze slit.
Zaakje verder aangedreven met een draaiend draadeind met micro-switches. Een lange servo-arm zie ik niet zitten.
2) Of... draadeind... of zeil-servo-trommel (Segelwinde)... gewoon met nylon koordje in een lus/loep. Op de bodem van de Heuss badewanne zitten rollerblokken waarop de kiel van de bijboot komt te rusten.
Die kan je voor de takeling van de lus gebruiken. Het ziet er dan ook wat schaalser uit. Aanhaakpunt-vorm verder zoals op de duitse site getoond met daaraan de lus geknoopt
hmmmm....

Groet Bas

ik denk dat er dan een kleine verwarring is tussen de 2 systemen,, wat ik daar zie moet het schip nog echt een groot stuk binnen getakeld worden?

bij damen komt het schip bijna volledig naar binnen,, + ik bouw op schaal 1:50 wardoor het haak princiepe voor mij bijna gelijk al afvalt omdat dat gewoon niet genoeg zekerheid geeft,,

ook niet doormiddel van lopende banden dit is A zwaarder iets wat ik absoluut niet kan hebben,, en B zeer lastig waterdicht te krijgen,,

76.jpg

Bij de Bermpohl en Heuss was dit deels het geval. Die werden binnnen handbereik het klapgedeelte van de helling opgevaren. Een man koppelde de beiboot aan (gevaarlijkwerk)

Bij de Herman Marwede (nieuwste schip) zit er een rails waarmee de beiboot afstand-bediend binnen wordt gehaald. Onderop de kiel zit het oppik-haakpunt.
De Berlin-klasse heeft in het echt meen ik ook een rails-takelsysteem.

Als je in jouw geval het bijbootje de helling wil opvaren moet je veel power hebben en goed mikken. Bij een beetje beweging in het water... ? maar... zeg nooit nooit :o)

Magneetjes kan je vergeten, zwaar en slaan los wanneer je het niet wilt... en komen niet los wanneer je het wel wilt.
Electromagneetjes? Spoeltje... trekken stroom.... zet je em op de takel of toch in het beibootje? Nogal complex.

Hoe groot is het bijbootje? Het Graupner rubberbootje heeft niet veel pep. De micro e-motortjes hangen er in podjes onder en kunnen blijven haken aan de helling.

Testhellinkje bouwen... ben ik zelf ook van plan.
En bij Damen kijken hoe het exact werkt... geen magneten denk ik... veel te link

Overigens... het takelmechanisme hoeft niet zo zwaar uitgevoerd te worden... bijbootje weegt niks. Messing geleiders kan je vervangen door kevlar vliegerstokken?

Verder zijn de genoemde takeningen beproefd en blijken te werken. Doe er je voordeel mee.

Groet Bas

bij damen werkt het als volgt

boot vaart voor 75% het schip binnen laatst 25% gebeurt door een lier die hem nar binnen takelt maar dit touw wordt gewoon vast geknoopt aan de bijboot,,

ik zal nix kunnen testen tot ik in het praktijk breng,,

een testhelling is leuk,, maar zal niet werken,, ik moet weten hoever de bijboot zelfstandig naar binnen kan varen,, het mikken moet wel lukken het bijbootje is puntig van voren dus ;) dat komt wel goed,, misschien paar keer oefenen en niet aan te raden bij veel golven,, maar moet te doen wezen,,

ik zit toch te denken aan de magneet werking,, dit doormiddel van een zeer krachtige magneet,, het bootje weegt slechts 55 gram,, inderdaad het zal hoogstwaarschijnlijk een elektro magneet worden vanwege het vermogen,, eventueel kan ik een magneet slopen uit een overleden elektro motor,, deze zijn uiterst krachtig!!

en vergeet niet het zijn 2 magneten die mekaar aantrekken dit zal mekaar altijd recht trekken,, dus losschieten is toch iets dat niet al te snel voorkomt wel zal ik testopstelling maken waar ik de 2 magnete 1 verzwaard met 75 gram in de juiste hellingshoek zal testen,, ik vermoed eerlijk gezegd weinig moeite,,

wat ik uit fotos kan zien van het schipje van 25 euro is dat de motorhuizen onder de boot (het witte plastik) schuin is dus wel over een rand zal getrokken kunnen worden,,

mvc655s7sp.jpg

mvc656s6mx.jpg

158 gram aan 2 luttele motor magneten,, a 6 gram,, het bootje wat hier aan komt te hangen weegt 55 gram incl magneet en wat water weegt die hooguit 75 gram!!!! betekent een marge van 160 - 75 = 85 gram oke er zit nog 1mm afstand tussen de magneten,, 1 magneet wordt onder op de bijboot gelijmd of erin afhankelijk van de ruimte,, en dikte van de romp van de bijboot maar dat is eventueel nog zelfs aan te passen (vervangen voor 1mm dik plexiglas klein stukje) de andere komt onder het dek te liggen ze trekken mekaar aan vanaf 2cm afstand,, ongeacht wat er tussen zit,,

+ de magneten slepen alleen en doen niet zoals ik de test heb uitgevoerd,,

met magneten zou het dus wel degelijk moeten kunnen lukken.. deze methode zal 12 + 6 + 2 = 20 gram wegen voor een kompleet werkend systeem dan de deur nog ook 1 servo a 6 gram +armen a 10 gram = 36 gram voor een werkend rib ;)

Klinkt prachtig. Electromagneetje (staafje met koperdraad omwilkkeld) is natuurlijk controleerbaarder.
Gaat vast lukken!

Overigens je schip is 1:50? Wat waren de afmetingen van het origineel? en het tonnage/waterverplaatsing?
Zit je dan ongeveer op 1 meter, bij een breedte 15 cm?

85cm x 13,5cm ik smokkel iets mijn schip wordt 85x 15 hierdoro heb ik wat meer gewicht,, 215ton is het orgineel,, 215/50³ = 1,8kg iets in die richting,,,

het orgineel is 42,80 * 6,40

helaas wat jij zegt weegt teveel :(.. 1,7 kg ben ik heel snel doorheen,,

ik ga werken op 7,2V

ik ga draaien op direct drive 540 std mabuchi motoren misschien later over naar 2 langzaam draaiende 540 motoren lees de helft aan toeren,,

er komen 2 motoren in allebei op 4blads schroeven waarschijnlijk 30mm,, in ieder geval de assen zijn m4, die heb ik al liggen net zoals de roeren ook deze zijn al in mijn bezit,

helaas zit een vertraging der niet in puur door het gewicht,,

In een duits boek over modelreddingboten heb ik een keer een oplossing gezien met tandriemen.
Onder in de kuip werd een tandriemwiel aangebracht wat werd aangedreven door een motortje.
Aan de onderzijde van de bijboot, over de kiel werd een tandriem geplakt met de tanden naar de buitenzijde.
Het bootje werd gedeeltelijk in de kuip gevaren, hier greep de tandriem in het draaiende wieltje, en zo werd het bijbootje naar binnen gedrukt.

het nadeel van dit soort princiepes is dat het zeer onderhouds gevoelig is,, draaiende onderdelen in het water,,

dit is ook de reden dat ze bij damen geen draaiende rollen en dergelijke hebben in hun rib,,

Cheeta zei:
dat het zeer onderhouds gevoelig is,, draaiende onderdelen in het water

O, wat is er onderhouds gevoelig aan een net boven de kuip uitstekend tandriemwieltje??

Cheeta zei:
dit is ook de reden dat ze bij damen geen draaiende rollen en dergelijke hebben in hun rib

je moet ze ook niet in je Rib maken maar ik de kuip, en die zal toch voornamelijk droogstaan neem ik aan.

ik gaat eerst proberen met mijn magneet methode ik denk dat dit al zeer goed zal moeten werken,,

ik heb nu magneten genomen uit een 480race motor maar er zijn 100% cker ook nog sterkere magneten,,

het punt van de tandriem is dat de atlantic ook nog beetje moet kunnen varen ;)

en ik kom uit de speedboten wereld,, daar bouwen we onze schepen 100% waterdicht,, mocht die kapseizen dan zal die nooit zinken,,

is het niet mogelijk om met behulp van de klep de bijboot het laatste beetje naar binnen te duwen? dan hoef je helemaal niets met magneetjes te maken

en voor de meelezers, het boek van Andre Veenstra is soms ook nog te leen in de bieb, hier in Rdam iig wel

zullen 400 motors niet iets te klein zijn?? wat ik zou kunnen doen is 2x een 480 hangen dit bespaart mij 200 gram totaal gewicht,, alleen 480ers zijn echte speed motoren,, net zoals de 400ers en dergelijken,, en ik heb liever geen vertragingskasten,,

wie heeft een soort gelijk schip of weet een soort gelijk schip en weet wat voor motors daarin liggen??

de schaalsnelheid vind ik wat minder interessant,, van mij mag die best 20 - 30 km per uur gaan,,

en helaas ik kan max 34mm schroeven kwijt,, anders zit ik in mijn romp te boren,,

wat is de beste optie om zonder vertraging aan te sluiten in mijn schip? ik weet dat de 480ers zeer snel zijn,, maar hebben weinig kracht veel toeren en hoog A verbruik,,

weet iemand betere alternatieven?

en de prijzen van motors met vertraging is om egt van je moed in mekaar te laten vallen,,

Back