hulde!
volgens mij klopt de berekening, hoe dat zit met die omschalingsfactor, geen idee, dan moet ik er ook in gaan duiken (maar momenteel ook geen tijd om te veel te gaan puzzelen).
Het feit dat het vermogen toe neemt in de berekening voor oversnelheid klopt, normaal is dit gerelateerd aan de snelheid door middel van een 3de-machts kromme. In andere woorden, wil je twee keer zo hard gaan varen, moet je er 2^3 = 2*2*2 = 8 keer zoveel energie in stoppen. Verdrievoudiging van het vermogen lijkt mij ook erg veel, 2 keer is logischer (1.25^3 = 1.95). Maar dit terzijde.
Ik wilde verder gaan met de keuze van de motor. Als voorbeeld heeft Bas de Speed 500E eruit gepakt maar de vraag blijft, waar baseer je de keuze op? Om te beginnen moet je voldoen aan wat Bas beschreef, je motor moet het vermogen kunnen leveren en er moet een geschikte vertraging voor te vinden zijn. Ik heb de hele set gegevens van de Graupner motoren eruit gepakt en dit voor allemaal berekend (in excel dan wel). Je kunt dan meteen een selectie maken welke motoren in aanmerking komen. Het is jammer dat er geen toerentallen bij optimaal rendement in staan en er ook geen gegevens uit te halen zijn voor onder/overspanning maar hiervoor kun je later de sheet uit breiden.
De uiteindelijke keuze zou ik maken op maximale vaartijd. Dit heb ik dan ook berekend in een sheet (zie
hier). Er van uit gaande dat er een bepaald gewicht is voor accu's en motoren (in te stellen in cel U1), zul je hier binnen dit beschikbare gewicht een keus moeten maken tussen de verschillende kandidaten aan geschikte motoren. Een zwaardere motor vraagt misschien minder stroom maar je kunt daardoor ook minder accu's in je boot kwijt. Het is geven en nemen.
Voor elke motor heb ik berekend wat er van het beschikbare gewicht over blijft en hiervoor een (fictief) accu-pakket berekend. Het aantal cellen in een pakket staat vast (nominale motorspanning delen door 1.2V) en de capaciteit is berekend d.m.v. de energiedichtheid van een NiMH accu (54 mAh/gram). Dit is even een snelle schatting geweest (zie sheet3) en zal voor andere accu's niet het zelfde zijn. Nu kun je een schatting maken van de vaartijd : capaciteit accu / (2 * stroomverbruik motor). De resultaten staan in kolom 'V'. Zoals je kunt zien zijn Speed 500E redelijk zware motoren terwijl je ook met een Speed 400 uit de voeten zou kunnen, mijn keus zou, kijkend naar vaartijd, daarom gevallen zijn op een 400 welke geschikt is voor 7.2 V.
In de laatste kolom staat een schatting voor de reductie. Ik ben er van uit gegaan dat onder belasting het toerental 1.2 maal kleiner is dan het nominaal toerental, maar dit blijft een groffe schatting. Het zou fijner zijn als hier wat meer duidelijkheid over is maar iig heb je een idee wat de vertraging ongeveer moet zijn.
Tot slot dan nog kort over de berekening van de Speed 280 (die is ook gemaakt). Stel, dat je alleen je schaal-snelheid wil halen en niet 125% van deze snelheid, dan is het vermogen dat je nodig hebt maar 5.6 W. De snelheid van 26.6 knoop is namelijk al op 100% motorvermogen en bij vlak water. Dit komt in de praktijk zelden voor en die snelheid zal dan ook niet gehaald worden. Eigenlijk zit er al een soort oversnelheid in. Aan de andere kant, op modelschaal heb je misschien meer last van wind en is het juist goed dat je wat extra vermogen heb. Het gaat allemaal om aannamens die je doet....
Maar wat ik wil laten zien is wat het effect is van een andere aanname; een kleinere motor en een 3 keer zo lange vaartijd! Nu moet er wel bij gezegd worden dat dit nog steeds een berekening is met veel onduidelijkheden/onzekerheden. Mocht je bijvoorbeeld later met meer zekerheid uitspraak kunnen doen over het benodigde vermogen (doordat je bijv. metingen gedaan heb) dan weet je iig beter wat de mogelijkheden zijn.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, vragen/opmerkingen/verbeteringen, ik zie ze wel verschijnen,
Christiaan