kroonvaarder "Proteus" 1921

Dag allemaal,

de kogel is door de kerk...

ik heb mijn volgende bouwprojekt gekozen, het zal de SS "Proteus" worden, een kustvaarder van de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij)

in Duitsland gebouwd in 1921, door de KNSM in 1927 aangekocht en doorverkocht naar Noorwegen in 1934.

ik bouw dit model in opdracht van de hoofdredacteur van de "Modèle Réduit de Bateau", een franse scheepsmodelbouwmagazine, hij vroeg mij om een volledig project te bouwen voor de magazine, met elke maand een vooruitgang van de bouw die in het blad moet komen.

het moet een model zijn met plating en bovenbouwen in papier en karton, ik heb de schaal gekozen, 1/100 "as usual", het wordt dus een model met een lengte van 69 centimeters, 10 cm breed en een diepgang van 4.3 cm, alles voor een gewicht van plus/minus 1,5 kilo

ik heb de oorspronkelijke scheepswerfplannen ( een kopij van de de echte "blue prints" ) sedert 25 jaar thuis liggen, ooit gekocht in het marinemuseum van Amsterdam

hieronder fotos van de "Proteus" en z'n zusterschip, de "Odysseus"
proteus.jpg

odysseus.jpg

ik heb maar een probleem, bij de plannen was er een spantenplan, maar die is van de KNSM'er "Orpheus", niet echt dezelfd schip, maar de afmetingen zijn gelijkend, ik zal de spantenplan een beetje moeten aanpassen

een link naar de schepen van de KNSM, er zitten daartussen prachtige beesten :
kroonvaarders

ik geef mij een jaar om dit projekt af te krijgen.

de groetjes,

Laurent

Laatst bewerkt:
gaaf man,

Heel mooi.. Maar deze boot word dus statisch gemaakt in een "basin" van gemodeleerd water neem ik aan?

het moet een model zijn met plating en bovenbouwen in papier en karton, ik heb de schaal gekozen, 1/100 "as usual", het wordt dus een model met een lengte van 69 centimeters, 10 cm breed en een diepgang van 4.3 cm, alles voor een gewicht van plus/minus 1,5 kilo

Hierdoor dach ik dat het juist geen varend model word...

@cotjuh
nee hoor ik denkt niet zoek maar even naar visserijwachtschip zinnia ook van papier gemaakt door laurent en vaart ook maar het papier is behandeld met g4 hars daardoor is het waterbestendig

@laurent
hopelijk vond je het niet erg dat ik het even heb uitgelegd

mvg

gerwin

@ Laurent,

Een leuke keus,en een "ouwertje",of het met de details dan ook lukt bij een schaal van 1:100,en een lengte van 69 cm?
Ben benieuwd naar je vorderingen en wens je een goed begin.
Ik ga dit in ieder geval volgen ;-)

Groetjes John

dag allemaal,

bedankt voor jullie lovende woorden.

Ja, het zal dus varen, zoals al mijn modellen op schaal 1/100, het papier wordt inderdaad met G4 behandeld en daardoor wordt het waterdicht.

de romp zal in hout gemaakt worden, huidplanken van 2 mm dikte op 3 mm triplex spanten, ook "as usual"

de spantenplan is getekend, vanavond was ik klaar, na drie à vier uren werk, moet nog hier een daar verbeterd worden, ik zal de plannen naar de WSD meenemen, voor de kijklustigen...

de moeilijkste gedeelte gaat de stoomlieren zijn, ik heb er 6 nodig, plus nog een ankerlier en een verhaallier op het achterdek

ter herinnering, de ankerlier van de Zinnia, ongeveer de zelfde afmetingen:
Picasa Albums Web - Laurent - HMS Zinnia an...

hieronder een stoomcylinder van deze ankerwinch, met drijfstang en geleiding:
IMGP1901.JPG

de groetjes,

Laurent

oww dit wordt weer zo n project waar je gewoon elke dag kijkt of er weer een update is en je gewoon niet kan wachten op vooruitgang
het wordt zoals gewoonlijk weer een prachtig scheepje

mvg

gerwin

Hallo Laurent,

Mooi dat de werf weer geopend is en er een schip op stapel staat. Ben er erg benieuwd naar. Verstandig dat je je vloot in de 1:100 schaal blijft bouwen, zo heb je nooit een vreemde eend in de bijt.

Bouw ze, groeten Paul

hallo Laurent

dus ze gaat weer einde dit jaar te bewonderen zijn op de tentoonstelling in Ciney
ik kijk er reeds naar uit
zoals je weet staat het vaarbasin ook dit jaar weer tot je beschikking

groetjes raf

Bedankt allemaal,

ik had de blauwdrukken mee op de WSD, Paul heeft mogen erbij zitten kwijlen ;-)

Raf, ik zou met de "Proteus" in november heel ver moeten zijn, maar die zal nog niet in staat zijn om te varen, denk ik...

"Zinnia" en "Mount's Bay" zullen er ook staan en gaan waarschijnlijk varen.

de groetjes,

Laurent

laurent een heel mooi project die je gaat maken!!Ik heb jaren bij de knsm gevaren en mijn eerste schip was de oberon.Daarom ben ik heel blij met de link die je erbij had gedaan met alle knsm schepen erop!!De bouw ga ik zeker volgen. walter

Dag aan jullie twee.

ik werk nu voor een franse modelbouwtijdschrift, wat inhoudt dat ik bezig ben met een reeks "Proteus" bouwverslagen in deze blad.

de eerste artikel over "Proteus" is in de uitgave van september verschenen, en een gratis bouwplan van Proteus op schaal 1/100 zal in de oktober uitgave komen.

Ik zal jullie wel op de hoogte houden met fotos hier op dit forum, het zal wel een beetje wachten zijn, de romp is nog niet gebouwd.

de groetjes

Laurent

Hallo Laurent,

Dat tijdschrift heet zeker MRB waar onlangs een verslag van Heemskerk in stond? Leon (van club IJmond) mailde mij het door...

groeten Paul

ps. Heb je het pbtje nog gelezen?

Back