Krijg Seidel ST-525 niet aan de praat

Goedendag,
Misschien dat iemand mij kan helpen om m’n Seidel ST-525 aan de praat de krijgen.
Ik gebruik een 2volt 10ah accu, maar lukt me niet om de motor te starten. Brandstof is euro 98 met 3% olie toegevoegd. E.e.a. op advies van Aerobertics, zou toch goed moeten zijn.
Misschien dat iemand nog een tip heeft.
Met vriendelijke groeten, Stuk

Bijlagen

• IMG_1267.jpeg
    IMG_1267.jpeg
    416,5 KB · Weergaven: 70
  • IMG_1266.jpeg
    IMG_1266.jpeg
    384,9 KB · Weergaven: 69
  • IMG_1265.jpeg
    IMG_1265.jpeg
    479,7 KB · Weergaven: 68
Ik kan me vergissen maar er kunnen twee dingen aan de hand zijn.
1. Je hebt een gloeiplug (glowplug) motor en die draaien niet op benzine maar methanol. Benzine zal heel moeilijk of geheel niet ontbranden met een gewone gloeiplug.
2. Je hebt de vonkontsteking versie, met een bougie, welke op zowel methanol als benzine kan draaien maar dan zal de gebruikte 2V voor de voeding te laag zijn. Mijn gevoel zegt me dat je voor een vonkontsteking zeker 6V nodig zal hebben.

Hallo, Ik heb de versie met de elektronische vonkontsteking. De accu die ik er nu bij heb staan is er dan misschien eentje die geschikt is voor een Seidel ST-525 met gloeiplug. Weet u toevallig zeker welke accu ik nodig heb voor deze motor. Ik heb de accugegevens uit de handleiding van een Seidel ST-525 GL. dat zal dus een gloeiplug uitvoering zijn. Maar ja, welke accu voor een vonkontsteking ?
Groet, Stuk

Helaas kan ik je niet met 100% zekerheid vertellen welke spanning die ontsteking nodig heeft maar ik ben wel zeker dat het meer dan 2V is. Ik heb een beetje gezocht maar kon het niet zo 1,2,3, vinden op het internet.
Probeer contact op te nemen met Seidel, die kunnen je het zeker vertellen. Via deze link zou je dat kunnen doen: https://seidel-engines.com/contact/?lang=en

Oudere ontstekingen liepen op 4,8 volt dus 4 eneloop cellen zeg maar .
Bij een onderspanning loopt hij niet. En te hoge voltage vermoordt je de ontsteking .
De eerste generatie ontstekingen hadden geen voltage omvormer zoals tegenwoordig ..

En seidel zelf heeft de zaak toendertid verkocht aan een stel indiaase mensen welke de ums zijn gaan produceren.
Echter met zulks een kwaliteit die geen motor mag hebben . Ums is teruggekocht door de oude eigenaar en draait nog onder de naam ums . Tomahawk in Oostenrijk is de Europese dealer .
De site van seidel zal geen reactie meer van komen .

Het goede nieuws is dat het zo goed als zeker aan de ontsteking ligt. Dan ga ik maar eens op onderzoek uit om te achterhalen en zeker te zijn welke accu / batterij nodig is.

Zoals gezegd, 4,8 Volt.
Dat zijn vier oplaadbare NiMh penlights in serie.
Nu zie je in dit voorbeeld een 8 cellen pakket, maar het principe blijft hetzelfde.
Hier dus 8 stuks (bij jou 4) kop aan staart solderen en vanaf de buitenste aansluitingen de voedingskabel naar buiten voeren.
Zo komen ze binnen:
8 AA.jpg

Na de behandeling (dat snoertje er onder hoort er niet bij):
20161212_184434.jpg

En toch nog even een laatste vraag. Moet ik nog rekening houden met een minimaal of een maximaal aantal mHa van de 1,2 volt AA's.

Nou, ze zijn er van 2000 of 2500 mAh, dus geen valse spaarzaamheid.
Solderen doe je met een grote bout 75-100 W en heel snel. Eerst vertinnen (plekje van 5 mm waar het tin goed heeft gehecht)
Harskern soldeer gebruiken (geen soldeervet of S 39, daarmee bouw je een toekomstige uitval in).
Ik gebruik als verbinding tussen de cellen koperkous dat als desoldeerlitze wordt verkocht. Tot een platte strip geknepen moet het ongeveer 3 mm breed zijn.
Maak geen kortsluiting, er zit flink wat power in die cellen. Meestal laat de soldeerverbinding dan weer los, zo heet worden ze dan.
Maar rondvliegende druppels metaal zijn niet wat je in huis wilt hebben of daar dichtbij zijn.
En toch nog even een laatste vraag. Moet ik nog rekening houden met een minimaal of een maximaal aantal mHa van de 1,2 volt AA's.

ff ter lering en achtergrond:
wat ga je met deze motor doen?

het is best een grote motor
als ik je verhaal lees, lijkt het alsof je er nog niet vaak mee te maken hebt gehad

als zo'n ding start en ff hapt, of niet goed vast zit, gebeurt er wel ff wat..
Ik heb zelf een 70cc, motortje is hardstikke aardig in de omgang, maar op de achtergrond heb ik erg goed in de gaten dat je hand er toch rommelig uit ziet als de motor hem grijpt..
of erger, je zelf voorover in de prop valt.

Zoals alle brandstofmotoren, het is in de basis niet moeilijk, maar je moet het wel ff weten ;)
en misschien maak ik me te druk, heb je op de achtergrond een gigantische berg ervaring
maar ik heb het liever een keer teveel gezegd dan een keer te weinig

Qua accu:
zo op de bok kun je natuurlijk ook een simpel accu houdertje pakken.
in een toestel zijn de veren in de houder een probleem, door het gerammel komt dan alles los.
dus in gebruik altijd door gesoldeerde pakketten.
maar zo op de grond kun je wat meer rommelen, om het zo te zeggen.
als je maar weet wat je doet.

Misschien zit ik er naast, maar.

Uit de berichten die 'Stuk' de afgelopen tijd geplaatst heeft blijkt een grote fascinatie en liefde voor grote stermotoren.

Met de kennis en ervaring lijkt het iets anders gesteld.

Stuk lijkt iemand die een beetje in z'n eentje opereert, en ik denk dat het heel god zou zijn als er iemand met ervaring naast komt te staan.

Nogmaals: misschien zit ik er naast.

Nogmaals: misschien zit ik er naast.
Cru gezegd: Nee, dat zie je goed. De vragen zoals gesteld in de eerste posts verraden een tamelijk elementair gebrek aan basiskennis.

Daar bedoel ik niks naars mee, en het is ook helemaal niet erg, want we hebben het allemaal moeten leren. God weet hoe vaak ik mijn vingers opengehaald heb.

Het verschil is dat ik mijn vingers opengehaald heb (en e.e.a. geleerd heb) met een 6 x 3 propje, niet met een lepel van 20" of meer...

Beste,
Ik ben me meer dan bewust van de gevaren die er zijn bij motoren met een propeller. Veiligheid zal altijd met stip op 1 staan. Waar ik naar op zoek was is welk voltage er gekoppeld moet worden aan de ontsteking. Ik heb een x-aantal andere motoren van o.a. Seidel, maar dat zijn motoren met een gloeiplug. Ik was er domweg vanuit gegaan dat aan de ST-525 dezelfde batterij gekoppeld kon worden, maar dat is dus niet zo. En waar ik voor wil waken is dat zo'n kostbare ontsteking in rook op ga. Maar het is me nu duidelijk, het moet een 4,8 volt zijn.
Mvgr,

Back