Krick HE4

nieuw project, bouwdoos is binnen
foto's en zo volgen nog.
groet Piet

he 4.JPG

even wat foto's gemaakt van de aangeschafte en gemaakte onderdelen.
het dek is alvast door de fabrikant vastgemaakt aan de romp.
het gele rondje is de afmeting van de schroef (moet nog komen).
de zelf gemaakte dingen zijn de sirene en de schakelunits voor power en ontvanger
motor en schroefas zijn direct gekoppeld en watergesmeerd (komt wel wat vettigheid in)
groet Piet

DSC01299 (2).JPG
DSC01300 (2).JPG
DSC01301 (2).JPG
DSC01302 (2).JPG
DSC01303 (2).JPG
DSC01304 (2).JPG
DSC01305 (2).JPG
DSC01306 (2).JPG

• Like
Reactions: ozy
heb alvast de steun voor de motoren in de romp gemonteerd, als de buitenkant is geschuurd kan ik de motoren er inzetten.

upload_2021-8-21_17-6-31.jpeg

de bouwdoos van de stuurcabine was er en daar ben ik maar mee begonnen.

upload_2021-8-21_17-6-31.jpeg

groet Piet

weer wat verder met de kajuit, er moeten nog wel wat dingen geplaatst worden maar dan kan pas als de bovenbouw pas is gemaakt op de romp.
groet Piet

kajuit he4.jpg

de motoren met schroefassen in de romp gelijmd.

DSC01307 a.JPG

ook de roeren bevestigd, deze moeten alleen nog afgesteld worden.

DSC01308 a.JPG

groet Piet

Bijlagen

• DSC01307.JPG
    DSC01307.JPG
    97,1 KB · Weergaven: 179
  • DSC01308.JPG
    DSC01308.JPG
    87,5 KB · Weergaven: 179
Piet, Kan dat sokkeltje met servo en 90° hoorntje niet wat verder naar achteren. Dan het 90° hoorntje rechtsom draaien opdat die in dezelfde richting draaien. Dan lopen de stangen steeds parallel en loop je niet de kans dat het kleine stangetje de verkeerde kant op zwikt. Of draait het niet zover? Gr. Klaas.

Klaas, heb het geprobeerd terwijl de Servo nog niet was vastgelijmd en dat werkte goed.
Op de tekening leggen ze het ook zo uit.
De assen van de roeren zaten ook nog niet helemaal vast, zijn nu gelijmd, dan ga ik de servo lichtelijk vast zetten en als het niet goed werkt verander ik het wel.
We zullen zien.
Groet Piet

Dat ziet er beter uit Piet! En zal ook beter sturen. Als de hevels tegen elkaar in draaien wordt de slag van het roer steeds kleiner. Bij mijn Smit Finland heb ik op de BB roerkoning een 90 graden heveltje, gemaakt uit een plaatje alu, gezet. Is eventueel ook te maken met het binnenwerk van een kroonsteentje en een stukje messingplaat. Dat is beter op de roerkoning te klemmen. Op S-F zit het alu plaatje tussen een paar M-3 moertjes geklemd. Zolang er niet teveel gracht op komt werkt dat ook wel. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

uiteindelijk komt er op de rechte stukjes stuurstang een klein beetje soldeer zodat ze er niet uit kunnen wippen.
groet Piet

Pas op dat je het plastic van de armpjes niet smelt Piet. Je hebt zo een uitgelubberd gat. De warmte verspreidt zich snel in een koperen of messing draad. Een tipje lijm werkt denk ik ook wel. Zet er meestal 2 haakse bochtjes in. Is wel iets omslachtiger te monteren. Maar als je één kant los haalt steek je de draad er zo in. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ja daar heb je ook gelijk ik, denk dat ik een stukje isolatie strip en dat er over schuif.
Groet Piet

Hallo Piet,

De keuze voor de assen met motorflens is een goeie, geen gehannes met uitlijnen.(Hydro&Marine?)
Welke motoren zijn dat?
Het lijken wel het formaat Speed 600.

Ik zie geen waterkoeling, waarschijnlijk heb je dat ook niet nodig, maar persoonlijk maak ik wel altijd de koelsleuven aan de as zijde van de motoren vrij in de motorflens, dan houdt je luchtcirculatie door de motor:
Motorflens met koelsleuven.png

Groeten, Jan.

Jan, de assen zijn watergesmeerd en op de blauwe aansluitingen zitten geen openingen maar de openingen op de motor zijn wel helemaal open.
verder zijn het normale 600 motoren.
en in het verleden heb ik deze assen ook gebruikt voor mijn Bremen 9 en ook hierbij werden de motoren amper warm.
groet Piet

Roel, zet de motoren altijd vast met siliconenkit, en ze blijven zonder problemen zitten.
Groet Piet

Back