Konvooischip Wappen von Hamburg 1669 - Corel SM28, schaal 1:50

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en er is voldoende plek in de zaal. ;)
Ook bedankt voor de tips en aanbevelingen, dat wordt gewaardeerd!

Het scratchbouwen van de spanten en middenplaat gaat me nog wel wat hoofdbrekens opleveren. De reden hiertoe is feitelijk dat ik meer spanten wil plaatsen dan enkel op de tekening wordt weergeven en ik de spanten zelf wellicht anders wil doen dan in een bouwpakket. Ik heb daarover nog niet helemaal mijn plan klaar. Als ik meer spanten wil plaatsen dan op de tekening staan, betekent dat ik de vorm van die spanten moet verzinnen en de vorm een beetje moet gokken. Ik kan bijvoorbeeld het spant ervoor of erna nemen die groter is en op het model de vorm erin schuren. Kortom, ik zal nog even moeten bezinnen hoe of wat.
Met mijne model heb ik hetzelfde. Binnenkort start in het verslag. Ben bezig met een CAD programma, maar dat moet je ook leren. Gelukkig heb ik een kennis in de luxe jachtbouw die gaat helpen met tekenen.
Van 12 getekende profiel lijnen moet ik 54 spanten uitwerken.
Met ouderwets tekenen gaat het vermoedelijk ook lukken. Met vermoedelijk bij het eindresultaat de zelfde inspanning qua uren. ;)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer zo veel als mogelijk op papier te doen omdat ik al hele dagen een computer gebruik. Ik ben dan altijd weer blij om iets analoogs te doen. :D
CAD gaat zeker helpen, maar op papier moet het ook lukken. Als ik goed naar de plannen heb gekeken, zal ik maar 4 spanten zelf moeten "verzinnen".
 
Ik zal een toelichting geven met afbeeldingen. Snappen anderen het ook en kunnen ze het wellicht gebruiken
Als voorbeeld neem ik de lijnen van mijn model. Die staan in CAD, maar dit kan net zo makkelijk op papier en misschien wel sneller. Zeker als je een burmester mal gebruikt en een passer om de maten over te nemen.
ar-5039.jpg burmester mal

Het lijnenplan bij mij
001.jpg


Als je goed kijkt in dit plan zie je bijvoorbeeld spant 8 niet getekend.
Op de horizontale waterlijnen kan je dat spant terugvinden op de verticale lijnen. Ik heb hem rood gemaakt. Je ziet dat de waterlijnen, die je bij de spant tekening terugvind als horizontale lijnen, raakpunten hebben met de rode lijn die ik heb uitgezet. paarse cirkels. De middenlijn (groen) is je uitgangspunt. Je kan met behulp van de passer deze afstanden overbrengen (van middenlijn naar kruising (paarse cirkel) naar je spantentekening.

002.jpg

Je krijgt dan een aantal vaste punten op je spanten plan, raakpunten voor spant 8.
Verbind je deze dan, mbv de burmester mal. En je hebt een spant getekend dat er tussen past.
003.jpg


Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoel.
Voor diegenen die Autocad gebruiken, SPLine is de tekenlijn die ik gebruik om de punten te verbinden. Deze functie tekent lijnen met krommingen.

Andersom werkt dit ook. In de laatste tekening zie je bij waterlijn 1 een afwijking. Autocad heeft daar een extra aanknopingspunt nodig. Met behulp van de spanttekening zou ik zo een extra waterlijn kunnen creëren. Maar met pen en papier lijkt mij dit niet echt nodig te doen.
 
Ik zal een toelichting geven met afbeeldingen. Snappen anderen het ook en kunnen ze het wellicht gebruiken
Als voorbeeld neem ik de lijnen van mijn model. Die staan in CAD, maar dit kan net zo makkelijk op papier en misschien wel sneller. Zeker als je een burmester mal gebruikt en een passer om de maten over te nemen.
Bekijk bijlage 554101 burmester mal

Het lijnenplan bij mij
Bekijk bijlage 554098

Als je goed kijkt in dit plan zie je bijvoorbeeld spant 8 niet getekend.
Op de horizontale waterlijnen kan je dat spant terugvinden op de verticale lijnen. Ik heb hem rood gemaakt. Je ziet dat de waterlijnen, die je bij de spant tekening terugvind als horizontale lijnen, raakpunten hebben met de rode lijn die ik heb uitgezet. paarse cirkels. De middenlijn (groen) is je uitgangspunt. Je kan met behulp van de passer deze afstanden overbrengen (van middenlijn naar kruising (paarse cirkel) naar je spantentekening.

Bekijk bijlage 554099
Je krijgt dan een aantal vaste punten op je spanten plan, raakpunten voor spant 8.
Verbind je deze dan, mbv de burmester mal. En je hebt een spant getekend dat er tussen past.
Bekijk bijlage 554100

Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoel.
Voor diegenen die Autocad gebruiken, SPLine is de tekenlijn die ik gebruik om de punten te verbinden. Deze functie tekent lijnen met krommingen.

Andersom werkt dit ook. In de laatste tekening zie je bij waterlijn 1 een afwijking. Autocad heeft daar een extra aanknopingspunt nodig. Met behulp van de spanttekening zou ik zo een extra waterlijn kunnen creëren. Maar met pen en papier lijkt mij dit niet echt nodig te doen.

Dit is echt een heel mooie uitleg Stephan. Hartelijk dank dat je dit wilde delen! :):):)
 
Wat mij soms opvalt bij scheepsmodellen uit bouwdozen is dat er eigenlijk over de volle lengte van het schip de huidgangen zijn gemaakt, zonder lassen. Het zou er toe bijdragen om bijvoorbeeld bij dit schip die lassen wel te maken, gezien de grote schaal, en dan zijn dat liplassen. Zie bijvoorbeeld het schip van Barents in Harlingen. Ik heb ze zelf ook gemaakt in mijn model schaal 1 : 87. Mocht je dat van plan zijn dan zou je nu al maatregelen moeten nemen. De spanten moeten dan minstens 6 mm dik zijn om die lassen op de spanten te kunnen maken. Hoe lang de huidgangen doorgaans waren hangt van het schip af.
Constant
DSCN3785 (2).JPG
 
Wat mij soms opvalt bij scheepsmodellen uit bouwdozen is dat er eigenlijk over de volle lengte van het schip de huidgangen zijn gemaakt, zonder lassen. Het zou er toe bijdragen om bijvoorbeeld bij dit schip die lassen wel te maken, gezien de grote schaal, en dan zijn dat liplassen. Zie bijvoorbeeld het schip van Barents in Harlingen. Ik heb ze zelf ook gemaakt in mijn model schaal 1 : 87. Mocht je dat van plan zijn dan zou je nu al maatregelen moeten nemen. De spanten moeten dan minstens 6 mm dik zijn om die lassen op de spanten te kunnen maken. Hoe lang de huidgangen doorgaans waren hangt van het schip af.
Constant Bekijk bijlage 554755
Het maken van lassen is natuurlijk wel authentiek, en eigenlijk niet eens zo’n heel grote moeite. Wanneer het schip dubbelplanks is, kun je een las eigenlijk op iedere plek maken. Wanneer het enkele beplanking is kun je achter de las een dun stukje hout lijmen als versteviging. Ik doe dit bij mijn modellen ook zo.
 
Het maken van lassen is natuurlijk wel authentiek, en eigenlijk niet eens zo’n heel grote moeite. Wanneer het schip dubbelplanks is, kun je een las eigenlijk op iedere plek maken. Wanneer het enkele beplanking is kun je achter de las een dun stukje hout lijmen als versteviging. Ik doe dit bij mijn modellen ook zo.
Als je in mijn verslag kijkt zie je zelfs dat het helemaal niet nodig is om een versteviging erachter te maken. Ik lijm de plank op de las samen en het blijft prima zitten.
 
Allemaal goede ideeën over een fase van de bouw waar ik nog niet ben, maar wel ga komen hopelijk. Goed om daar op voorhand al over na te denken.
Momenteel stoei ik nog met de plannen over de maatvoering. Gelukkig krijg ik heel goede hulp van Stephan @Stephan Kertész enorm bedankt voor je inzet!

groet,
Peter
 
Hoi Peter,

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd of heb ik er over heen gelezen maar ik zie eerst een complete doos met alles er in.
Valse kiel en spanten enzo.
Daarna zie ik een foto van een afgewerkt dek die blijkbaar niet goed is en je maakt zelf weer een valse kiel en spanten begrijp ik.
Heb je 2 dozen?
Ik ga verder in de volgstand want dat computerwerk is mij te hoog gegrepen.
In Amsterdam heb ik je blijkbaar toch gezien maar geeln link gelegd tussen Pter en Peter.
 
Hoi Peter,

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd of heb ik er over heen gelezen maar ik zie eerst een complete doos met alles er in.
Valse kiel en spanten enzo.
Daarna zie ik een foto van een afgewerkt dek die blijkbaar niet goed is en je maakt zelf weer een valse kiel en spanten begrijp ik.
Heb je 2 dozen?
Ik ga verder in de volgstand want dat computerwerk is mij te hoog gegrepen.
In Amsterdam heb ik je blijkbaar toch gezien maar geeln link gelegd tussen Pter en Peter.

De eerste foto's van een complete doos is zoals je de kit bij nieuwe aanschaf ontvangt. Ik heb echter een 2e hands kit waar dus al flink aan gebouwd was waardoor ik opnieuw kan beginnen met de romp.
 
Resizing the drawings to 1:50
Ik breek even een lans voor Stephan Kertész! :wave

Een kleine update vanuit dit topic zodat jullie zien dat er echt nog leven in zit. Het omzetten van de schaalgrootte van alle tekeningen is een hele onderneming.
Zoals ik jullie heb laten zien is dat ik deze met de hand teken. Op de computer gaat zoiets veel sneller mits je de juiste programma's gebruikt en ook weet hoe je ermee om moet gaan.
Onze collega bouwer Stephan Kertész zag mijn handmatige "onderneming" en heeft voor mij alles digitaal omgezet naar een schaal van 1:50 om mij te helpen. Ik heb inmiddels met hem een PB draadje van meerdere pagina's lopen! Ontzettend tof! Hij had de tekeningen van Quinger digitaal en door ze 1,5x te vergroten zou je dus op 1:50 moeten uitkomen. Met de uitvergrote tekeningen onder mijn arm ben ik naar de dichtsbijzijnde digitale printshop gegaan. Met een paar klikken was ik binnen en kon ik op de printknop drukken. De tekeningen vielen de volgende dag met een lichte plof op de deurmat.

Even zo snel lagen ze netjes uitgevouwen op de eettafel en tot mijn verbazing klopte er bar weinig van. De tekeningen waren onderling verschillend van grootte en daarmee waardeloos geworden. De moed zakte in mijn schoenen. Ik kon zo niet verder. Ik riep opnieuw de hulp in van Stephan en had aangegeven dat de grootte van de tekeningen onderling verschillend waren. Dit bleek ook te kloppen aangezien de scan's per pagina onderling verschilden. Hij heeft op de computer de maatvoering gelijk gekregen, door de maatbalk aan de onderkant van iedere tekening digitaal op te meten en aan te passen totdat ze onderling gelijk waren en werkelijk 1,5x groter waren t.o.v. de 1:75 tekeningen. Dit bleek nog even wat werk, maar uiteindelijk stuurde hij mij de aangepaste tekeningen toe.
Deze heb ik opnieuw laten afdrukken en nu waren ze allemaal gelijk. Ik kan Stephan niet genoeg bedanken voor zijn hulp. Klasse kerel, je hebt me heel veel handwerk bespaard en daarmee kan ik eerder starten met bouwen! :worship:

Een belangrijke tekening is nog onderweg en die verwacht ik morgen. Met het uitprinten bleef die verkeerd gaan doordat er automatisch een papiergrootte werd gekozen die ervoor zorgde dat de tekening niet juist werd afgedrukt. Door wat extra aanpassingen door Stephan kon deze op A0+ worden afgedrukt zonder aanpassingen bij de drukkerij en dus zou deze nu wel goed moeten zijn. Ik blijf nog even op mijn handen zitten en wacht geduldig op de postbode.

c9e37f716b41a5074e3eefb1bcfb4005.jpg


Deurbel.....
Terwijl ik aan het werk was ging de deurbel. DHL stond voor de deur en ik moest even tekenen voor ontvangst. Dit kon maar één ding betekenen, mijn pakketje uit Duitsland.
Ik wist exact wat daar in zou zitten en het is iets dat ik al lang op mijn verlanglijstje had staan. Mini handschaafjes van het merk Veritas.
Veritas is een Canadese fabrikant van hoogwaardig handgereedschap waaronder ook schaven. Ze hebben een productlijn waarbij hun grote schaven ook in miniatuur uitgevoerd zijn. Deze waren in Nederland niet voorradig, wel via Engeland, USA of Canada. Ik had weinig trek in de dure verzend en importkosten en liet ze op het lijstje staan zonder ze te bestellen.
Afgelopen week kwam ik via een Duitse speciaalwinkel erachter dat ze via hem te bestellen waren tegen de Canadese prijzen zonder import en dure verzendkosten. Zonder lang na te denken drukte ik op de bestelknop.

Als een 6 jarige jongen die zijn Sinterklaascadeautje opent, maakte ik de doos open en.....zijn ze niet mooi?

a692fddd5197f30a4da8e6a6b220253d.jpg


26180b3a4e0bf4e2b8a0fadfa9636715.jpg


cda1942a4d9ce154b1b59aece0e0f3ce.jpg


7119cf08f37533f97cd7b1692d55a71a.jpg


386278752116464179dd41c4afae02cf.jpg



Het zijn 3 miniatuur schaafjes waarbij het blad onder een zeer kleine hoek ingesteld staat. (low-angle) Dit betekent dat ik kops hout of tegen de nerf / draad in makkelijker kan schaven zonder te veel weerstand. Ideaal! Ik ben altijd een beetje fan van mooie stukjes gereedschap en ik vind het erg leuk om dingen ook echt met de hand te maken. Hier ga ik dan ook veel plezier van beleven omdat ik al het hout zelf zaag en op maat maak.
Ook krijg ik meer applaus van de vrouw des huizes omdat ik geen grote machines op de eettafel hoe te zetten. Deze schaafjes zijn zo opgeruimd en de schaafkrullen ook.
De kleinste van de 3, dat is een blokschaaf en die zal ik naar waarschijnlijkheid het meeste gaan gebruiken. De andere twee een bankschaaf en vlakschaaf voor het vlakken van hout. Echt fantastisch!

Dit zijn geen hele dure stukken gereedschap maar voor mij persoonlijk wel erg fijn. Het verhoogt voor mij persoonlijk de funfactor om iets te maken.

Tot de volgende update,
Peter
 
Graag gedaan Peter. Ik doe dit graag voor iemand. Ik heb de tijd. Mocht er ooit nog eens iets zijn, durf te vragen. Geld ook voor anderen.

Ben wel onder de indruk van je schaafjes. Mooi zijn die. Ik gebruik zelf heel veel een Japans schaafje van Aliexpress. Die heb ik met veel moeite vlijmscherp gekregen en door ook het blok vlak te schuren doet die het prima, maar die low angle schaafjes van Veritas staan bij mij ook op de verlanglijst.

Ik ben benieuwd naar de laatste tekening.
 
Graag gedaan Peter. Ik doe dit graag voor iemand. Ik heb de tijd. Mocht er ooit nog eens iets zijn, durf te vragen. Geld ook voor anderen.

Ben wel onder de indruk van je schaafjes. Mooi zijn die. Ik gebruik zelf heel veel een Japans schaafje van Aliexpress. Die heb ik met veel moeite vlijmscherp gekregen en door ook het blok vlak te schuren doet die het prima, maar die low angle schaafjes van Veritas staan bij mij ook op de verlanglijst.

Ik ben benieuwd naar de laatste tekening.

Op dit moment ben ik even bij de zwemles van mijn zoontje. Ik verwacht de laatste tekening deze ochtend. Zal z.s.m. een update geven. Als alles echt klopt, dan kunnen we gaan starten! :)
De schaafjes zien er goed uit, ik moet ze nog gaan uitproberen. Zin in om dit te gaan doen. :)

Ps het aanbod staat nog steeds. ;)
 
Back
Top