Kolderstok schepen tips en vragen

Of een stuk draad om een boortje draaien, boortje eruit halen en dan met een kniptang er dwars door heen knippen.
Ah dat ging tegelijk met Cees

De duyfken is klaar! een fotosessie genomen, misschien moet er nog een vitrine voor gemaakt worden. nu kan ik me volledig concentreren op de victory, wel net zo handig..

WJVM9382[1].JPG
WJVM9395[1].JPG
WJVM9396[1].JPG
WJVM9419[1].JPG
WJVM9384[1].JPG
WJVM9411[1].JPG
WJVM9413[1].JPG
WJVM9399[1].JPG
WJVM9400[1].JPG

Mooi gemaakt Ronk, misschien de sponsor eens aanspreken voor een luchtdichte toonkast, want je vermijdt best dat je het stof moet afdoen :)

Ronk,
Mooi model geworden en een vitrine zal zeker helpen het model mooi te houden. Ik doe dit voor elk model maken.
Groet Cees

Ik heb ook een vraag, in verband met "Deense olie".
Ik heb de onderste helft van de romp met Deense olie ingestreken.
Werkelijk een genot om aan te brengen, strijkt heel mooi uit, en een heel laag verbruik.
Maar, na enkele weken slaan bepaalde delen wit uit.
heeft nog iemand hier ervaring mee?
Ik heb de romp al opgewreven met een doek, waarbij het meeste van deze "vettige" aanslag verdwijnt, maar niet helemaal.
Hoe kan ik dit verwijderen, en nog belangrijker, hoe kan ik dit vermijden, want mechanische behandelingen op een volledig ingericht dek zie ik niet zo zitten.

Op plaatsen waar er wrijving ontstaat met de kielklem is de aanslag uitgesproken, maar ook bijvoorbeeld op de hekbalk is dit goed zichtbaar.

Bekijk bijlage 409117
Herby, misschien is het onzin wat ik nu zeg. Maar het volgende, ik ben zoals je weet de Endeavour opnieuw aan het beplanken. Nou kom ik toevallig de volgende zaken tegen
1) na het insmeren met van het latje (onderkant ) met lijm komen er aan de bovenkant hele kleine lijm sporen door, na het in smeren ( foto 1)
2) na het goed schoonmaken met een natte lap zijn er nog hele minuscule lijm resten aanwezig in de gele cirkel alhoewel je heel erg goed moet kijken. Foto 2

Misschien is dit oorzaak van de reactie Deense olie met lijm. Ik ben nu zelf wat huiverig om de toplaag te voorzien Deens olie. Wat is jou mening hierover?
99B482D2-7ACB-4DA0-8C86-D28E54179E6F.jpeg

20A53169-F134-4968-BAB2-1AA8A47B9539.jpeg

Schrapen met een mesje en in de olie zetten, komt helemaal goed. Je kan mocht het toch doordrukken die plek nog eens schuren schrapen en opnieuw in de olie. Dat kan met deense olie

Klopt wat je zegt maar de lijm zit wel in de gehele poriën/kanaaltje van onder tot boven, of heb ik dat fout

Hoi Henk,

Ik vermoed dat het bij mij te wijten was aan het feit dat ik de Deense Olie uit de koelkast gebruikt heb, en het temperatuurverschil tussen de olie en de romp er voor gezorgd heeft dat er een witte waas op komt. Bij mij is het zeker geen reactie op lijmresten. Ik heb sedertdien al diverse kleine onderdelen behandeld, telkens met de olie op kamertemperatuur, en goed geschud voor gebruik, en ik heb er geen last meer van. Ik ga eerstdaags de volledige romp nog een zuinig laagje geven en kijken of het nog terugkomt.
Die fineer die je gebruikt moet wel heel dun en grof van nerf zijn als de lijm er door komt. Ik gebruik noten van 1 mm en daar komt de lijm helemaal niet door. Na het aanbrengen van de lijm op de lat strijk ik die af met de vinger tot er nog slechts een dunne film aanhangt, zodat bij aandrukken er ook geen lijm van onder komt.

Wat kan je ermee doen, vraag je, wel ik vrees niet veel anders dan zeggen dat het de bedoeling was als iemand er opmerkingen over maakt :) en in de toekomst geen minderwaardige kwaliteit fineer meer gebruiken, of dikkere lijm, die niet zo in de poriën dringt.

PS: Deense olie, beits, vernis, ... met al die transparante producten ga je de lijm blijven zien, alleen opaak schilderen kan dit nog dekken., maar als het niet te veel is, zal dat niet opvallen bij het spetterende tuigage dat je nog gaat aanbrengen :)

Ja maar dat moet geen probleem geven.

Ok helemaal duidelijk:)

Hoi Henk,

Ik vermoed dat het bij mij te wijten was aan het feit dat ik de Deense Olie uit de koelkast gebruikt heb, en het temperatuurverschil tussen de olie en de romp er voor gezorgd heeft dat er een witte waas op komt. Bij mij is het zeker geen reactie op lijmresten. Ik heb sedertdien al diverse kleine onderdelen behandeld, telkens met de olie op kamertemperatuur, en goed geschud voor gebruik, en ik heb er geen last meer van. Ik ga eerstdaags de volledige romp nog een zuinig laagje geven en kijken of het nog terugkomt.
Die fineer die je gebruikt moet wel heel dun en grof van nerf zijn als de lijm er door komt. Ik gebruik noten van 1 mm en daar komt de lijm helemaal niet door. Na het aanbrengen van de lijm op de lat strijk ik die af met de vinger tot er nog slechts een dunne film aanhangt, zodat bij aandrukken er ook geen lijm van onder komt.

Wat kan je ermee doen, vraag je, wel ik vrees niet veel anders dan zeggen dat het de bedoeling was als iemand er opmerkingen over maakt :) en in de toekomst geen minderwaardige kwaliteit fineer meer gebruiken, of dikkere lijm, die niet zo in de poriën dringt.

In de toekomst maar op letten, dank je:)

Back