Kolderstok schepen tips en vragen

Ik heb gisteren een proefstukje gemaakt om in de Duyfken in de hele huid nagels aan te brengen volgens dit patroon. Wat raden jullie aan, ik bedoel of de huid dat kan houden en deze niet zal gaan knikken of zoiets?
huid2.jpg
huid.jpg

Zolang je die dingen er niet met een voorhamer inslaat, en netjes voorboord, zal dat wel meevallen Ronk.

Zu mondfeld heb ik niet, maar in dik stond een voorbeeld dat ik ook heb gebruikt voor dit proefstukje: een ijzerstaafje met aan weerszijden twee bezemharen. Dat moet wel goedkomen denk ik.
patroon nagels.jpg

@Ronk
Ik zou toch eerst alle huidplanken er op aan brengen alvorens de nagels te boren. Maar waarschijnlijk doe je dit al? Hierna kan je de nagels suggereren. Maar dit wel volgens een vast patroon, waarbij de nagels van de huidgangen moeten komen in een rechte lijn die genageld zijn op de spanten.
Je ziet hierbij dat de nagels van het berghout een ander patroon heeft.

De Prins Willem die ik ga afbouwen, daar heeft Jan de nagels gesuggereerd met de naalden van wilde kastanjes. Die zie je in de foto's die in de inleiding van het verslag staan. Hij deed dit met het dek. Maar de huid kan ook. Saté prikkers zijn van bamboe en daarom licht gekleurd. De naalden van de kastanje schil worden zwart na uitdrogen.
Goed dat je het patroon van Dik aanhoudt

@Ronk
Ik zou toch eerst alle huidplanken er op aan brengen alvorens de nagels te boren. Maar waarschijnlijk doe je dit al? Hierna kan je de nagels suggereren. Maar dit wel volgens een vast patroon, waarbij de nagels van de huidgangen moeten komen in een rechte lijn die genageld zijn op de spanten.
Je ziet hierbij dat de nagels van het berghout een ander patroon heeft.

De romp heb ik al helemaal af, dat plankje was alleen maar om te kijken of het mooi werd, en dat was dus wel gelukt.

De Prins Willem die ik ga afbouwen, daar heeft Jan de nagels gesuggereerd met de naalden van wilde kastanjes. Die zie je in de foto's die in de inleiding van het verslag staan. Hij deed dit met het dek. Maar de huid kan ook. Saté prikkers zijn van bamboe en daarom licht gekleurd. De naalden van de kastanje schil worden zwart na uitdrogen.
Goed dat je het patroon van Dik aanhoudt

Ik doe van bezemhaar de houten nagels en van verzonken draad de bouten, maar welke kleur hebben die nagels en bouten dan? En kan ik die verzonken draad met patina zoals die op kolderstok staat zwart gemaakt worden, of kan dat alleen met patina?

Ik zou iets anders nemen dan verzonken draad. Je kan ook berkenhout nemen en dat laten weken in donkerbruine verdunde verf. (Houten koffielepels worden daar van gemaakt) of bijv het hout waar ik de romp bij mij van heb gemaakt, dat is fineer van walnoothout dat een paar jaar in een moeras heeft gelegen.

Dat van die kastanjenaalden vind ik een heel goed idee, maar ik zou niet weten hoe ik aan kastanjes moet komen.

Goedendag allen,
Over het maken van houten nagels kwam ik dit tegen van Drazen die de 7P van scratch aan het bouwen is:
https://modelshipworld.xn--com-prov...ic/911-de-zevenražen-carić-scale-1-45/page/3/
Zelf heb ik dit ook uitgeprobeerd gebruikmakend van een injectienaald met een binnendiameter van 0,8mm. Deze heb ik zoals Drazen laat zien scherp gemaakt en in een dremel geplaatst. Vervolgens heb ik gaatjes geboord in abachi hout aan de kopse kant en het werkt perfect. In no time heb je een hele bos nagels.
ps. ik ben een newbee op het gebied van botenbouw maar heb toch de moed gevonden de 7P van Kolderstok te bouwen. Met mijn bouwtempo een 10 jarenproject
102361844_680871835811399_8523265171873857536_n.jpg
101956345_2678838239018212_244788396860375040_n.jpg
101956345_2678838239018212_244788396860375040_n.jpg
101944964_336080387360225_5099373292825870336_n.jpg
101805795_3199953943401266_4630383282377195520_n.jpg
101840094_277000280335800_6170815668645003264_n.jpg

Dat werkt inderdaad heel goed! maar ik heb geen dremel (misschien moet ik er gauw een aanschaffen) en ik weet niet hoe ik aan een injectienaald kom. Die bouten worden dus nog even puzzelen, maar ik maak dus maar eerst de houten nagels en dan zie ik wel verder met de bouten.

cocktailprikkers werken ook prima. Die koop je met massa's bij de action. gebruik je alleen het puntje, aan iedere prikker zitten er 2

Mooi gelukt. Ik heb dat nog niet geprobeerd zo.

Mooi verslag hè van die Drazen?
Ik heb veel bij hem gekeken en ook met hem ge-emailed. Een hele aardige gast en zeer behulpzaam.

Het werk van Arjen volg ik op een andere manier dan op dit forum en ben onder de indruk van het moois wat hij me laat zien en ook de mooi gelukte beplanking van hem.
Mooi Arjen!

Back