Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Hans, ga ik alsnog doen, met vriendelijke groet, Arjen.Welkom Arjen,
Een bouwverslag is altijd welkom! Te plaatsen in het subforum hier.
We hebben ook een soort praat cafe (de gelagkamer) misschien dat je je daar beter voor had kunnen stellen?
Maar welkom en veel plezier met je bouw. Hans.
Van harte welkom op het forum. Je zult inderdaad verschillende Duyfkens vinden in verschillende verslagen dus inspiratie genoeg voor je. Ook mijn eerste bouwwerk was de botter en nu 5 scheepjes verder. Veel succes en we hopen natuurlijk op een regelmatige post van je!Hallo Iedereen.
Sinds vorige week als lid van dit forum geworden. Ben bezig om te kijken hoe alles werk en wat ik allemaal kan doen ga ik wel ervaren.
Eerst een voorstel verhaaltje: Mijn naam is Arjen Spiekstra, uit Nieuwegein, 70 jaar.
Al wel wat gebouwd in het verleden en onlangs weer opgestart met bouwen.
Begin april de Zuiderzeebotter afgemaakt.
Bij Krikke de Duyfken van de firma Kolderstok aangeschaft, inmiddels bij Hans van Kolderstok nog wat materialen besteld.
Er zijn al heel wat verslagen op dit forum waar ik veel van opgestoken heb, mijn dank hiervoor.
Misschien is het wel aardig om een keer een foto te plaatsen. Op dit moment ben ik bij item 8, het scheepje heeft alle plankjes, flink wat schuren en afwerken.
Met vriendelijke groet, Arjen.
het nieuwe speelgoedje, !!
Ik heb dikkere elastieken gebruikt. Vooraf natuurlijk wel de latten natmaken en in orm buigen.Hoi!, ik zal mij eerst eventjes voorstellen.
ik ben Wouter, tijdje geleden de Willem Barentsz gekocht van Kolderstok. bouw schiet op. ik heb het naar mn zin!
Meeste dingen lukken prima, ik zit echter met 1 stap waar ik misschien wat advies kan gebruiken: het plaatsen van de berghouten.
ik heb de bouwbeschrijving stapsgewijs gevolgd, wat resulteert in het feit dat ik de berghouten op een eigelijk al volledig beplankte romp moet plakken. het valt tegen om dit strak te doen; ik heb geen ruimte om te klemmen of om te werken met elastieken/tape vanwege de geringe klemkracht. Ik heb 2 bergouten geplaatst door speldjes door de berghouten heen te drukken wat resulteert in grotere gaatjes dan vewacht en hier en daar kiertjes tussen de berghouten en de romp. dit vind ik jammer.
hebben jullie (meer ervaren bouwers) misschien wat advies voor mij over het plaatsen van de berghouten? (behalve het vooraan eerder plaatsen, tijdens het beplanken zelf?)
Wouter
Welkom Wouter!Hoi!, ik zal mij eerst eventjes voorstellen.
ik ben Wouter, tijdje geleden de Willem Barentsz gekocht van Kolderstok. bouw schiet op. ik heb het naar mn zin!
Meeste dingen lukken prima, ik zit echter met 1 stap waar ik misschien wat advies kan gebruiken: het plaatsen van de berghouten.
ik heb de bouwbeschrijving stapsgewijs gevolgd, wat resulteert in het feit dat ik de berghouten op een eigelijk al volledig beplankte romp moet plakken. het valt tegen om dit strak te doen; ik heb geen ruimte om te klemmen of om te werken met elastieken/tape vanwege de geringe klemkracht. Ik heb 2 bergouten geplaatst door speldjes door de berghouten heen te drukken wat resulteert in grotere gaatjes dan vewacht en hier en daar kiertjes tussen de berghouten en de romp. dit vind ik jammer.
hebben jullie (meer ervaren bouwers) misschien wat advies voor mij over het plaatsen van de berghouten? (behalve het vooraan eerder plaatsen, tijdens het beplanken zelf?)
Wouter
ga ik doen! ben benieuwd.Tip (maar test eerst vooraf op een proefstukje): secondelijm werkt sneller als het hout een beetje vochtig is, dus even natte vinger erlangs. Nadeel is dan wel dat de secondelijm wit uit kan slaan.
dankje Hans!Welkom Wouter!
ik wil morgen wel even wat fotos posten van het willem barentsz expeditieschipWelkom hier Wouter, enne we zijn dol op foto’s hee![]()