De nieuwe Verschansing
Om de gehele verbouwing een beetje gestalte te geven was het eerst noodzakelijk om te meten hoeveel de originele geplaatste stutten nog boven de voetreling uitstaken om het geheel een beetje op dezelfde hoogte te laten uitkomen, dit bleek 13 mm te zijn met daar nog bovenop een zetverschansing van 2 x 2,5 mm (30).
Gelukkig kon ik de buigmal, die ik gemaakt had voor de luiken aan de boeg nog gebruiken en omdat ik de vorige keer daar een beetje snel doorheen gelopen ben ga ik er nu er een beetje dieper op in.
Om het in verhouding een beetje ‘body’ te geven heb ik eerst bepaalt dat de dikte van de Luiken en de vaste Hek-verschansing 4 mm moesten gaan worden. Omdat het (voor mij) nagenoeg onmogelijk is om een 4 mm dikke lat van 13 mm hoog in 1 x te buigen plus daarbij dat ik 1 lat een onwerkelijke toestand vind heb ik besloten om de verschansing door middel van een mal op te bouwen uit 4 afzonderlijke planken.
Om te beginnen met de mal >> ik heb hiervoor als model de originele Triplex voetreling (27) genomen (ik had deze nog over omdat ik al in een eerder stadium deze had vervangen door een hardhouten model ( zie blz. 5 #87)
Dit model heb ik 4 x afgetekend op een 4 mm Triplex plaat, uitgezaagd en op elkaar gelijmd en aan de buigzijde glad geschuurd. Daarna heb ik de buigkant in zijn geheel afgeplakt met sellotape, vergeet dit niet anders plakt dadelijk de gebogen verschansing vast aan je mal!!
De eerste laag die je buigt en verlijmd bestaat uit 4 gestapelde latjes van 1,5 mm dik (3 x 4 mm hoog en 1 x 2 mm hoog) nb. maak na het drogen gelijk een 2e set hiervan voor de 3e laag.
Om nu te zorgen dat straks het geheel niet helemaal uit elkaar valt, heb ik er voor gekozen om een aantal latjes van 5x1mm L=16 mm er verticaal als tussenlaag er tegen aan te plakken waarna je het pakket afsluit met het zojuist als tweede gemaakte gebogen buitenverschansing. Het ruwe eindproduct is vooraan op de bovenste foto te zien.
Dit model heb ik gebruikt als basis voor de voorste Luiken maar ik had een beetje geluk, als je hem een beetje verschuift boven de plek waar de Hek verschansing geplaatst moet gaan worden vind je een acceptabele stuk die je hiervoor gebruiken kan.
Om het Mantua model te verbouwen naar het gestandaardiseerde model heb ik een tweetal concessies moeten doen, om te beginnen met het verschansing-schot achter de 3 Juffers, om achter de Juffer-talies vrije ruimte te creëren zodat ze er niet langs zouden schuren was het noodzakelijk om het schot 1,5-2 mm naar de binnenkant te verschuiven. Dit was alleen mogelijk om deze verschansing als een enkel schot uit te voeren, aan de bovenkant heb ik er nog een naar binnen gerichte 5 mm reling aan toegevoegd op dezelfde hoogte als beide ‘open’ relingen. Verder heb ik de stut aan de linkerkant, 8 mm richting de boeg moeten verplaatsen om hem op gelijke afstand te krijgen als de 1e stut aan de (rechter) Hekzijde. Deze verschansing heb ik nog niet verlijmd zodat ik er beter bij kan als ik de talies van de Juffers ga plaatsen.
De tweede concessie was de reeds al geplaatste Bolder (39) net naast de luiken, eigenlijk zou de gesloten verschansing door moeten lopen naar de luiken, maar als ik daar aan zou beginnen dan moest ik een groot deel van voetreling af moeten breken en opnieuw op moeten bouwen en dat ging me net een stap te ver. Ik heb voor mij deze oplossing gevonden en heb er vrede mee om dit gedeelte uit te voeren als een ‘open’ verschansing. Voor diegene die een volledig historische Kanonneerboot willen bouwen moeten deze Bolder helemaal in het begin even weglaten.
Tussen de Juffersverschansing en de Toegangspoort zit in zijn geheel een ‘open’ verschansing, nu nog afgedekt met een strook grijs karton voor de foto, dadelijk zal ik deze weer verwijderen omdat ik nog toegang moet hebben om een aantal oogbouten te kunnen bereiken voor de langs-verstaging. Pas als ik het gehele lopend en staand want geplaatst heb zal ik dit vervangen door zeildoek. Wel even een tip : Spijkergaten reling en stutten (28) voorboren met 0,6 boortje i.v.m uitrichten want deze splijt zonder voorboren als een luciferhoutje !!
De vaste verschansing aan de Hekzijde is weer een dikke 4 mm uitvoering zoals ik aan het begin al heb aangegeven.
Als laatste wil ik nog even inzoomen op een aardig detail bij de toegangspoort: Op het eind van de ‘open’ reling wordt nog een 2x2 L= 11 mm scharnier (37) geplaatst, het heeft me aardig wat tijd gekost om deze passend open en dicht te kunnen doen. (zie inzet) Achter de verschansing staat nog een Figuur op een schaal van 1:50 die ik nog even heb opgezocht om de verhouding van de verschansing te kunnen controleren.
Als je goed kijkt dan heb je al gezien dat ik momenteel alleen nog maar de Bakboordzijde gereed heb (gebogen verschansing Stuurboord ligt al klaar), het heeft me aardig wat tijd gekost om e.e.a. uit te ‘vogelen’. Maar gezien het verrassende mooie weer de komende dagen, waar ik nog even van wil genieten, zal ik alleen nog maar s ’morgens 2 uurtjes (06.00-08.00) bezig zijn op de scheepswerf dus zolang dit mooie weer nog aanhoudt zal ik buiten in de tuin bezig zijn want daar ligt nog veel snoei- en opruimwerk om de tuin winterklaar te maken.