Aanbrengen van de 3 hoofdtouwen Want
Het want is een typische benaming van het staand tuig dat de mast zijdelings steunt en deze loopt vanaf de rusten (89) aan de beide buitenkanten van de boot via een set Juffer-blokken met talreep naar de Marszaling. Op de kanonneerboot bestond het Want uit 3 hoofdtouwen met horizontale weeflijnen.
Nu is het aanbrengen van het staand en lopend want niet helemaal mijn ding maar ik begin zo langzamerhand er steeds meer aardigheid aan te krijgen. Mijn probleem bij het aanbrengen van de 3 hoofdtouwen is dat de 3 Juffers zo horizontaal mogelijk moet gebeuren en het liefst alle 3 op één en dezelfde hoogte. In het verleden had ik daar wel moeite mee en heb voor mijzelf de volgende methode ontwikkeld, misschien omslachtig maar ik kom hiermee wel op het door mij gewenste resultaat uit.
Bekijk bijlage 296638
Op de dwarsdoorsnede van de 1:1 tekening heb ik gemeten dat de buitenkanten van de Juffers 35 mm uiteen liggen (let op! als de talrepen gespannen zijn). Het volgende gegeven is dat ik de diameter van de juffers gemeten heb op 9,3 mm (kaal) en 11 mm als ik daar een dubbel hoofdtouw omheen geslagen heb.
Nu ga ik bij de montage van de Juffers gebruik maken van een hulpmiddeltje nl. een doorzichtig
Drink-rietje. Dus ik ben op zoek gegaan naar een drinkrietje met een binnen diameter van rond 10 mm. Die had ik al gauw gevonden bij de “Big Bazar” 25 stuks 0,89 Euro (Action en Hema heeft ze ook) het zijn van die lange Milkshake rietjes XL .
Bekijk bijlage 296639
Ik zoek de meest doorzichtige op (geel) en kort daar 2 stukjes van 38 mm af, de overmaat van 35+3=38 wordt dadelijk duidelijk.
En dan kan ik aan de slag: in mij vorig bericht had ik al laten zien hoe ik mijn 1e Jufferblok aan een hoofdtouw had gemaakt, de totale lengte van dit hoofdtouw heb ik gewoonweg ruw met een rolmaat aan 1 zijde op mijn boot tussen de onderste Juffer en Marszaling(80) gemeten dit was bij mij 34 cm dit doe ik 2x voor de andere zijde en nog met een overmaat voor aanspannen; in totaal 75 cm. Voordat ik begin haal ik even de twee enkele schotten achter de Juffers weg om meer werkruimte te krijgen.
Bekijk bijlage 296640
Deze Juffer met hoofdtouw druk ik dusdanig aan 1 zijde in het rietje dat de bovenkant nog net aan de bovenkant aanzit en de 2 onderste gaten haaks op het rietje daarna fixeer ik dit met 2 knopspelden door het rietje en de twee gaten en weer door het rietje aan de achterkant te steken(A). Daarna plaats ik op dezelfde manier de andere ‘open’ kant van het rietje op de Putting-Juffer die al op de boot gemonteerd was(B). Het andere eind van het hoofdouw haal ik nu boven de marszaling door (C). (kijk even op de tekening waar precies hij langs loopt) Daarna draai ik de boot een volle slag om en herhaal ik bovenstaande aan de andere kant. Echter er zit nu een los eind rechts aan de bovenkant waarmee ik het gehele 1e hoofdtouw kan spannen. Achterin op de foto zie je nog de ‘overkant’ (linker foto D hieronder)
Bekijk bijlage 296641
Als je gaat spannen controleer eerst of de stroppen (90B) van de onderjuffer-blokken aan beide zijden op de juiste plaats liggen/zitten deze willen nog wel eens halverwege blijven hangen!! (E) (zie ook # 220,blz.11) En controleer ook nog even het juist passeren van het touw boven de marszaling. Nadat je het hoofdtouw flink gespannen hebt, dat is een kwestie van gevoel en denk hierbij even aan het open stuk van de onderjuffer-stroppen (90 B) die ik met een druppel secondelijm gefixeerd heb, kun je het losse eind naar boven brengen en is het tijd om dit Jufferblok op 10 mm erboven af te binden met een enkele knoop(E).
Daarna haal ik de bovenste 2 knopspelden (gele en rode) aan beide zijden uit het rietje en trek nu de af te binden Juffer naar voren om hem gemakkelijker in de bankschroef te kunnen klemmen om verder af te binden op de manier zoals ik dit in mijn voorgaande bericht beschreven heb(F) >>beide rietjes liggen los
We zijn er nog niet want de beide Talrepen moeten nog ingeschoren worden. Omdat ik de hoofdtouwen zwart ga verven neem ik nu alvast het gedeelte mee rondom de Juffers, plaats aan
één zijde de beide knopspelden opnieuw om de 38 mm aan die kant te waarborgen en breng vervolgens het inscheerschema op de eerste foto de talrepen aan. Begin rechts aan de achterkant met een dubbele knoop anders schiet hij bij het aanhalen door het Juffergat en span de talreep niet aan door aan het ene losse eind te trekken geef er een lichte spanning op en loop met een pincet ieder touwtje na van de talreep (ietsje aanhalen) in de volgorde zoals je hem ingeschoren hebt en doe dit een paar keer aan beide zijden. Om de afstand van 35 mm te controleren teken ik op zo’n Gamma-verflatje even 35 mm af. Op de onderstaande foto zie je dat ik er bijna ben maar ik ga (durf!!) op dit moment niet verder om de gelijmde onderjuffer-stroppen (90 B) nu nog niet teveel te belasten, wel doe ik nog voor de zekerheid met de sateprikker een extra drupje secondelijm op deze verbinding. Het losse eind van de talreep sla ik een paar keer om de betingstijl van de windas en fixeer deze met een mini-wasknijper om de spanning op de talreep te houden (zichtbaar op de achtergrond in het midden van de boot).
Dit laat ik vannacht staan om de touwen te laten ‘zetten’ en morgenvroeg haal ik de talie nog iets aan. En dan gaan we morgen verder met de andere twee hoofdtouwen.
Bekijk bijlage 296642