Tussenstand zeilen maken.
Het zelf maken van de 6 zeilen lijkt dan misschien wel een klein klusje maar het is best wel intensief, mede omdat het meeste werk op een naaimachine moet gebeuren en dat is nu precies waar ik een absolute leek in ben, of het lukt mij niet om helemaal recht te naaien of de heleboel loopt vast op het onderste klosje. Desondanks ben ik begonnen om de 6 zeilen van de 1:1 tekening over te nemen op van dat doorzichtige ‘patroonpapier’. Daarna heb ik zo goed als mogelijk de 6 papieren modellen op het veel te kleine meegeleverde lapje stof dusdanig weten te rangschikken dat de weeflijnen op een zo’n natuurlijk mogelijke wijze over de zeilen liepen.
Daarna rondom ieder zeil een zoom afgetekend van +5 mm, langs deze zoom-overmaat geknipt en strak met een strijkijzer de 5 mm overslag over het papieren model gestoomd.Het kleine rolletje in het midden was alles wat ik van het geleverde lapje stof overhield. Deze wil ik nog even bewaren wat ik zie een mogelijkheid om er nog 2 stukken t.z.t. uit te halen voor de verschansing.
Gelukkig had ik mijn vrouw bereid gevonden om de zomen en de vele parallelle banen (of kleden) er voor mij keurig netjes en parallel er in te naaien.
Daarna kon ik zelf weer aan de slag met het:
Aanbrengen van het lijkentouw
Een lijkentouw is een zoomtouw of boordsel dat ter versteviging om de randen van een scheepszeil is genaaid. Het is van belang dat rek- en kruipeigenschappen van lijkentouw en zeildoek bij elkaar passen; als het doek te veel rekt ten opzichte van het lijk, ontstaan plooien. Is het andersom dan verliest het lijk een deel van zijn beschermende functie. Meestal wordt het lijkentouw onder een
kleine voorspanning aangelijkt.
Voor het stevig bevestigen van het lijkentouw aan het zeil gebruik ik de “Marlsteek” maar voordat ik hieraan kan beginnen zorg ik voor een goede opspanning zodat ik mijn beide handen vrij heb.
Rechts zet ik het lijkentouw, die overigens in 1 stuk rondom het zeil bevestigd wordt, klem in een mini-bankschroef. En de ander kant klem ik links in een bankschroef die los op mijn werkblad staat. Dit doe ik om de juiste spanning te krijgen Let hierbij op dat er niet teveel spanning op het lijkentouw komt te staan, is deze te strak dan komt het lijkentouw bij het loshalen terug op zijn oorspronkelijke lengte en ”krult” het lijk van het zeil mee op en dit is bijna niet te herstellen en kun je helemaal opnieuw beginnen. Mijn vuistregel is daarom:
Lijkentouw slapjes en niet gespannen tussen de bankschroeven vastklemmen en daarna maximaal 1 cm op spanning zetten, daarom staat mijn linker bankschroef los
Als eerste knip ik een stuk bevestigings-garen die minimaal
3 x de lengte heeft van het lijk (rand van een zeil) dit doe ik omdat ik uit ervaring weet dat er nogal wat bevestigings-garen onderweg opgenomen wordt. (de allereerste keer was mijn garen al op, net over de helft en dan kom je in de problemen om dit halverwege keurig af te binden en een nieuwe rest-lengte aan te slaan).
Ik bevestig altijd het lijktouw per zijde aan het zeil, omdat ik anders als ik dit voor alle zijden ik dit in 1 keer doe, ik bij iedere marlsteek iedere keer weer meters garen doorhalen moet.
Ik werk gewoonlijk van rechts naar links, dus ik leg met een knoop het garen vast in de rechter bovenhoek en begin nu met de andere kant van het draad te “Marlen”, doe dit ± om de 5 mm. Normaal gesproken wordt de Marlsteek gebruikt om het zeil aan de giek op te binden vandaar de ingevoegde tekeningen.
Om te oefenen kun je eerst gewoon een lapje stof nemen, binnen 5 steken heb je hem al “te pakken” of gewoon even Googelen. In het kort komt het er op neer:
Steek de naald en draad
onder het lijkentouw van voor naar achteren door het zeil, haal de naald en draad
over het lijkentouw naar voren en steek beiden door de lus die aan de voorkant ontstaan is en trek dit strak.Dan 5 mm verder de volgende steek beginnen.
Omdat ik altijd een zo’n kleinst mogelijkst naald gebruik (gemakkelijker doorsteken door dikke stof) gebeurt het regelmatig dat ik de draad door de naald verlies en daarom kan ik een pakje draaddoorstekers adviseren (5 stuks € 1,60), want dat gepruts om de draad iedere keer weer opnieuw door het oog van de naald te halen daar wordt ik helemaal kriebelig van.
Ik heb zojuist even de omtrek gemeten van ieder zeil en kom op een totaal voor de 6 zeilen van 498 cm !!!Even doorrekenen met het feit dat ik om de 5 mm een Marlsteekje ga plaatsen kom ik op een totaal van 4980 mm gedeeld door die 5 mm, dan kom ik op een totaal van 996 Marlsteekjes en daar ben ik wel een paar daagjes zoet mee.