Dave Bekers
Vriend van modelbouwforum.nl
De ra werd in die tijd naar beneden gehaald als dat nodig was. Er was dus geen enkele reden om in de mast te klimmen. Geen weeflijnen dus.
Als dat zo is, hoef ik niet meer te zoeken

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De ra werd in die tijd naar beneden gehaald als dat nodig was. Er was dus geen enkele reden om in de mast te klimmen. Geen weeflijnen dus.
Peter, Jan, excuus voor mijn uitwijding
Over weeflijnen kan ik het volgende vertellen. Deze werden waarschijnlijk pas sinds begin 16de eeuw gebruikt. Bron RC Anderson. Voor die tijd hing er een touw met knopen of een touw ladder aan de mast als het nodig was om bovenin te komen. Optuigen van de zeilen werd waarschijnlijk door verlagen van de ra gedaan. Tenminste zo wordt het in de diverse boeken verteld. Vandaar dat ik het woord waarschijnlijk gebruik. Want er zijn tekeningen en gravures gevonden van schepen in oude boeken, munten en schilderijen die het 100 jaar eerder toonden. Maar voor 1400 zijn ze zeker niet bekend.
Dank Stephan voor deze bevestiging.
Ik heb het boek van Wouter Waldus : "De IJsselkogge, Hanze verleden boven water" daar staat ook veel van dit artikel in.