Kamper kogge

Niet anders dan gezond verstand en enig begrip van de ontwikkeling van het scheepstuig en hoe dat werd gebruikt.
Overigens lees ik ook nergens iets over knipperende achterlichtjes en het gebruik van koelkasten aan boord van koggen.:-)

Dave: Dank voor je link. Ga ik eens bekijken.
Stanley: Ra laten zakken leek mij ook het meest logische. Mijn twijfel had ik om dat in stormachtig weer te doen. Op afbeeldingen van koggen op zegels zijn ook nergens weeflijnen te zien. Overigens staat op de replica wel degelijk een koelkast onderdeks, maar wel van recentere datum.:hammer:
Op afbeeldingen van latere koggen of kogge achtige schepen met een kraaienest/uitkijkpost in de masttop hangt daar dan een touwladder onder maar geen weeflijnen.

Over weeflijnen kan ik het volgende vertellen. Deze werden waarschijnlijk pas sinds begin 16de eeuw gebruikt. Bron RC Anderson. Voor die tijd hing er een touw met knopen of een touw ladder aan de mast als het nodig was om bovenin te komen. Optuigen van de zeilen werd waarschijnlijk door verlagen van de ra gedaan. Tenminste zo wordt het in de diverse boeken verteld. Vandaar dat ik het woord waarschijnlijk gebruik. Want er zijn tekeningen en gravures gevonden van schepen in oude boeken, munten en schilderijen die het 100 jaar eerder toonden. Maar voor 1400 zijn ze zeker niet bekend.

Over weeflijnen kan ik het volgende vertellen. Deze werden waarschijnlijk pas sinds begin 16de eeuw gebruikt. Bron RC Anderson. Voor die tijd hing er een touw met knopen of een touw ladder aan de mast als het nodig was om bovenin te komen. Optuigen van de zeilen werd waarschijnlijk door verlagen van de ra gedaan. Tenminste zo wordt het in de diverse boeken verteld. Vandaar dat ik het woord waarschijnlijk gebruik. Want er zijn tekeningen en gravures gevonden van schepen in oude boeken, munten en schilderijen die het 100 jaar eerder toonden. Maar voor 1400 zijn ze zeker niet bekend.

Dank Stephan voor deze bevestiging.
Ik heb het boek van Wouter Waldus : "De IJsselkogge, Hanze verleden boven water" daar staat ook veel van dit artikel in.

Dank Stephan voor deze uitleg en referentie. Van oude boeken, munten en schilderijen vroeg ik 't me af. Oudste bron op rigging gebied die ik ken, is Steel, 1796, The art of rigging. Van voor 1500 weet ik een stuk minder van de scheepsbouw (en van erna lang niet zo veel als de experts hier :-) ).
Jan, boek en artikel blijken net na elkaar te zijn verschenen (aug/sept 2019), dus niet verwonderlijk dat er veel van het artikel in het boek staat.
https://erfgoedstem.nl/de-ijsselkogge-hanzeverleden-boven-water/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1095-9270.12373
Ik heb hun eerdere publicaties nog niet bekeken, maar Karel Vlierman citeert vaak uit 2018 en eerder. Tenzij men echt grote doorbraken boekt, toont 1 jaar verschil in wetenschappelijk onderzoek meestal vooral continuiteit van onderzoek. Er was blijkbaar ook een tentoonstelling in Kampen in 2019 tegelijk met de publicatie van het boek. Die heb ik helaas gemist, maar wellicht ben jij wel geweest :-).

Update 45
Hier ziet u de gezusters kogge naast elkaar beiden met voor en zijstagen en aangepaste luiken.

full

En hier met alle dekluiken los naast de opening gelegd. Een volledig open dek is hiervoor al eens getoond.

full

Van de rechter kogge zijn alle luiken voorzien van twee ringen om het luik aan te kunnen ophijsen. Of voor de kleinere luiken handmatig.

full

In plaats van de grote demontabele stukken dek zijn het nu kleinere handzamere luiken met ringen.

Om ze genoeg steun te geven zijn er boven de dwarsbalken extra balkjes gelegd met een 1x1 mm latje om een sponning te krijgen. De moet nog een kleurtje krijgen (zwart).

Het luik dat ik eerst had gemaakt, iets verhoogd met een waterkering, is nu veranderd in een gewoon los liggend luik waar water door kan lekken. Het moest iets worden aangepast met een ander soort hout. Kleurverschil dus. Zal in het echt ook wel voorgekomen zijn. Het is een werkschip hé, een vrachtvaarder, geen luxe showjacht.

full

Nu nog een paar ringetjes plaatsen en dan weer door met de tuigage.
Ik heb onlangs ook weer contact gehad met de modelbouwer van de koggewerf en weet nu ook weer iets meer hoe het op de replica zit.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Heinrich,
Ik heb even navraag gedaan naar de portokosten van een groot pakket naar China. Dat is erg veel. Het is misschien handiger om een paar latjes, een klosje touw en een potje verf in een klein doosje te doen en dat op te sturen. Dan hoef je het alleen nog maar in elkaar te zetten. Is dat goed?

:rofl::rofl::rofl: Hello Jan. Dit was uiteraard als een geintje bedoel om the zeg hoe baie ik van jouw Kogge houw - dis darem niet nodig om haar regtig vir mij te stuur. Wat de latjes, klosjes touw en potje verf betref, kom ons kijk hoe dinge in de toekoms vir mij lijk. Ik heb noch de Haarlem se tuigage om te doen en de Willem Barentsz is ook daar in afwachting!

Update 46
Ja tuigage, dat is een dingetje. Wie weet hoe in 1340 koggen getuigd waren mag het zeggen.
Zo ziet de masttop er uit op de replica.

full

Foto: Masttop op de replica. De relevante touwen zijn benoemd. Helaas is hier niet te zien hoe de ra aan de raval is bevestigd. Het gedoe aan de masttop zijn antennes van later datum voor gsm, radio etc. De touwen die naar boven lopen, naar achteren, zijn voor vlaggen en zo.

Het zeil is hier met de gordings opgetrokken. Die zijn bevestigd aan het onderlijk en lopen via ringen (leuvers) aan het zeil via de achterkant van het zeil en via een blok op de ra naar een geleidingsblok aan de top naar de nagelbank. Ze lopen dus niet onder het zeil door.

Dat is hier wat beter te zien.
full

Foto: In de cirkel ziet u enkele ringen of leuvers waar de gording door gaat en zo het zeil optrekt.

full

Foto: De masttop ter hoogte van de zalingen. Hier is duidelijk te zien hoe de gordings naar beneden worden geleid. En hoe de geleideblokken aan een strop hangen. Het zal duidelijk zijn dat ik de antennes niet ga plaatsen.

Hier zijn voor het model de geleideblokken gestropt en met een lus aan een strop geregen om zo over de masttop te schuiven.

full

Foto is geflitst. Schaduw wegdenken.

full

Geleideblokken aan de masttop.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back