Kamper kogge

Update 40
Door deze foto werd ik getriggerd om een waterlijn aan te brengen.

full

Met dit als resultaat:
full

full

full

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
En het is zoo makkelijk. Je kliedert er maar wat op, beetje grijs, beetje groen, beetje wit. En als je het niet goed vind met veel water lekker uitsmeren.

Update 41
Het is al weer een hele tijd geleden sinds mijn laatste update. Maar er is ook wel wat gebeurd tussendoor.

full

Foto: Hier staan ze als zusters naast elkaar op de bijeenkomst van 2okt.

Het verschil tussen de twee zuster koggen wordt nu wat groot en daarom ga ik dat verschil wat kleiner maken door voor de ander ook een kasteel te maken en het dek te beplanken.
Hierna een paar foto’s van het maken van een kasteel.

full

Foto: “Roerstokjes” van de Makro in stukjes van 3,5 cm gesneden.

full

Foto: Stukjes 2 aan 2 aan elkaar gelijmd.

full

Foto: En die ook weer 2 aan 2 aan elkaar gelijmd.

full

Foto: En daar schotjes van gemaakt en op maat afgesneden en kantelen aan gemaakt.

full

Foto: En dat leidt tot een kasteel met inwendig verstevigingslatjes van 1x1 mm.

full

Foto: En vier steunen voor het kasteel geplaatst.

Dat de achterste een rare vorm hebben ziet u hier.
full

Foto: Kasteelsteunen op de kogge.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 42
Aan het achterschip hangt ook nog zoiets als een roer. Dat heb ik gezaagd uit een stukje eikenparket van 5mm dik.
De helmstok is een stukje appelhout in een vage s-bocht gebogen en de vingerlingen zijn gemaakt van de zijkanten van messing beslag van de Caldercraft kit waar de messing onderdeeltjes aan vast zitten en in het midden een stukje messingdraad gesoldeerd .

full

Foto: Roer onderdelen.

full

Foto: En de vingerlingen zijn nu geplaatst met een paar spijkertjes.

full

Foto: Roer samengesteld en afgehangen. De helmstok loopt net onder het kasteel door.

En gebeitst met Rambo Warm Wengé 776
En daarna ben ik verder gegaan met het beplanken van het dek.

full

Foto: Dek deels beplankt.

Dit is een zeer tijdrovend klusje want elk latje moet individueel afgemeten en pas gemaakt worden.
In enkele open stukken van het dek komen nog een paar luiken waarvoor eerst nog de omlijsting voor moet worden bedacht, en geplaatst. Zodat er nog iets van het inwendige zichtbaar blijft.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 43
Na een heleboel houtjes is nu het dek dicht. Daarbij had ik nog een vervelende ervaring wat ik niet verwacht had.
Een stuk van het dek wil ik los laten zodat je het binnenste ook nog kan bekijken. Daarom heb ik die latjes niet aan het dek gelijmd maar alleen aan de latten eronder. Ook de latjes onderling had ik niet verlijmd. Daarom dacht ik voor de stevigheid het geheel in te smeren met verdunde houtlijm. Dat ging prima, de latjes zaten ook aan elkaar vast maar het geheel was wel rond gaan staan. Helaas geen foto van gemaakt. Direct weer nat gemaakt en onder een gewicht laten drogen. Dat hielp niet voldoende dus met de elektrische lattenbuiger aan de onderkant verhit en teruggebogen. Dat hielp dus probleem opgelost.

full

Foto: Dek is dicht.

Ook hier is een luik aanwezig voor laden van vracht en ook een luik met een laddertje eronder voor menselijke toegang. Ook wel handig.
Het maken van het luik met zijn scharniertjes ziet u hier.

full

Foto: Scharniertjes

full

Foto: Openstaand toegangsluik met trap. De scharnieren krijgen nog spijkerkopjes.

Ook de buitenvoorsteven is geplaatst.
En een overzichtsfoto.

full

Foto: Stand van nu.

Het vervolg is de tuigage en nu heb ik dus de eerste kogge weer ingehaald en gaan we samen verder.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Leuke fimpjes. Dit geeft precies aan waarom ik liever van oud "Hollandse" handelsschepen modellen bouw dan van dood en verderf zaaiende oorlogschepen. Hoe mooi ze ook kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Back