Kamper kogge

Even een provisorische actiefoto.

full

Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad wat ik van plan ben met het rooster op de Amphion, daarom ligt het niet helemaal dicht.

Update 35
Er is flinke vooruitgang geboekt.
Om het voorste stukje van het dek dicht te planken moet ik eerst kijken of de dekplanken niet tussen de spanten uitkomen zodat regenwater naar binnen loopt. Dat doe ik door een latje over de dekbalken te schuiven zodat ik kan zien waar de dekplanken de wand raken.

full

Foto: Het dek raakt via de rode lijn de wand. Daarboven en onder de groene lijn zou het dek tussen de spanten eindigen, dus daar is een extra stuk plank tegen de spanten geplaatst.

Verder moest er nog een roer op.
full

Foto: De roeronderdelen. De vingerlingen vallen in een ring die in de steven zit. Bedenk dat de kogge het eerste type schip was met een stevenroer. Voorgangers hadden nog een stuurriem aan stuurboord.

full

Foto: En zo ziet het eruit na een mooi kleurtje en opgehangen.

full

Foto: Een totaaloverzicht. Tussen de twee binnen-voorstevens moet nog een blok komen.

full

Foto: Totaal van voren.

De tonnetjes op het dek vormen een handvat om het dek te kunnen wegnemen.

full

Foto: Met alles open zodat het inwendige zichtbaar is.

full

Foto: Tonnen blijven gewoon op het schuine dek staan.

En nu?
Hier en daar nog wat kleine dingetjes, een klampje hier en daar, een vlaggestok.
En dan de tuigage. De mast is er al. Nu de rest nog.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het probleem is de reistijd. Mijn gezondheid laat dit helaas niet toe. Als het een keer in het zuiden is kom ik graag, hopelijk zie ik haar dan. En je speciale Victory natuurlijk.

Vele dank vir de geheel oorzicht plaatjes Jan! Baie geluk met de amperse voltooing. Mij favoriet is beslis met de dek oop zodat de binnekant zichtbaar is.

Ja, Ik vind het altijd jammer dat veel modellen zo afgesloten zijn. Ik wil altijd meer van de constructie (laten) zien.

Update 36
Het verslag was al weer afgezakt tot halverwege pagina 2, dus tijd voor een update.
Het zusterschip is nu ook voorzien van de dekbalken. Ik heb dat bewust ongeschilderd gelaten, zodat straks op de Modelbouwersdag goed te zien is hoe dit in elkaar zit.

full

Foto: Zusterschip met dekbalken.36-1-Zusterschip.jpg

Met de andere zuster ben ik begonnen met de tuigage. Maar eerst moest ik daar een paar jufferblokken voor maken.

full

Foto: Jufferblokken op de Kamperkogge. Onderlinge afstand van de jufferblokken is niet erg gelijk. Het is ook maar een vrachtschip. En rechts zijn de maten te zien.

De blokken heb ik gemaakt uit appelhout van 3 mm dik.

full

Foto: Blokken afgetekend

full

Foto: Gaatjes geboord en begonnen met loszagen.

full

Foto: Losgezaagd. En een beetje in vorm geschuurd. Nu nog een gleufje rondom en wat afronden.

full

Foto: En zo zitten de jufferblokken erop. Nog niet aangespannen.

full

Foto: En zo de hele zijstagen.

Als u dit leuk vindt kunt u ze op 2 okt in Hillegom komen bekijken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
De zusterschip se ongeschilderde dekplanken ziet daar baie goed uit. Dit lijk eintlik baie mooi met de zwart geschilderde romp as agtergrond. En jouw blokken ... tja ,,, klasse! :worship:

Back