janzwart
verslagschrijvers
Update 31
Achteraf vond ik het toch niet acceptabel om bijna 1cm hoogteverschil in het dek te hebben. Dus het stukje dek toch weer los gemaakt. Ging vrij makkelijk zonder noemenswaardige schade.
Foto: Losgemaakt stukje dek.
Daarna ben ik eerst alle dekbalken gaan aanbrengen. Die liggen langsscheeps over de dwarsbalken.
Foto: Dekbalken aangebracht.
In het midden lopen twee evenwijdige dekbalken die ook de beting en de nagelbank ondersteunen. Net voor de verticale steunberen (zal ik maar zeggen) lopen ook dekbalken en tegen de buitenwand aan ook. Verder zijn bij de voorsteven de twee binnenstevens aangebracht.
Op het achterschip is een stukje dek aangebracht en ook het eerste stukje dek aan stuurboord is weer geplaatst. Het wegbreken is onnodig geweest want bij de hoogte bepaling (waar ik bijna een cm (8mm) verschil vond) heb ik de fout gemaakt om de dikte van de dekbalken niet mee te tellen. Dat alleen al was 5 mm. Zodat het dek niet noemenswaard afloopt. De dekbalken heb ik geplaatst en uitgelijnd met behulp van een klein waterpasje in de lengte richting en dwars met een latje die alle balkjes moet raken.
Foto: Met een latje dekbalken dwarsscheeps uitrichten.
Het hele dek loopt nu vlak en horizontaal.
In het puntje van het achterschip is een stukje dek aangebracht.
Foto: Achterdekje. De dekplanken moeten bij de huid tegen een plank eindigen en niet tussen twee planken (wegeringen) want dan loopt regenwater zo naar binnen. Naast de steunberen zitten boven het dek kleine openingen door de hele wand heen om regenwater naar buiten af te voeren.
Foto: Afwatering in de hoek. Het touw door het oog is de bevestiging van de onderste juffer van een stag.
Foto: De binnenvoorstevens zijn geplaatst en de beting staat hier nog los op zijn plaats. Hij staat tegen de dwarsbalk aan en op de bodem.
Ik heb nog niet geverfd zodat straks op 2 okt het houtwerk nog goed te zien is.
Wordt vervolgd
Achteraf vond ik het toch niet acceptabel om bijna 1cm hoogteverschil in het dek te hebben. Dus het stukje dek toch weer los gemaakt. Ging vrij makkelijk zonder noemenswaardige schade.
Foto: Losgemaakt stukje dek.
Daarna ben ik eerst alle dekbalken gaan aanbrengen. Die liggen langsscheeps over de dwarsbalken.
Foto: Dekbalken aangebracht.
In het midden lopen twee evenwijdige dekbalken die ook de beting en de nagelbank ondersteunen. Net voor de verticale steunberen (zal ik maar zeggen) lopen ook dekbalken en tegen de buitenwand aan ook. Verder zijn bij de voorsteven de twee binnenstevens aangebracht.
Op het achterschip is een stukje dek aangebracht en ook het eerste stukje dek aan stuurboord is weer geplaatst. Het wegbreken is onnodig geweest want bij de hoogte bepaling (waar ik bijna een cm (8mm) verschil vond) heb ik de fout gemaakt om de dikte van de dekbalken niet mee te tellen. Dat alleen al was 5 mm. Zodat het dek niet noemenswaard afloopt. De dekbalken heb ik geplaatst en uitgelijnd met behulp van een klein waterpasje in de lengte richting en dwars met een latje die alle balkjes moet raken.
Foto: Met een latje dekbalken dwarsscheeps uitrichten.
Het hele dek loopt nu vlak en horizontaal.
In het puntje van het achterschip is een stukje dek aangebracht.
Foto: Achterdekje. De dekplanken moeten bij de huid tegen een plank eindigen en niet tussen twee planken (wegeringen) want dan loopt regenwater zo naar binnen. Naast de steunberen zitten boven het dek kleine openingen door de hele wand heen om regenwater naar buiten af te voeren.
Foto: Afwatering in de hoek. Het touw door het oog is de bevestiging van de onderste juffer van een stag.
Foto: De binnenvoorstevens zijn geplaatst en de beting staat hier nog los op zijn plaats. Hij staat tegen de dwarsbalk aan en op de bodem.
Ik heb nog niet geverfd zodat straks op 2 okt het houtwerk nog goed te zien is.
Wordt vervolgd
Laatst bewerkt: