Kamper kogge

Update 30
Ik heb nog een foto gevonden van de bouw van de kogge waaruit nog eens blijkt hoe breed / hoog de dwarsbalken zijn.

full

Foto: Enorm brede dekbalken.

Ik heb een stukje dek gelegd.

full

Foto: Een stukje dek. Het latje vooraan loopt parallel met de kiel.

full

Foto: Maar als je dit zo ziet dan lijkt het of het dek naar voren toe naar beneden loopt. Of is het helemaal vertekening?

Dat wil ik toch zeker weten.

full

Foto: Een provisorische stelling gemaakt met een latje tot op de dwarsbalk.

full

Foto: En boven voorste balk. Ongeveer 1cm ruimte.

full

Foto: Een cm ruimte.

En nu een dilemma. Slopen of laten.
Argumenten voor slopen van het dekje en verhogen.
Het dek loopt 1 cm af op 30 cm. Ofwel in het echt 50 cm op lengte dek. Dat is bij de kogge niet: dus slopen.
Argumenten voor laten.
Visueel is het niet te zien als het model af is. Heeft het consequenties op de mate waarin personen te zien zijn t.o.v. de verschansing?

full

Foto: Rechts: Mijn poppetje kijkt nu net over de rand en steven heen.

Links: Foto op de kogge over voorsteven heen met camera op ooghoogte. De rode lijn in het midden is 1,75 m lang. Met een heleboel meetkunde en trigonometrie kan je de hoogte berekenen. Maar ik kijk Met mijn camera net over de steven heen naar flat op de achtergrond. Dus bijna horizontaal. En ik ben 1,80 m. Ooghoogte = 1,75. De afstand van het dek tot de punt van de steven op de kogge is dus ongeveer 1,75 m. Die afstand op het model is 36 mm. x 50 = 1,80m Verschillen liggen binnen de meetnauwkeurigheid.

Conclusie: Laten zo.

Waarschijnlijk zal niet iedereen het er mee eens zijn. Prima dan. Ik kijk uit naar het koggemodel van die persoon, die het op zijn model beter heeft gedaan.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Update 30
Ik heb nog een foto gevonden van de bouw van de kogge waaruit nog eens blijkt hoe breed / hoog de dwarsbalken zijn.

20210624160407-4c79ebe4.jpg

Foto: Enorm brede dekbalken.

Ik heb een stukje dek gelegd.

i.php

Foto: Een stukje dek. Het latje vooraan loopt parallel met de kiel.

i.php

Foto: Maar als je dit zo ziet dan lijkt het of het dek naar voren toe naar beneden loopt. Of is het helemaal vertekening?

Dat wil ik toch zeker weten.

20210624160440-af620e8e.jpg

Foto: Een provisorische stelling gemaakt met een latje tot op de dwarsbalk.

20210624160447-fd6ec52b.jpg

Foto: En boven voorste balk. Ongeveer 1cm ruimte.

20210624161415-a936c21d.jpg

Foto: Een cm ruimte.

En nu een dilemma. Slopen of laten.

Argumenten voor slopen van het dekje en verhogen.
Het dek loopt 1 cm af op 30 cm. Ofwel in het echt 50 cm op lengte dek. Dat is bij de kogge niet: dus slopen.

Argumenten voor laten.
Visueel is het niet te zien als het model af is. Heeft het consequenties op de mate waarin personen te zien zijn t.o.v. de verschansing?

20210624160454-39a22d66.jpg

Foto: Rechts: Mijn poppetje kijkt nu net over de rand en steven heen.
Links: Foto op de kogge over voorsteven heen met camera op ooghoogte. De rode lijn in het midden is 1,75 m lang. Met een heleboel meetkunde en trigonometrie kan je de hoogte berekenen. Maar ik kijk Met mijn camera net over de steven heen naar flat op de achtergrond. Dus bijna horizontaal. En ik ben 1,80 m. Ooghoogte = 1,75. De afstand van het dek tot de punt van de steven op de kogge is dus ongeveer 1,75 m. Die afstand op het model is 36 mm. x 50 = 1,80m Verschillen liggen binnen de meetnauwkeurigheid.

Conclusie: Laten zo.
Waarschijnlijk zal niet iedereen het er mee eens zijn. Prima dan. Ik kijk uit naar het koggemodel van die persoon, die het op zijn model beter heeft gedaan.

Wordt vervolgd
lekker laten zo het is, topmodel

Staat de kiel bij beide schepen waterpas, of heeft de echte kogge stuurlast en staat ze zo op de werf ?
Afbreken zou ik zeker niet doen, je kan er altijd een latje bovenop lijmen.
Maar ik zou dit zo laten .

Ik heb geen idee. Maar de kogge staat niet op de werf, ze ligt in het water. Voor 12,50 pp kan je een uurtje varen, op woensdag en zaterdag.

Ze is vrij breed t.o.v. de lengte. Ongeveer 1 : 2,4 Dat is iets te breed want de replica heeft een lengte/breedte verhouding van 1:2,6

Laatst bewerkt:
Heinrich, Ik vind het leuk om modellen te maken die niet alledaags zijn en iets vertellen over de geschiedenis van Nederland ( of voorlopers daarvan), met uitzondering van oorlogsschepen.
Op het programma staan bijv. nog: een Romeinse Rijnaak, zoals gevonden in DeMeern bij Utrecht, een trekschuit als personenvervoermiddel, een bomschuit voor visserij, een fluit, een pink, een buis, etc.
Kortom ik moet 100 worden om alles te kunnen realiseren.

Heinrich, Ik vind het leuk om modellen te maken die niet alledaags zijn en iets vertellen over de geschiedenis van Nederland ( of voorlopers daarvan), met uitzondering van oorlogsschepen.
Op het programma staan bijv. nog: een Romeinse Rijnaak, zoals gevonden in DeMeern bij Utrecht, een trekschuit als personenvervoermiddel, een bomschuit voor visserij, een fluit, een pink, een buis, etc.
Kortom ik moet 100 worden om alles te kunnen realiseren.
Dat zijn nog plannen genoeg Jan!

OK er zijn inderdaad niet veel andere bouwers, maar ik heb goed contact met de bouwer van een koggemodel op de KOggewerf zelf. En Er is een prachtige replica aanwezig waarvan ik ondertussen veel foto's heb en en afmetingen heb genoteerd. En dat is al meer dan veel andere, reeds vergane schepen.

En als je de aankondiging van een modelbouwersdag hebt gezien weet je ook dat je mijn modellen, en van vele anderen, daar kan komen bekijken.

Prachtig hoe het model vordert. Mooi ook om te zien en lezen hoe secuur de bouw ervan verloopt.
Ik blijf meekijken. Als je het niet erg vindt :D

Bob,
Helemaal niet erg , daar is dit verslag voor.
Beter nog, je hebt ongetwijfeld gezien hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/ontmoetingsdag-historische-scheepsmodelbouw-2021.278073/ dat er binnenkort een modelbouwersdag is in Hillegom. Daar zijn deze koggen (ik bouw er 2) in levende lijve te zien, met nog veel andere modellen van andere bouwers.
Mag ik jou persoonlijk uitnodigen om hier ook aan mee te doen? Zo te zien heb jij een San Francisco in aanbouw die hier niet zal misstaan.
Tot ziens ?????
51321846296_12780d17b4.jpg

Laatst bewerkt:
Bob,
Helemaal niet erg , daar is dit verslag voor.
Beter nog, je hebt ongetwijfeld gezien hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/ontmoetingsdag-historische-scheepsmodelbouw-2021.278073/ dat er binnenkort een modelbouwersdag is in Hillegom. Daar zijn deze koggen (ik bouw er 2) in levende lijve te zien, met nog veel andere modellen van andere bouwers.
Mag ik jou persoonlijk uitnodigen om hier ook aan mee te doen? Zo te zien heb jij een San Francisco in aanbouw die hier niet zal misstaan.
Tot ziens ?????
51321846296_12780d17b4.jpg
Lijkt me heel leuk, ik vrees dat ik echter niet kan. Maar gezien de snelle veranderingen die voortdurend rondom het Covid virus plaats vinden, zou ik zo maar ineens wel eens tijd kunnen hebben.

Back