Update 29
De verschansing is verbeterd. Heeft nu drie planken boven dek. Ik noemde al de brede dekbalken, wat voor veel mensen vreemd zal overkomen.
Dat dit toch echt correct is ziet u op deze foto van de bouw van de kogge.
Foto: Brede / hoge balken bij de bouw van de kogge.
Hoe dan de dekconstructie moet worden ziet u in deze tekening van de Bremerkogge.
Foto: Dek constructie.
Op de brede dwarsbalken komen langsscheeps de dekbalken te liggen, zodanig dat de bovenkant van deze balken een vlak vormen voor de dekplanken. Die dekbalken hebben een sponning waar de dekplanken dan dwarsscheeps tussen liggen.
Voor het dek heb ik de volgende plattegrond gemaakt. Het is vrij ontworpen met de kamperkogge in het achterhoofd. Ik stel me voor dat geen enkele kogge wat dit betreft gelijk was, dus ik heb het zo gemaakt dat ik met de losse luiken ook het inwendige nog zichtbaar kan maken.
Foto: Tekening dekplan.
Maar eerst heb ik de brede dwarsbalken geplaatst en de bovenkant vlak uitgelijnd.
Foto: Brede dwarsbalken op de doorgaande dwarsbalken gemonteerd zodat de bovenkant nagenoeg vlak ligt. Er zit een heel klein beetje zeeg in.
Foto: Verschansing geplaatst, nog niet geverfd. Twee knieën geplaatst op de brede dekbalk. Vóór die knieen een stukje langsscheeps dekbalk met een 1x1 mm sponninglatje. Tussen dat latje en de verschansing ligt één dwarsscheepse dekplank tegen de linkse knie aan.
Op de voorgrond staat de beting nog los.
Het begin is er nu stug doorwerken.
Wordt vervolgd