Update 12
De vierde poging loopt tot nu toe voorspoedig.
Het vlak is gelegd en ziet er goed uit. (Vind ik).
Hoe is dat verlopen?
Het eerste stukje is geplaatst.
Foto: Eerste stukje van een gang die in drieen wordt geplaatst. Het eind is afgeschuind voor de las.
Foto: De eerste gang zit er op. Ook al enkele liggers geplaatst op de bodem vlak te houden, in de maat 6x4 mm. Ik had geen idee van de afmetingen van deze liggers en heb daarom deze maat gekozen.
Toen ik aan het lezen was in “De IJsselkogge” van Wouter Waldus kwam ik bij een hoofdstuk waar de bouw van de IJsselkogge werd beschreven. Daar stonden ook afmetingen bij van diverse onderdelen. Ook van de liggers, daar leggers genoemd en de spanten. Die zijn daar ongeveer 20 x 15 cm. Op mijn schaal dus 4x3 mm. Dus iets kleiner dan ik had geschat. Ik ga ze niet slopen, straks zie je er erg weinig van. De oplangers maak ik wel wat kleiner.
De tweede gang probeerde ik zo aan te brengen dat hij in het vlak parallel liep met de eerste gang. Bij mijn vorige pogingen lukte dat niet en kwam de punt bij de steven hoger uit. Nu heb ik de punt op de juiste plaats gewrongen, maar daardoor gaat de gang open staan.
Foto: Tweede gang in vlak parallel met eerste gang, maar die gaat bij de steven open staan.
Nu blijkt ook het voordeel van een gang in drieën aanbrengen. In het vlak hoeft de gang niet parallel te lopen, waardoor hij niet open gaat staan. Het eind van die gang moet dan pas worden gemaakt op de vorige gang. En er zit een las én de overgang van karveel naar overlappend. Het eerste stuk van de tweede gang ziet er dan uit als op de onderste foto.
Er zijn mensen die beweren dat je een kogge (en andere schepen) niet kunt maken uit rechte planken. Dat was ik in eerste instantie niet met hen eens, maar na deze ervaring begin ik het langzaam met hen eens te worden. Planken in drieën aanbrengen is zeker makkelijker en geeft mooier resultaat.
Foto: Boven: de gang loopt in het vlak niet parallel met de vorige gang maar staat daardoor niet open. Onder: Het eerste stuk van de 2e gang heeft een aparte vorm gekregen met een las en een overgang van karveel naar overlappend.
Foto: Hier is de las goed te zien.
Foto: Hier zijn 2 lassen te zien en een overgang van karveel naar overlappend. De onderste las is die van de kielplank met de stevenhaak.
Foto: En dit is huidige situatie na drie gangen die samen het vlak vormen. De volgende gang wordt de kim.
Hier is ook goed te zien dat de lassen symmetrisch zitten tov de kiel. In zogenaamd broeder-zuster patroon. In werkelijkheid (in ieder geval bij de IJsselkogge) komen de planken die symmetrisch zitten ook symmetrisch uit dezelfde boom. Zoveel mogelijk denk ik. Bij werking van het hout geeft dat dan ook een symmetrische werking. Is het idee. En dus de minste verstoring.
Wordt vervolgd.