Kamper kogge

Update 2
De kiel is gelegd en de stevens zijn opgericht. De kiel is 27 cm lang, 10 mm breed en 5 mm hoog. In de lengte is aan beide zijden een gleufje van 1,5 x 2mm gefreesd om de zandstrook in op te sluiten. In de stevens is nog niets gefreesd. Dat zal gaande weg moeten blijken hoe de gangen daar vastgezet kunnen worden.

full

Foto: De kiel is gelegd.

Uiteraard volgens het lijnenplan.

full

Foto: Vergelijking met lijnenplan.

Voor de gangen is wat appelhout gezaagd in de maat 11x1,5 mm.

full

Foto: Hout voor gangen.

Na een half uurtje in water is het goed te torderen.

full

Foto: Gang over 5 cm 90º getordeerd.

Op de kiel zijn alvast enkele liggers gelijmd zodat daar de eerste zandstrook tegenaan gelijmd kan worden. De mal met een dwarsschot is op de kiel gezet ter controle. Of alles past. Nog dry fit.

full

Foto Eerste zandstrook dry fit geplaatst.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 3
De beide zandstroken zijn geplaatst.

full

De volgende gan zit in de klemmen. Door de extreme tordering zijn er veel klemmen nodig.

full

En zonder klemmen.

full

En alles past ook nog.

full

Foto: Even passen met de spanten.

Ik ben benieuwd of dit nog te controleren is als hij half beplankt is.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 4
En ik wilde verder gaan met de derde huidgang.
Even provisorisch een gang ertegenaan gezet en de binnenmal gepast. Die kon de bodem niet raken.

full

Foto: Zie rode streep in cirkel. Onderkant valse kiel raakt echte kiel niet.

Spant nr 5 raakt de bovenkant van de 2e gang.

full

Foto: Spant 5 raakt de 2e gang en niet in de goede hoek. Zie twee rode lijntjes.

Op de foto is ook goed te zien dat de helling van de gang niet klopt met de spant. De spant loopt daar veel vlakker dan de gang.
Ook op de volgende foto is dat goed te zien.

full

Foto: De 2e gang staat te steil en verhindert dat de mal tot de kiel door kan zakken.

full

Foto: De 2e gang gaat te scherp naar de steven. Moet ronder worden.

Ik ga het proberen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik heb de twee gangen aan de voorsteven losgehaald. (Even in water weken) Ga proberen ze ronder vast te lijmen door dichter bij de steven nog een ligger aan te brengen. Als dat niet lukt ga ik mischien toch tegen de spanten aan beplanken.
We zullen zien.

Update 5
Dit was de situatie. De 2e gang loopt te steil naar de steven.

full

Foto: De 2e gang gaat te scherp naar de steven. Moet ronder worden.

Ik heb de tweede gang bij de voorsteven losgemaakt. Weken in wat water, niet watervaste lijm (Bison D2) laat dan los. Wat ronder uit elkaar gedrukt maar toen kwam de gang niet meer tot de steven. Te kort uiteraard.
Verlengen van de gangen zou kunnen maar dan krijg je bij 4 aaneen sluitende gangen op dezelfde plek een las. Onder het schip zo goed als onzichtbaar, maar toch. En toen liet ook de steven los van de kiel. En als je dan alle vier de gangen moet vervangen en ook de voorsteven weer moet lijmen kan je net zo goed helemaal opnieuw beginnen.
Maar hoe dan?
Hoe zit het dan op de replica en/of andere modellen?

full

Foto: Detail van voor en achtersteven van het model (1:20) dat staat op de koggewerf te Kampen

Hier is te zien dat de onderste gang bij de stevens duidelijk breder is dan de volgende gangen. Of dat ook in het midden zo is, is niet duidelijk. De derde gang bij mij zit ongeveer ter hoogte van wat hier de tweede gang is.

full

Foto: Bouw van de Bremerkogge replika.

Hier zijn de onderste gangen even breed. De onderste drie gangen zijn niet overlappend maar aansluitend. Elders las ik dat een bouwmeester de derde gang al voor de steven kon laten overlappen. Daardoor werd het schip bij de steven wat voller en kon hij de vorm beïnvloeden.

full

Foto: bouw van model door Sars Houtbouw

Hier werken ze meer op de traditionele manier van modelbouw. “Plank on frames” Wat mij opvalt is dat de onderkant van het spant op de kiel rust en de gangen tegen de kiel liggen en gelijk met de bovenkant van de kiel. Ik heb iets lager een sponning gemaakt waar de gangen invallen. Dan ontstaat er een kleine ruimte tussen de bovenkant van de gang en de onderkant van de spant. Niet goed denk ik.
Ik heb het idee van een raamwerk overgenomen,

full

Foto: de valse kiel met spanten zit geklemd tussen de kiel en stevens en een lat er overheen geklemd.

En de spanten iets over de kiel laten zakken zodat de onderkant van de spanten op de bovenkant van de gangen ligt.

full

Foto: De onderkant van de spanten ligt gelijk met de bovenkant van de inkeping in de kiel waar de eerste gang in gaat vallen.

Zo nu kunnen we weer beginnen met beplanken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back