Update 7
Dank iedereen voor de reacties en tips.
Daar wil ik graag op reageren.
Voor wat betreft de berekening van de breedte van gangen heeft Stephan een pdf gemaakt en Hans gebruikt iets dergelijks. Ikzelf heb tijden s de bouw van de Victory, voor het beplaken daarvan een spreadsheet gemaakt, die de breedte van de gangen voor me uitrekent als ik de te beplanken breedte opgeef en het aantal gangen. Dan worden die evenredig over de breedte verdeeld en dat op diverse plekken van de romp. Dat werkt inderdaad prima.
Echter.
Dat gaat op voor alle karveel gebouwde schepen, dus met aansluitende planken. De kogge is echter clinkerbuilt, ofwel overlappend. In theorie zijn alleen enkele planken op de bodem aansluitend. Op het model van de kogge, waar Stephan de paarse streepjes heeft gezet is die overlapping ook goed te zien. Bij zijn gele pijl ziet hij iets van een holling maar dat is minimaal.
Dus het in vorm zagen zoals Hans (onze admiraal) dat heeft gedaan bij het Speeljacht is hier`dus niet van toepassing.
Ik heb dat ook zelf uitgevoerd op het speeljacht.
Foto: Speeljacht in karveelbouw.
Ook de tip van Amazone om het overlappende weg te zagen is alleen van toepassing bij aansluitende planken en niet bij overlappende planken. Dan moet het overlappende deel juist blijven zitten.
Ik denk dat we hier een essentieel verschil tussen karveelbouw en klinkerbouw te pakken hebben. Alle hiervoor genoemde tips hebben betrekking op karveelbouw en zijn niet toepasbaar op klinkerbouw. Voor het gemak vergeet ik even de bodem van de kogge.
De tip van de breedte berekening is wel enigszins van toepassing en heb ik ook even gebruikt.
De lengte van het te beplanken deel van het grootspant is 12 cm. De lengte van de stevens waar de uiteinden tegenaan komen is voor 12 en achter 10 cm. Verjongen is dus niet aan de orde. Het model heeft 14 gangen. Als ze ter hoogte van het grootspant 12/14 cm breed zijn dan kan ik met diezelfde plankbreedte de voorsteven “bedekken” en bij de achtersteven iets meer overlap toepassen.
Dit is de theorie waarop ik me baseer dat beplanken met gewone rechte planken moet kunnen.
Dus heb ik mijn eerste kartonnen proefstukje even herhaald maar nu verder doorgezet.
Foto: Kartonnen kogge, zij aanzicht
Hier is ook goed te zien dat door grotere overlap aan de stevens je midscheeps meer breedte en hoogte krijgt.
Foto: Kogge bovenaanzicht.
Ik heb even geprobeerd of ik de steven scherper kan krijgen. Dat lukt wel.
Foto: Door wat buigen en drukken is er iets van een S-bocht in gekomen. Zonder opnieuw vast te nieten.
Van voren is er echter geen holling te zien.
Foto: Vooraanzicht van scherpere voorsteven, maar geen holle vorm te zien.
Ik heb ook het programma Delfship geinstalleerd, maar daar kan ik niet mee overweg. Ik zoek hiervoor een beginnersinstructie (voor dummies).
Voorlopig ga ik door zonder me te bekommeren om een lijnenplan. Ik heb het lichte vermoeden dat men dat zo rond 1200 ook niet echt deed, laat staan even met Delfship uittesten.
Wordt vervolgd.