Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad Hans. En het toeval wil dat ik een pdf-copie van zijn proefschrift heb met veel van zijn tekeningen. Moeilijk leesbaar, dat wel.
Een pdf van de Nederlandse versie
Ik vind de gratis nederlandse versie goed genoeg. Bedankt voor de link.
Ik heb een stukje gelezen over de Kamper kogge. Het dek van de Kamper kogge ligt waterdicht vast. Dat is lastig om lading te stouwen. Daarom heb ik er een luik in gemaakt. Maar uit dit onderzoek blijkt dat het hele dek los lag en bijna geheel kon worden weggenomen voor laden en lossen. Dat leverde wel (regen)water in het ruim, maar de meeste vracht was verpakt in tonnen.
En er moesten dus pompen aanwezig zijn geweest. Daarvan zijn inderdaad beperkte resten gevonden.
Om het inwendige van het model te kunnen laten zien heb ik grote delen van het dek in het model uitneembaar gemaakt. Dit blijkt nu dus historisch verantwoord te zijn. Alleen wat kleinere delen in plaats van bijna het hele dek. Ik ga ze dus kleiner maken.
Zo leer je weer wat.
Nou dan zijn we weer een half jaartje zoet met lezen.1000+ pag.
Dat is een hele hoop leesvoer Dave
Ja, mijn doctoraal scriptie (Natuurkunde) was maar 22 pagina's, gestencild. Dan praat je wel over 1972.
Ik had in 1986 ruim 80 pagina's, alles nog met een typemachine gedaan.
Baas boven baas
Dat klopt helemaal, ik ben de weg volledig kwijtgeraakt na de woorden Winows3.1 en linux.
Verder was dit abracadabra
En hoe en met wat Karel Vlierman zijn proefschrift heeft geschreven heb ik ook geen idee van. De capaciteit van tekstprocessors is denk ik net als alle andere dingen geexplodeerd. Ik zou het niet weten. En hoef ik ook niet meer te weten.
Wat ik wel zou willen weten is hoe de tuigage op een kogge van 1340 er nu echt uit heeft gezien. Bijvoorbeeld: Zater er weeflijnen aan de stagen of niet? Helaas is daar, op een enkel blok na, niets meer van over gebleven. Ook karels proefschrift geeft daar niet veel antwoord op.
De ra werd in die tijd naar beneden gehaald als dat nodig was. Er was dus geen enkele reden om in de mast te klimmen. Geen weeflijnen dus.Zater er weeflijnen aan de stagen of niet?