Kado voor Mees zn verjaardag, een HPI firestorm, tips ?

Lo luitjes,

Mees loopt al jaren te freubelen met nikko autotjes en ander goedkoop gedoe (naast zn vliegwerk...maar dat komt wel goed...daar ben ik namelijk voor) . Ik heb niet erg veel ervaring met auto's, anders dat ik vroeger een tamiya grasshopper had.....laaaaaang geleden.

Mees zn autotjes gaan vaak maar een paar weken mee, tientjes werk van de bart smit. Past wel weer in zn zakgeld budget, maar leidt ook vaak tot teleurstelling. (stuk etc) Ik wil daar vanaf.

Aanstaande zaterdag is hij jarig en ik heb voor hem nu eens een niet speelgoed auto voor hem gekocht. Een HPI firestorm. De auto is vandaag bezorgd, gekocht vanaf marktplaats. De auto ziet er goed uit. Niet misbruikt of afgeragged, geen speling, dempers werken prima. En dit apparaat is beter bestand tegen het betere gooi en smijt werk dan de nikkos van BS. (want gooien en smijten is wat je doet als je Mees heet en 12 jaar bent/wordt)

Nu heb ik verder geen echte ervaring bij het afstellen van deze auto...de auto is voorzien van orginele brushed motor, met een tamiya regelaar Tamiya America Item #45029 | ESC TEU-101BK.

Accu in de auto is een 6 cell NiMh. Ontvanger en zender heb ik al wel liggen, maar hebben jullie misschien tips hoe ik deze auto het best kan afstellen / waar moet ik op letten /do's en dont's ?

(bijvoorbeeld : achteras/wielen hebben een toe-in....is dat ok?....voorwielen hebben geen toe in....is dat handig ?)

Groet !

Franck

apok+fotos+070.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk kado, ik ben zelf een paar jaar later begonnen met mijn eerste auto, was toen wel een kit. Afstellen, je zou kunnen kijken of de wielen netjes in het midden staan met het stuurwiel neutraal, en trimknop op de zender in het midden. Als dat niet zo is, de stangen anders afstellen. Zelfde geldt voor de wielen, zorg dat ze een gelijke hoek maken met een verticale lijn, daar wil bij een kant en klaar gebouwde auto nog wel eens flink verschil in zitten.
 
Alvast gefeliciteerd, met Mees en deze aankoop. Ik heb zelf ook zo'n firestorm, alleen met een brushless setje 5.5T erin. al meerdere malen met een 3s lipo laten vliegen van een halfpipe ;-), metertje op 4 de lucht in.

Denk dat als alles vastzit je al een hoop gewonnen hebt en Mees er een hoop lol mee gaat hebben.

Toe in op de achterwielen is normaal (betere rechte lijn), en de voorwielen gewoon rechtuit!!
 
IK heb vandaag voor weinug een stuurwielzendertje gescoord....en de boel eens geprobeerd aan de praat te krijgen....stuurservo die zei krak dus maar vervangen, alle schroefjes nagelopen, helft zat los, beetje siliconen hier en daar....ander regelaartje erin....ff afregelen.....

WOOOSH !!! WAT een gaaf apparaat is dit zeg!!!!!!....als de brandweer op 2S lipo 3000...ik heb 3 accus leeggereden voor de deur....leuk zo'n kado voor mees -->ahum--> voor mezelf :D
 
wel balen dat Mees vanmiddag deze draad leest....hahahahahaha...mannetje toch :D

Toch vanavond auto maar inpakken in kadopapier voor morgenochtend....
 
Voorwielen kunnen best wat toe-OUT hebben hoor... Reageert op het stuur sneller en stuurt ook scherper t.o.v. normaal. Je gaat wat stabiliteit inleveren, maar dit is zo goed als niet meerkbaar...
 
Meessie is he-le-maal blij. Ik heb er een m-zech pistoolzender bij gescoord....vanmiddag 2 packs 4600 6cell NiMh gekocht van zn verjaardagsgeld.....

gassen !!!!

15217234.jpg


btw heeft iemand de gebruikershandleiding van deze zender ? Ik vind em niet op i net.
 
Ik dacht eerst dat het een Transformer was, ipv een zender. :mrgreen:

De M-zechs is van Sanwa, misschien kun je daar wat meer info vinden?
 
HA HAHAHAHA , ik heb sanwa inmiddels gemailed. Vandaag nieuwe extra accu gekocht en stuurservo mount aangepast, nieuwe boutjes en wat dremelwerk....kunnen we morgen weer knallen op de skatebaan!
 
Ermmm inmiddels een beetje...:D Kennelijk werkt de servosaver niet naar behoren...het roerhoorntje (de tandjes die over de servo-as vallen worden er steeds afgestript.)

Dus ik ga ff de saver checken en misschien maar een alu armpje erop ?

Hijft er iig tot nu toe veel schik mee, en hij is er best voorzichtig mee.

apok+fotos+015-2.jpg


[edit] idd de servosaver zat vol met zand en werkte niet meer ok, schoongemaakt, beeje smeer erop, en nu ist weer ok
 
Laatst bewerkt:
Lekker zonnetje vandaag !

Dus samen met Mees hier om de hoek de firestorm uitgelaten. Nieuwe stekker op de regelaar gezet (die begon warm te worden) . twee hobby's combineren , hij auto , ik foto. Heeft ie ook iets om te laten zien op school maandag :D

_MG_3147.jpg


_MG_3234.jpg


IMG_3031.jpg


IMG_3072.jpg


IMG_3048.jpg


_MG_3134.jpg


_MG_3119.jpg


IMG_3015.jpg


Na drie accus ging het differentieel wat vreemd klinken.....net uit elkaar gehaald, draaiende niet echt meer soepel. En er was geen vet meer te bekennen bleek. Dus schoongemaakt en wat nieuw vet erin....loopt nu weer soepel en zonder herrie.
 
Laatst bewerkt:
Ja leuk ey ? :D De gearbox lijkt tocht niet helemaal ok.....kzou niet weten wat er aan de hand is maar het klinkt niet prettig....soort van jengel jengel :hammer: en je voelt de jengel/trilling zeg maar ook als je je vingers op de gearbox houdt
 
Jengel-jengel? Dat klinkt als een tandwiel dat niet zuiver loopt, en tijdens elke omwenteling te dicht bij een ander tandwiel komt. Of een steentje tussen de tanden, beschadigde tand, etc...
 
Back
Top