JSF F-35C Stroomtekort

prop-er

Forum veteraan
http://www.jsfnieuws.nl/?p=32#more-32

Stroomtekort
Engineers van Lockheed zijn er achter gekomen dat de F-35C een aanzienlijk stroomtekort heeft. Twee subsystemen ervan zullen daarom aangepast moeten worden. Het blijkt dat het toestel 33% meer stroom nodig heeft dan de huidige generator kan leveren. Het probleem ontstaat als meerdere stuurvlakken tegelijkertijd moeten bewegen. Er onstaat dan een piek die de generator, van 300kW, niet kan leveren. Tijdens het ontwikkelen van de F-35C zijn er korte tests gedaan om te bepalen hoe groot het stroomverbruik is. Dit waren echter tests van maar enkele seconden.

De generator zal nu worden aangepast om 400kW te kunnen leveren. Tevens moet er een aanpassing gemaakt worden aan de versnellingsbak van de motor om de verzwaarde generator aan te kunnen drijven. In totaal is er voor $71,5 miljoen gevinvesteerd om dit probleem te tackelen. Men verwacht niet dat het testtraject van de F-35C hierdoor vertraging zal oplopen.
Hoewel de A en B versie van de F-35 geen last hebben van dit probleem zullen ook deze twee versies deze aanpassingen krijgen. Zodoende kunnen toekomstige upgrades van systemen moeiteloos plaatsvinden.

400kW !!! Da's weer eens wat anders dan de dynamo op mijn fiets...


img11.jpg
 
Meer problemen:

Prototype Joint Strike Fighter al maanden stilzwijgend aan de grond

18-11-2007

DEN HAAG - Het prototype van F-35, beter bekend als de Joint Strike Fighter, staat al sinds mei aan de grond nadat het toestel een noodlanding moest maken. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er cruciale ontwerpfouten zitten in de software die gebruikt wordt voor de besturing van het toestel.

De problemen met de JSF zijn door fabrikant Lockheed Martin en de participerende landen tot nu toe zoveel mogelijk uit de publiciteit gehouden, nadat eerder elke mijlpaal in de testfase met veel bombarie naar buiten werd gebracht.

Problemen met elektrisch systeem
De eerste serie testvluchten met het nieuwe toestel verliepen zonder al te veel problemen. Enkele onregelmatigheden in de software werden in februari weggewerkt en in maart werd voor het eerst sneller dan het geluid gevlogen.

Op 3 mei trad echter een groot probleem op. Op een hoogte van meer dan tien kilometer en bij een snelheid van 800 kilometer per uur maakte het toestel een rol van 360 graden. Halverwege de rol viel ineens het elektrisch systeem uit.

Via een back-up systeem wist de testpiloot de controle over het toestel te behouden en een noodlanding te maken. De landing moest met een hogere snelheid dan gebruikelijk worden uitgevoerd omdat de rechter vleugelklep niet meer werkte en naar beneden hing. Tijdens de harde landing werden het onderstel, de remmen en de banden flink beschadigd.

Onderzoek toonde aan dat er een probleem is met het ontwerp van de elektrische besturingssystemen. Een domper voor de fabrikant, aangezien dit systeem de traditionele hydraulische systemen moet vervangen. Naast softwareproblemen blijkt ook de bedrading minpunten te hebben. Zo is de bekabeling op sommige plaatsen erg krap, waardoor er een kans op kortsluiting bestaat.

Ook motorproblemen komen aan het licht
Naast al deze uitdagende problemen wordt duidelijk dat de Pratt & Whitney F135 motor aangepast moet worden. Het stroomgebruik van het 270 volt systeem (met name voor de F35C marineversie) is 33% hoger dan in het laboratorium voorspeld werd. Dit vergt een aangepast ontwerp van de stroomgenerator door Hamilton.

Maar ernstiger is de noodzaak tot herontwerp van de aandrijvingkasten hiervan vanuit de F135 motor. Uit contractinformatie van het Amerikaanse Ministerie van Defensie blijkt dat deze aanpassingen pas eind 2009 gereed zullen zijn.

En waar het eerst leek, dat in oktober weer gevlogen zou kunnen worden, trad een nieuw probleem op. Bij een proefrun van de JSF draaide de kostbare Pratt&Whitney F135 motor (waarvan er nog maar drie zijn gemaakt) in elkaar door oververhitting. Op 14 november 2007 fotografeerde een ooggetuige hoe een nieuwe motor werd aangevoerd voor inbouw. Een datum voor de twintigste vlucht is nog niet vrijgegeven.

De Nederlandse deelname aan het JSF-programma staat komende week op de agenda van de Tweede Kamer.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=23303
 
Wat is het verschil tussen de A, B en C versie? Want blijkbaar vliegt de a en b versie al en zit de c versie nog maar in de testfase.....

Grtz Matanza
 
En de tegenreactie van Defensie:

DRIEBERGEN - "De ontwikkeling van de Joint Strike Fighter verloopt goed. Zowel wat betreft tijd als performance.” Dat meldden bronnen binnen het ministerie van Defensie dinsdag (20 november) aan Luchtvaartnieuws. Recente berichten waaruit zou blijken dat de ontwikkeling van de F-35 Lightning II met grote problemen heeft te kampen worden hiermee tegengesproken. “Er is geen reden voor paniek. Binnen zeer korte tijd gaat het prototype weer vliegen.”

Dinsdagochtend (20 november) is de luchtmachttop in Breda ingelicht over de actuele status van het JSF-project. Opvallend is dat het prototype van de F-35 door enkele problemen sinds mei niet meer heeft gevlogen.

Na achttien geslaagde testvluchten ging het op 3 mei tijdens de negentiende vlucht fout. Op een hoogte van 12.000 meter sloeg een vonkje over. Daardoor ontstond gedurende 0,005 seconden een powerdip. Het reservesysteem nam vervolgens de elektriciteitsvoorziening over.

“Het klopt dat het toestel met vrij hoge snelheid een noodlanding heeft gemaakt en daarbij is beschadigd. Dat is iets wat kan gebeuren in een testvliegprogramma. Er is rekening gehouden met tegenslagen”, aldus insiders. De oorzaak van het probleem is niet zo ingewikkeld als voorgesteld. Het bleek te gaan om een fout in een zogeheten control box in het elektrische systeem. “Deze bleek niet aan de specificaties te voldoen. Dat is inmiddels aangepast.”

Na het incident in mei werd verwacht dat het prototype, door fabrikant Lockheed Martin AA1 gedoopt, in augustus weer zou gaan vliegen. Een tijdens een grondtest vastgelopen F135-motor van Pratt & Whitney gooide roet in het eten. Tijdens het testen is een blad uit de turbine afgebroken. “Uiteindelijk zijn drie mogelijke oorzaken gevonden voor het probleem, die inmiddels zijn opgelost.”

Simulators
De tijd die ‘AA1’ aan de grond staat, betekent niet dat het testprogramma geheel stil ligt. Met behulp van simulators worden alle systemen getest, zowel op de grond als in de lucht met behulp van een omgebouwde Boeing 737. “Ook konden wijzigingen naar aanleiding van de eerste achttien uitgevoerde testvluchten worden geïmplementeerd. Vertraging levert het dus niet op. Alleen voor de ‘show’ is het niet goed dat het vliegtuig zo lang aan de grond staat, omdat het lijkt of er niets gebeurt”, stellen insiders.

Duidelijk is inmiddels dat er minder testvliegtuigen dan eerder gepland zullen worden gebruikt. Het worden er waarschijnlijk dertien in plaats van vijftien. Dat komt volgens Defensie omdat het testprogramma sinds de eerste vlucht in december 2006 beter is verlopen dan verwacht. Om die reden denkt Lockheed Martin minder testvliegtuigen nodig te hebben. Overigens gaan lang niet alle testtoestellen ook daadwerkelijk vliegen; een deel is bedoeld voor static tests.

Intussen ligt bij Lockheed Martin in Fort Worth de prioriteit bij de ontwikkeling van de BF-1, de eerste STOVL-versie van het toestel. Deze versie moet met zijn vermogen om verticaal te starten en te landen de Britse Harrier gaan vervangen, momenteel het enige gevechtsvliegtuig dat deze eigenschap bezit. Vorige maand werden voor het eerst de elektrische systemen van het toestel getest. De eerste vlucht van de STOVL staat gepland voor het voorjaar van 2008.

Laagste prijs
Hoewel er pas in 2010 een definitieve keuze wordt gemaakt voor de vervanging van de F-16, steekt het Nederlandse ministerie van Defensie een sterke voorkeur voor de JSF niet onder stoelen of banken. Nederland is al in 2002 in het project gestapt vanwege de grote invloed die het in het project kreeg en het aandeel van het Nederlandse bedrijfsleven in de ontwikkeling van het vliegtuig. “De JSF is het beste toestel voor de laagste prijs”, motiveerde staatssecretaris Van der Knaap onlangs nog het besluit.

Verwacht wordt dat binnen enkele maanden al een Memorandum of Understanding (MOU) wordt ondertekend voor twee Nederlandse testtoestellen, die in 2011 en 2012 gereed moeten zijn. Voorwaarde is dat de politiek ermee instemt. Wanneer deze toestellen begin volgend decennium worden afgeleverd moeten ze voldoen aan alle eisen die staan vastgesteld in het Operational Requirements Document (ORD). Als basis voor dit document geldt dat de F-35 ‘lethal, survivable, supportable en affordable’ moet zijn.

Een team Nederlandse specialisten werkt intussen in de Verenigde Staten nu al mee om ervoor te zorgen dat het toestel uiteindelijk aan de eisen voldoet. Zo zijn medewerkers van Defensie betrokken bij projectteams die zich bezighouden met onder meer requirements (eisen), logistiek en interoperability, ofwel hoe het systeem aansluit bij andere systemen van marine of landmacht.

Nederland is met een investering van achthonderd miljoen dollar een zogeheten Level II partner binnen het JSF-project, waarmee in totaal veertig miljard dollar is gemoeid. De Verenigde Staten - dat 77 procent van de ontwikkelingskosten voor zijn rekening neemt - en het Verenigd Koninkrijk zijn Level I-partners.

Europees
Kritiek dat beter kan worden gekozen voor een Europese opvolger van de F-16, zoals de Eurofighter Typhoon of de Franse Rafale, wordt door Defensie-insiders van de hand gewezen. “Er is geen ‘Europeser’ toestel dan de JSF. Veel onderdelen en systemen zijn afkomstig uit Europa”, zo luidt het.

Naast Nederland en de Britten zijn binnen Europa ook Italië, Noorwegen, Denemarken en Turkije bij de ontwikkeling van de JSF betrokken. Het streven is om een zo groot mogelijke ‘commonality’ tussen de toestellen van de verschillende landen te realiseren.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=23340
 
Is er eigenlijk al bekent welk type NL gaat aankopen?

(wordt gesproken over een F-35S type)
 
volgens mij was
A de meest basic uitvoering voor export buiten de USA,
B de stealth versie, en
C de stealth + vtol versie.. maar t kan zijn dat dat weer veranderd is sinds ik t laatst dr over gelezen heb.. ik vind de JSF maar n niet-boeiend en duur ding, en zo te zien heb ik weer gelijk, hmm...
 
Back
Top