Ja, met alleen een Duplex EX ontvanger kan je de voedingsspanning van de ontvanger, signaalsterkte en kwaliteit van het signaal meten.
Zoals Chopstick al meldt, is de spanning niet zo'n goede indicatie van de ladingstoestand van een ontvangeraccu, maar geeft wel aan dat er iets aan het mis gaan is. Als je een BEC gebruikt, zegt die spanning helemaal niets.
Als je toeren wilt meten dan heb je een MRPM-AC EX nodig
MRPM-AC EX: JETI model s. r. o.
Deze wordt aangesloten op twee van de drie motordraden. Via de zender kan je in de sensor het aantal motorpolen en de vertraging instellen. Dan verschijnt het toerental op de display.
Vervolgens nog een MUI, welke is afhankelijk van de maximale stroom die de motor verbruikt, er zijn sensoren voor het meten van een maximale stroom van 30 tot 200 ampère, en je kan de spanning, de stroom en de uit de accu verbruikte capaciteit meten. Zet een alarm op 70% van de beschikbare accucapaciteit en je wordt via de spraakuitgave gewaarschuwd dat het tijd is om te gaan landen.
Wil je meer als één sensor op een ontvanger aansluiten, dan heb je een expander nodig.
http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Measure-Sensors-EX/@produkt/EXPANDER-E4-EX/
Afhankelijk van het type kunnen hier twee of vier sensoren op worden aangesloten.
Omdat Jeti steeds verder ontwikkeld is er een nieuw protocol voor communicatie tussen randapparatuur zoals sensors ontwikkeld. De Jeti EX bus. Er zijn inmiddels een paar sensoren die volgens deze nieuwe EX-bus werken beschikbaar. Deze zijn de herkennen aan de ingebouwde dubbele stekkerbus. Sensoren kunnen zo achter elkaar worden aangesloten in een soort ketting.
Omdat voor Jeti comptabiliteit erg belangrijk is, kan je op de nieuwe sensoren ook de oude typen aansluiten. Dat werkt probleemloos!
Op de ontvanger sluit je zoals bij Futaba servo's ESC e.d. aan. Het is ook mogelijk een serieel signaal te verkrijgen. Alle stuursignalen worden dan via één kabel naar de flightcontroller gestuurd. Heb daar zelf geen ervaring mee. Kan je daar dan ook weinig over vertellen.
Een Central Box
http://www.jetimodel.com/en/katalog/Central-Box/@produkt/Central-Box-200/ is een intelligente stroomvoorziening voor de aangesloten servo's. Op de Central Box worden twee kleine (satelliet)ontvangers aangesloten
Duplex Rsat 2 EX: JETI model s. r. o.
Beide ontvangers brengen het signaal serieel over naar de Central Box. Elke op de Central Box aangesloten servo is gezekerd. Bij sluiting in een servo wordt deze uitgeschakeld, waardoor andere servo's blijven werken.
De Central Box is bedoeld voor grote modellen. De connectoren van de stroomvoorziening zijn zwaar uitgevoerd.
De Jeti zender heeft twee zendmodules. De zendmodules communiceren elk met een ontvanger, aangesloten op de Central Box, maar wisselen ook periodiek van ontvanger. Dit wordt "Dual Path" genoemd en geeft extra zekerheid.
In een wat eenvoudiger vorm kan dit ook met een gewone ontvanger. Vanaf de 9 kanaals ontvanger is er een mogelijkheid een kleine (satelliet)ontvanger aan te sluiten. De zender communiceert met de satelliet- en de gewone ontvanger. Elke zendmodule met een ontvanger en er wordt periodiek van ontvanger gewisseld. De ontvanger maakt gebruik van de signalen die hij zelf ontvangt, of als daar iets aan "mankeert" van de signalen van de satelliet.
Zo zit het hele Jeti systeem vol met slimme oplossingen, die op het eerste gezicht erg ingewikkeld lijken, maar in de praktijk probleemloos werken. Daarom is het lezen van de handleiding zo belangrijk.