Jamara Zip

Op de beurs "Faszination Modellbau Bremen" eind november dit jaar heb ik een Zip gekocht van Jamara. Ik heb nog niets kunnen vinden op dit forum daarover. Dus bij deze. Ik hoop dat jullie er iets aan zullen hebben.

Hoewel dit geen ingewikkelde kist is om in elkaar te zetten kwam ik toch een paar probleempjes tegen.

1) Het materiaal van deze kist is EPP. De roeren moeten worden getaped. Tape op EPP gaat 9 van de 10 keer niet goed. Zo ook bij mij. Uitendelijk ben ik in de weer geweest met Pattex Power Tape. Dit is een glas fiber tape met een breedte van 5 cm. Deze heb ik in de lengte doorgeknipt. Ergens in dit forum gelezen dat nastrijken met een folieboutje een betere verbinding geeft. Dat heb ik gedaan en lijkt inderdaad goed vast te zitten nu.

2) Servobretje voor het richting en hoogteroer is erg slap. De schroefjes hebben geen houvast. Zelf maar even een nieuw bretje genmaakt en erin gelijmt.

3) Het stabilo moest nog in de romp worden gelijmd. Echter de sparingen achter in de staart ditten behoorlijk scheef. Hier en daar dus een beetje opvullen en bij snijden om het stabilo recht met de vleugel te krijgen.

4) Overige delen zo veel mogelijk gelijmd met 5 minuten epoxy. Dat gaat gaat meestal erg goed.

Ik hoop dat ik hem nog dit jaar kan invliegen. Hij is nu zo goed als klaar. Ik moet alleen nog even de apparatuur (ontvanger, BEC en LiPo) een beetje vastzetten. Het landigsgestel moet nog vast en de bovenkant van de romp moet nog vast aan de vleugel.

Foto's volgen...

Heb dit toestelletje ook in mijn bezit. Zelf dacht ik hem in ons gamma op te nemen maar na enkele tests toch maar besloten om dit niet te doen.
Zolang je er traag mee vliegt is het een ideaal toestel maar eens je echt lekker snel wil gaan laat het toestel zijn limieten snel merken. Bij snelle duikvluchten begint het toestel als snel langs alle kanten te trillen. En dat is natuurlijk iets dat de klanten niet direct zullen waarderen.
Maw leuk om relaxed rustige 3d vluchtjes mee uit te voeren.

Dat geloof ik graag. Vooral de roeren zijn natuurlijk zo slap als een vaatdoek.
Voor 's avonds bij windstil weer lijkt het me best een leuk ding. Of in de hal natuurlijk.

Heb dit toestelletje ook in mijn bezit. Zelf dacht ik hem in ons gamma op te nemen maar na enkele tests toch maar besloten om dit niet te doen.
Zolang je er traag mee vliegt is het een ideaal toestel maar eens je echt lekker snel wil gaan laat het toestel zijn limieten snel merken. Bij snelle duikvluchten begint het toestel als snel langs alle kanten te trillen. En dat is natuurlijk iets dat de klanten niet direct zullen waarderen.
Maw leuk om relaxed rustige 3d vluchtjes mee uit te voeren.

typisch een opmerking van iemand die niet beseft dat een model zoals dit gemaakt is voor maar een doel, en dat is 3d vliegen met veel pats boem geweld...................en niet om er snelheids records mee te verbreken.
Dit concept wordt door verschillende leveranciers op de markt gebracht en voldoet precies aan zijn doel.

typisch een opmerking van iemand die niet beseft dat een model zoals dit gemaakt is voor maar een doel, en dat is 3d vliegen met veel pats boem geweld...................en niet om er snelheids records mee te verbreken.
Dit concept wordt door verschillende leveranciers op de markt gebracht en voldoet precies aan zijn doel.
Ik besef ook goed dat je er geen snelheidsrecords mee moet breken hoor. Wat ik wil zeggen is als je dit toestel met soortgelijke toestellen gaat vergelijken (zoals bvb de U-Can-Do-3D van Greatplanes) dat hij veel minder tegen geringe snelheden opkan dan zijn soortgenoten.

Nu doe je het eigenlijk weer, je gaat appels met peren vergelijken, er is geen vergelijkingsmateriaal voor dit concept. Het enigste verschil wat erin kan zitten is de wijze van opbouw van de verschillende leveranciers en de hoeveelheid koolstof versterkingen die men inbouwd.
Maar hoe meer koolstof je erin aanbrengt hoe meer je het door de ontwerper bedoelde gebruiksgebied je verlaat. Dit model moet in alle richtingen redelijk flexibel blijven om de crashes en mishaps bij het oefenen van 3d vliegen aan te kunnen. Veelal kun je het model de grond in boren oprapen en weer verder vliegen zonder dat er ook maar iets kapot is gegaan.

Uit deze regels maak ik op dat je een winkel of webshop hebt en dat je je klanten eigenlijk best goed wil voorlichten.

Zelf dacht ik hem in ons gamma op te nemen maar na enkele tests toch maar besloten om dit niet te doen. knip......................knip En dat is natuurlijk iets dat de klanten niet direct zullen waarderen.

Kijk dan ook naar het doel van de ontwerper, weet waarom hij iets op een bepaalde manier gemaakt heeft, en bedenk dan eens waarom leveranciers soms afwijken van dat geheel.
Juist ja, dan kom je op het punt wat jij aanhaalt, de klanten weten soms niets over het ontwerp en het doel van het ontwerp.

Laatst bewerkt door een moderator:
No problem. Wou gewoon even een toelichting geven bij de vliegeigenschappen van het model. Zonder hier woorden over te hebben. ;o) Bedankt alvast voor de de technische toelichting.

Vandaag heb ik mijn Zip ingevlogen. Vliegt goed. Ik heb mijn roeren niet horen flutteren. Ook niet bij volgas. Dus dat valt allemaal best mee.
Was wel erg koud vandaag. Vorst met een straffe oosten wind.
Wellicht morgen nog eens proberen. Hopelijk waait het dan iets minder.

@MarcVR: Lijkt me toch wel het overwegen waard om hem in je gamma op te nemen. Het is maar net onder wat voor noemer je hem verkoopt. "Fun en 3D" lijkt me een mooie afdeling.

Ik heb er elk geval geen spijt van mijn aankoop.

Laatst bewerkt:
Hoi Bronsky,

Gefeliciteerd met je succesvolle maiden :thumbsup:

Welke setup heb je en wat is je startgewicht?
Toevallig nog foto/film materiaal van de maiden ? :mrgreen:

Startgewicht is 490 gram.
Motor Diamond AL-2830 (210 Watt)
Regelaar Diamond 25A
LiPo Rhino 1550 mAh 20C 3S

Laatst bewerkt:
Vanmiddag ook weer even lekker gevlogen met mijn Zip.
Nu was het windstil en minder koud (wel -3 C).
Vliegt echt hartstikke leuk. Wel een rare klapper gemaakt (stuurfout). Recht naar beneden met tip op de (bevroren)grond. Schade 0,0. Dat is dan weer het voordeel van EPP. Een Balsa kistje was in dit geval goed stuk geweest.
Een snelheidsduivel is het niet. maar daarvoor is die ook niet bedoeld.

Een aanrader, ik denk ook erg geschikt als vervolgkist na een trainer. Mede gezien EPP toch enige klappen kan verduren.

hoi

groot plus punt dat i tegen de kou kan

een U-Can-Do-3D van Greatplanes geeft bij ?? 10 graden al groot scheur gevaar
als je ook maar land

Vandaag heb ik mijn Zip ingevlogen. Vliegt goed. Ik heb mijn roeren niet horen flutteren. Ook niet bij volgas. Dus dat valt allemaal best mee.
Was wel erg koud vandaag. Vorst met een straffe oosten wind.
Wellicht morgen nog eens proberen. Hopelijk waait het dan iets minder.

@MarcVR: Lijkt me toch wel het overwegen waard om hem in je gamma op te nemen. Het is maar net onder wat voor noemer je hem verkoopt. "Fun en 3D" lijkt me een mooie afdeling.

Ik heb er elk geval geen spijt van mijn aankoop.

Bedankt voor je raad. Begin februari ga ik terug inkopen doen in Dortmund, zal de Zip dan zeker in het achterhoofd houden. In elk geval nog veel vliegplezier met je Zip!

Zeg, als ik de foto's bekijk lijkt het wel of de romp onder en boven met een soort ritssluiting dicht zit... wat natuurlijk heel goed kan met zo'n naam (Zip) maar voor mij is het nieuw...
Zou het mogelijk zijn nog een paar fotootjes te posten die dat duidelijk laten zien?

Back