Isomo bespannen ?

• Topicstarter Topicstarter Inferno
  • Startdatum Startdatum
I

Inferno

Guest
Hallo,

Mijn broer heeft een isomo vliegtuig, een soort ulm met twee kleine electro motortjes op de vleugel. Het is de picco line van multiplex. De vleugels zijn van isomo en we zouden ze graag bespannen met een soort folie. Is dit mogelijk ? wordt ie daar niet een stuk zwaarder mee ofzo ?

Hoi,

ik raad je het aan met solarfilm te bespannen. Dat is dun + licht. Je kan het ook met oracover doen, alleen dat is een zwaar + dik. Je ziet bij dit folie ook goed je overgangen van de snijlijnen. Ik raad je dus aan om het met solarfilm te bespannen. Doe ik zelf ook met elektromodellen.

gr. Kelvin

Warom wil je dit model gaan bespannen. Het is zo gebruiksklaar. Het bespannen zorgt alleen maar voor extra gewicht wat de vliegeigenschappen niet zal verbeteren. En die "ruwe" oppervlakte van het schuim is zelfs nog beter voor de vliegeigenschappen dan dat gladde folie, zeker bij het langzaam vliegen bij de landing.

Omdat de vleugels er niet uitzien, de vorige eigenaar had plakkers opgeplakt en we hebben die verwijderd met als gevolg dat de vleugels witter zijn op de plaats waar de plakkers geweest zijn. Een folie is veel mooier en realistischer dan het gewone isomo. Dat willen we ook behalen, een realistische ulm.

theo

verwijzend naar jou draadje, waarom is die: "ruwe" oppervlakte van het schuim is zelfs nog beter voor de vliegeigenschappen dan dat gladde folie, zeker bij het langzaam vliegen bij de landing.

hoe gladder een oppervlak is, hoe minder weerstand ?

steffe

Dat ruwe oppervlak zorgt ervoor dat de stroming aan blijft liggen op de vleugel. Voor het echte snelle werk is dit idd niet goed, maar voor dit soort modellen is het makkelijk omdat je de langzaamvlieg eigenschappen stukken verbeterd.

"vroeger"in de vrije vlucht plaatste men een turbulentie draad vlak voor de vleugel of net op de bovenrand van de vleugel om ervoor te zorgen dat je gelijk al wervelingen over de vleugel kreeg. Hierdoor bleef de luchtstroming beter aanliggen en kon je veel langzamer vliegen.

Enkele jaren geleden heeft er in de FMT een test gestaan van de Titan-Attack van Titanic airlines. Dit model heeft een heel ruwe piepschuim vleugel. De schrijver van dat stuk had 2 vleugels bestel en eentje netjes bespannen en glad gemaakt en het model vloog met die vleugel helemaal niet lekker meer. Alles moest ineens met een veel hogere snelheid gebeuren.

Hoe de benaming allemaal precies is weet ik helaas ook niet direct. :oops:

haaien hebben dit ook, het heeft iets te maken met het feit dat een licht ruw oppervlak een laagje lucht vasthoudt, waardoor het beter gaat glijden, en de lucht minder gaat kleven.. (idem water -> fluïdum)

Normaal gepakt wil de lucht rechtdoor stromen en niet graag een bolling omlaag volgen. Hierdoor krijg je dat direct achter het dikste punt van het profiel een blaas onstaat, daarna komt er een turbulente luchtstroom weer terug op de vleugel. Dit zorgd dus eigenlijk voor een profiels verandering. Als je er nu voor zorgt dat de luchtstroom al eerder turbulent is dan blijft deze netjes het profiel volgen en blijft die blaas weg. Ook als je dan met een grotere instelhoek gaat vliegen, bijvoorbeeld voor de landing dan blijft die stroming ook veel langer op de vleugel aanliggen waardoor je veel langzamer kan binnenkomen.

Hopenlijk leg ik het nu beter en correct uit.

theo, steven

dank voor de info
alweer heb ik weer wat bijgeleerd

besluit: het is beter om een depronvleugel (of een gelijkwaardig materiaal zoals styropor, eurethaan...iets ruw op te schuren ipv zeer vlak en glad te schuren...

groeten
steffe

Zinnia

De putjes is een golfbal......en het principe van de aerodynamica.........das heel juist
Ik kan mij nog een TV aflevering herinneren van +- 1 uur op National Geografic waarbij ze dit principe op een wetenschappelijke wijze heel uitvoerig hebbne uitgelegd.
Het ging natuurlijk over de nationale sport in Engeland.....

Steffe

Steffe, pas op, Depron niet schuren want dan tast je de "harde" bovenlaag aan en dat is niet goed voor de sterkte van het geheel.

theo

dank voor de tip
ik ben van plan om een F22 (toestel van TITA) te bouwen
maar......
niet in Depron

wel in ...
styropor (materiaal is PUR van BAYER (of poly uethaan)
ik heb een leverancier gevonden die de PUR platen heeft in een dikte van 10 mm
misschien kan hij ook leveren in 6 mm
we zien wel

groeten
steffe

theo

das een goeie tip .... die site van de aerodynamica
inderdaad, met de theoretische uitleg zijn we weer een stapje verder

groeten
steffe

Back