Invalshoek trainer met Clark-y profiel

Hallo,

Ik heb een start gemaakt om een bestaande tekening van een Calmato (Nitro model, spanwijdte 160cm) terug te schalen naar een kleiner model (120cm spanwijdte). Daarnaast wil ik het model geschikt maken voor een elektromotor.

Via het Faom Wing Template Program Profile 2.2 heb ik inmiddels gekozen voor het asymmetrisch profiel Clark-y.

Heb me wat ingelezen in de wondere wereld van de aerodynamica en zie dan afbeeldingen die voor mijn gevoel niet helemaal stroken met de theorie.

Uitgaande van een situatie dat de "koorde" 0 graden is, ziet een doorsnede van het profiel er uit alsof het net ietsjes naar voren ligt?!

Klopt dat?

Als ik het wel heb, dan is de "invalshoek" gemeten vanaf de horizontale as van de romp (en dus ook het horizontale deel van de stabilo op 0 graden) naar de "koorde".

Volgens de geleerden zou bij -4 graden de draagkracht c.q. lift 0 zijn. Bij 0 graden is er dus lift.

Mijn vraag: voor een trainer met gebruikmaking van het eerder genoemde profiel, wat moet dan de invalshoek zijn?

Groeten,

Jan-Willem

Laatst bewerkt:
Hallo met Willem
We hebben het over 2 hoeken:

De invalshoek is het verschil tussen de vleugel en de luchtstroming, die is dus afhankleijk van hoe je vliegt (en nooit hetzelfde).

De instelhoek ligt al bij de bouw vast
Officieel meet je de instelhoek dus tussen de vleugel koorde en de langsas van het vliegtuig.
De koorde is dus het midden van de neuslijst tot het midden van de achterlijst.
Bij de meeste modellen heeft het stabilo een instelhoek = 0 en de vleugel een paar graden, hoe meer motorvermogen hoe minder instelhoek.
Licht gemotoriseerd dus 3 a 4 graden.
Flink gemotoriseerd dus 1 a 2 graden.
(Dit is de reden dat veel hele oude trainers nu met minder instehoek vliegen als op de tekening, de huidige motoren hebben veel meer power!
De vleugel moet meer instelhoek als het stabilo hebben, anders is de kist niet stabiel (tenzij je dat natuurlijk wil voor kunstvlucht, maar dan is clark-y niet de beste keuze)

Bij een clark-Y profiel (zeer goede keus, makkelijk te bouwen en geeft goede lift) meet men de hoek op de tekening meestal niet vanaf de koorde naar vanaf de onder kant (veel makkelijker te meten)
0 graden hoek van de onderzijde is dan vaak 1 a 2 graden instelhoek voor de koorde!
Sommige kisten met een Clark-Y profiel hebben de onderzijde van de vleugel dus gelijk aan de langsas van het vliegtuig, dan staat op de tekening geen instelhoek, maar die is erwel!

Instelhoek geeft geen lift, invalshoek wel!
En het klopt, een clark-y levert ook lift met 0 graden invalshoek (gemeten vanaf de koorde).

Succes Willem

Laatst bewerkt:
Hallo Willem,

Hartelijk dankt voor je heldere uitleg! Ik beschik nu over alle info die ik nodig heb om verder te kunnen tekenen. Ik ga voor de 1 tot 2 graden instelhoek. Aangezien de kist relatief klein gaat worden is deze eenvoudig met voldoende power uit te rusten.

Jan-Willem

Back