Internal tooth gearing striping

Hallo,

Even een klein vraagje voor de vario elektro schaal vliegers onder jullie, ondermeer voor de vario skyfox gebruikers.

Wat zijn jullie ondervindingen met de internal tooth gearing die slijt en erger nog stript na 4/5 tal rustige vluchten?

Zijn daar oplossingen voor? Ik veronderstel dat het niet aan de softstart van de castle ligt.

Ik gebruik de normale 12mm tooth gearing, en niet diegen met de alu er rond.

Enige ervaringen en voorstellen?

ik heb het bij mijn bk117,airwof en jet ranger al voorgehad, is hier een oplossing voor?

Ik hoor het graag

Gr
Kevin

Ik vlieg nou toch al sinds 1987 met Vario klokken en heb dit defect alleen nog maar gehad bij een crash. Kun je een foto posten met welk type dit is? Is je pinion niet versleten ("scherpe tandjes") waardoor dit kan gebeuren?

Grt, Marco.

Als ik het goed begrijp, gebruik je de vol kunststof binnentandwielen nr36/2?

Die waar helemaal geen aluminium omheen zit?

OEI! Wees blij dat het je nog geen heli gekost heeft!
Dit tandwiel word uitsluitend in de 8.5 cc Skyfox varianten Colibri en Sky Dragon (en voorheen de Cub) en de 10 cc Kobold (low budget variant SkyFox) gebruikt.

Het is ooit standaard geweest op de gewone skyfox, maar Vario heeft heel lang geleden al eens te kennen gegeven (is mischien al meer dan 15 jaar geleden) dat deze tandwielen in een trainer met 10 cc aan hun max zitten, en absoluut niet in een romp gebruikt moeten worden. Ten eerste is het gewoon de mechanische limiet, ten tweede verzwakken de tandwielen onder invloed van de warmte in een romp.

Als ik het mij goed herinner, is dit destijds aan het licht gekomen bij de overgang van het "Hangmechaniek" naar het SkyFox mechaniek in rompen.
Het Hangmechaniek hing in het geheel in de koeltunnel, en dan hielden deze tandwielen het nog wel. Met de komst van rompen die specifiek voor het skyfox mechaniek (waarbij dit tandwiel buiten de koeltunnel valt) sneuvelde de een na de ander, en inderdaad allemaal ogenschijnlijk door te strippen tijdens de vlucht. Daarna is het aluminium tandwiel met versterkte kunststof binnenkrans gekomen en was het probleem opgelost.

Huidige tandwielkooi 36/30 met tandkrans 36/31 zou het echter ruimschoots aan moeten kunnen, en anders heb je ook nog de optie kooi 36/40 met krans 36/41, die is NOG sterker....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nu snap ik het. idd, ik had een deel reserve tandwielen gekregen bij de aankoop van mijn eerste heli. En dat zijn die volledig witte zo, zonder alu rond.

Ik denk dat ik het dan niet verder meer moet zoeken.

Ik heb even het productnummer nagekeken en inderdaad het is de gewone die ik gebruik.

Dan zal ik eens moeten rondzoeken naar zo een nummer 36/40 met 36/41.

Zou het helpen als ik een lchte laag van die witte pastei op de tandjes doe om er vandaag een vlucht mee toe doen?

alvast bedankt voor de hulp heren.

gr
Kevin

Nu snap ik het. idd, ik had een deel reserve tandwielen gekregen bij de aankoop van mijn eerste heli. En dat zijn die volledig witte zo, zonder alu rond.

Ik denk dat ik het dan niet verder meer moet zoeken.

Ik heb even het productnummer nagekeken en inderdaad het is de gewone die ik gebruik.

Dan zal ik eens moeten rondzoeken naar zo een nummer 36/40 met 36/41.

Zou het helpen als ik een lchte laag van die witte pastei op de tandjes doe om er vandaag een vlucht mee toe doen?

alvast bedankt voor de hulp heren.

gr
Kevin

Tsja, dan weet je inderdaad war je het moet zoeken.

Even voor alle duidelijkheid: er is niets mis met die tandwielen op zich, echter, zoals met alles, als je het buiten de specs om gebruikt kun je niets garanderen. In een Cub, Colibri of SkyDragon houden ze het "eeuwig" uit, in de Kobold ongeveer 50 uur (zeg maar twee a drie vliegseizoenen).

Ik neem aan dat je met "Die witte pasta" Titaanvet bedoelt? Dat dient om je rondsel heel te houden, en zal niets doen ter bescherming van het binnentandwiel. Niet doen dus, tenzij je houd van risico's nemen.

Gewoon even geduld hebben, en die onderdeeltjes bestellen. Vervangen is half uurtje werk, en dan ben je er voorlopig vanaf.

Groet, Bert

Hoi Brutus,

Is het goed om de 36/45 dan te kopen met de 41/25?

Ik heb gisteren wel even toch het risico genomen om hem eens zijn de eerste maal op electro te laten vliegen met mijn zelf gemaakte ombouwset. buiten de tandwielen :-) en het verliep vrij positief. Maar ik zal zeker die stukjes in bestelling zetten.

Paar fotos

img0042vw.jpg

By kknops at 2011-09-25

img0043bt.jpg

By kknops at 2011-09-25

img0045c.jpg

By kknops at 2011-09-25

img0046wuc.jpg

By kknops at 2011-09-25

Deze is de volgende aan de beurt

img0037iit.jpg

By kknops at 2011-09-25

img0708et.jpg

By kknops at 2011-09-25

Bedankt voor jullie hulp heren, ik hoop volgend seizoen eens op een meeting aanwezig te kunnen zijn met mijn heli's

Gr Kevin

gr
Kevin

Laatst bewerkt:
Thx bert, de vlucht is nog niet helemaal geslaagd, ben nog steeds bezig met het trimmen en linksjes nog wat aanpassen voor het vlieg gedrag te bevorden. Maar tot nu toe nog geen brokken :-)

gr
Kevin

Beetjes met beetjes hé, nog de airwolf ombouwen op riemaandrijving en de BK117, en alles is dan klaar voor volgend jaar eens een meeting mee proberen te doen.

Nog 2 motors en 1 regelaar en dan is alles klaar.

Zal nog een beetje geduld moeten uitoefenen :-)

Maar de winter staat voor de deur dus dan lukt dat wel.

Back