inflight adjustable prop

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik ben met een projectje bezig waar ik een prop voor nodig heb met heel veel pitch.
Nou is zoiets niet te koop (16x17) voor een brandstofmotor en ik denk dat ik de kist ook niet van de grond krijg omdat de prop dan op de grond staat te overtrekken.

Nu heb ik ooit eens een verstelbare prop gezien.
Wie weet welk bedrijf zoiets maakt.
De prop gaat draaien op een 120cc motor en er moet een 2 blads prop op.
En er moet ook een spinner op kunnen van ongeveer 70mm.

Ik heb Solo-props al gemaild maar die zijn niet inflight verstelbaar.

Alvast bedankt!

Gert-Jan

varioprop heeft ook variabele spoed prop's.
Aan de website te zien, voor modelbouw en groter.
Ik weet niet precies welke maten verstelbaar zijn.

varioPROP

Wil je de spoed groter maken evenredig met het motortoerental?

Schneider Variprop (1979)

En natuurlijk hebben we tegenwoordig variabele pitch props voor de grote 3D kisten:

6842d1143880906-variable-pitch-goes-big-nosein1.jpg

6843d1143880906-variable-pitch-goes-big-nosein2.jpg

FlyingGiants Forums - View Single Post - Variable Pitch goes BIG!!

;)

Varioprop heb ik inderdaad ook gezien maar die zijn ook niet in de vlucht in te stellen.
Die zijn allemaal fixed (of ik heb het helemaal fout gezien).

Ik moet een pylonracer van een kilo of 9-10 van de grond krijgen en eenmaal in de lucht naar een snelheid van 250+ zien te krijgen.

Aangezien een boxer benzinemotor een redelijk laag toerental draait moet ik de snelheid uit de pitch halen.
Dus met een 17" pitch kom ik op een redelijke snelheid maar dan kom ik nooit meer van het veld los.

Dus ik moet bij de start ongeveer 8" hebben en in de lucht, op speed 17" of meer.
Eventueel electronisch geregeld maar kan ook via de zender.

(EDIT) Prop-er...

Uh....
Editor note: This article started out as an April Fool's post and has since turned into an incredible discussion on giant scale variable pitch applications.

GJ

Laatst bewerkt:
Er stond ook niet voor niets een smiley onder de link...;)

Varioprop is inderdaad niet inflight te regelen.

Er is naar mijn weten niets op de markt beschikbaar. Misschien dat iemand je nog kan helpen aan de genoemde Schneider Variprop van rond 1979? Deze was wel inflight te verstellen.

Daar was ik al achter Ron...
Staat ook geschreven in de voorgaande posting.

GJ

Ron Ton (AFS) heeft er zelf een constant speed Prop gemaakt voor op zijn Bearcat (motor: eigenbouw 14 cylinder twee rijen van 7cyl)

Na te veel problemen(met de motor) heeft hij de motor vorig jaar vervangen door een Moki stermotor

misschien eens gaan horen in Spaarnwoude op de AFS ;)

Laatst bewerkt:
Ja, er vliegt ook een Bearcat met een Moki 215 en variabele pitch rond, geloof dat dat een duitser is.
Maar ik heb me dus weer een probleempje op de hals gehaald.

Zal denk ik wel alles zelf bouwen worden.

Maar als iemand nog suggesties heeft, graag.

GJ

Die schneider varioprop was alleen maar voor een 10 cc motor zover ik weet. Pretner heeft er ooit mee gevlogen op wedstrijden.

Back