Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Dit lijkt me een erg leuk vliegtuigje, misschien koop ik er zelf ook wel 1.

zou dit goed mogelijk zijn?:

ik wil er een zwevertje van maken, maar wil er ook een zeer klein motortje op hebben, om het vliegtuig omhoog te krijgen zodat ik niet constant hoef te gooien.

zou dit mogelijk zijn met 2 x-twin motortjes? op elke vleugel 1? of anders gewoon een heel licht brushless motortje?

verder zat ik aan een 2s 250 mah lipo te denken, heel licht 5A regelaartje en 2x 3 grams servo's voor roll en hoogte.

Dit motortje van HobbyCity zou goed zijn:
1811-2000.jpg

Geeft 130 gr. thrust volgens de specs.

Met Xtwin motortjes ga je het niet redden (dat is toch wel een heel stuk lichter) en bovendien geeft één motortje de mogelijkheid om een klapprop te gebruiken.

Voor de rest is dit model als zwever natuurlijk al heel klein, wat gewoon betekent dat als je er óók nog een motor (plus lipo) in gaat stoppen, je behoorlijk aan de marges zit. Hellingstijgwindvliegen zal geen probleem zijn (maar daar heb je ook geen motor voor nodig); thermiek zal, lijkt mij, niet lukken.

En dat is, alles bijmekaar, de reden dat ik er toch maar vanaf heb gezien om een Fox aan te schaffen. Ik vind 'm superleuk, maar te klein om ook nog een behoorlijke zwever te zijn.

Dit motortje van HobbyCity zou goed zijn:
1811-2000.jpg

Geeft 130 gr. thrust volgens de specs.
130 gram trekkracht is toch ook helemaal niet nodig voor zo'n kleine zwever tenzij je een hotline zwever wil. Voor een zwever zeggen zo 80 tot 100 watt per kilo wat dus neer komt op als je er van uit gaat dat de Fox 100 gram word een motor vermogen van 10 watt moet hebben. Ik zelf eens kijken naar een setup want dit moet echt veel lichter kunnen.

Mvg,

ik wil hem ook niet helemaal als zwever, maar juist omdat het een zwever is, lijkt het mij dat wanneer je er een klein motortje inzet, je er leuk mee rond kan vliegen.

kom er net achter dat ik hier nog een heel mooi klein cd-rom motortje hebt liggen :)
zou dat te gebruiken zijn? dingetje weegt bijna niks.

als rond de 26 gram thrust genoeg is.... dan is dat zeker wel wat ja! hij weegt ook bijna niks.

wil ik ook wel weten... haal mijn spul ook het liefst uit nederland.
(komt ook omdat ik geen paypal/creditcard heb)

Het schijnt dat je Paypal ook aan een giro- of bankrekening kan koppelen, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

Motor over?

Hey als iemand nog toevallig zon 5gram motor over heeft zou die persoon mij dan ff willen pm-en?

De mijne is namijk stuk gegaan... :-(

Alvast bedankt!

Zeg Daniel, over die sleephaak van jou...
Ik stel me zo voor dat je bij slepen zelden vol up nodig hebt. Zou je een sleephaak niet kunnen koppelen aan de hoogteservo, zodat bij vol up de sleepkabel lost?
Spaar je een servo uit, op zo'n klein vliegtuigje is dat de moeite waard lijkt me...

Even onderdelen kijken bij WES-techniek in Duitsland WES-Technik
Light Servo PICO 2.5 2,8 gram a 25 euro totaal 50 euro en 5,6 gram
LRK 10-3-32Y with 3.3g maximum static thrust is 50g voor 1, 2 or 3 Lipo cells Kok145 79 euro
accu 3 cellen Fullriver 130 3x3,6 gram 10,8 gram 3x4,90 euro 14,70 euro
regelaar YGE4 –BL 2,2 gram 69 euro
ontvanger van 5 gram voor 45 euro

Totalen met de FOX komt dan op 75 gram misschien doet de motor het ook wel goed op 1 of 2 cellen dat scheelt dan weer 3,6 of 7,2 gram.
totaal 246 euro het is veel geld maar het kan dus wel licht...............

Mvg,

waarom een buitenloper en geen binnenloper, (borstelloze motor heb ik het over)
ik heb een binnenloper in de fox gezet y-12 long motor 12mm rond en 30 mm lang
ik moet de fox nog even wegen, nog niet gedaan

ik zie dat er veel buitenlopers worden gebruikt waarom als ik vragen mag

groeten martin martens

Back