Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Er zit (als ik 't nog goed kan herrinneren) een 9grams kogel in. Het is slim om eerst even het zwaartepunt te markeren als alles nog in orginele staat is. Een 350mAh lipo-tje moet wel passen denk ik, die hebben ze ook bij unitedhobbies, er staan alleen geen maten bij.
Andere mensen die dit vogeltje al hebben omgebouwd hebben de accu onder de vleugel geplaatst. Dit is volgens mij de best manier om het zwaartepunt goed te krijgen.

F.B

Ik zie wel wat in de laatste met een kleine klapprop.
Tja... alleen, hoe goed zweeft-ie nog met de electronica erin? Ik zou het niet zo erg vinden als je een matige zwever overhield, alleen dan is zo'n klapprop een beetje overkill.
Maar kwa styling hoort het er wel bij natuurlijk...

Het lijkt me erg mooi om er een pendelhoogteroer op te hebben... ik heb net zitten bedenken hoe dat met minimaal gewicht zou kunnen. Ik denk niet dat dat nog zou combineren met een richtingsroer, maar ik vind ailerons toch leuker...

Ik kan het alleen maar uitleggen, er (nog) geen foto's van maken... :-)

Ik stel het me alsvolgt voor. Snij het stabilo in 3 stukken, het middelste iets breder dan de dikte van de romp waar het doorheen hoort te zitten.
In dit middelste stuk wordt een carbon buisje gelijmd (mogelijk moet het dwars in 3en gesneden worden, waarna het middelste stukje vervangen wordt door een buisje carbon) van pakweg 4mm (beetje afhankelijk van dikte stabilo, ik heb alleen de foto's gezien).
Een carbon staafje dat netjes in dat buisje past, (2 of 1,5 mm?) wordt links en rechts in de overblijvende stukken van het stabilo gelijmd. Het hoeft niet lang te zijn, als het aan iedere kant 5cm in de stabilohelft zit is het al sterker dan origineel.

Dat zou toch een mooi, licht en voldoende sterk pendelroer opleveren, of niet?

Enne... Barthezzo: Pendelhoogteroeren zitten ook op sommige van die grote zwevers die soms over jouw huis vliegen...

Laatst bewerkt:
Een pendelroer is een hoogteroer waarbij er geen los roer aan het horizontale staartvlak zit. De conventionele opstelling heeft een vast staartvlak waar een beweegbaar roer achter gehangen is. Een pendelroer bestaat uit een horizontaal staartvlak uit één stuk dat in zijn geheel om een as kan draaien.
Wordt toch wel regelmatig toegepast, niet alleen bij DLG's. Ik heb meerdere (grotere) zweefmodellen gezien en gevlogen met een pendelhoogteroer. Sterker nog, ben er nu een aan het bouwen. Het is aerodynamische wat mooier, je krijgt geen knikken in het staartvlak die vreemde drukpieken geven, en de besturing zit meestal helemaal intern in de romp gebouwd. Bovendien zit je niet te knoeien met instelhoekverschillen, dit los je op door een beetje bij te trimmen. Je kan dus een heel breed bereik aan zwaartepunten toepassen zonder de geometrie van het vliegtuig te moeten veranderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie weet de naam?

Hallo daar,

Die Fox ziet er leuk uit zo op RC, mooi gemaakt!

Maar kan iemand mij vertellen welk ander toestel daar langs komt dwarrelen in het filmpje? Ik zoek al een tijdje een Slow flyer die ECHT slow gaat. En dit is volgens mij precies wat ik zoek, het ding komt echt langzamer dan stapvoets voorbij!

Bij voorbaat dank voor jullie moeite!

Amixia

Ik zoek al een tijdje een Slow flyer die ECHT slow gaat.
Gewoon iets kiezen met een lage vleugelbelasting (vleugeloppervlak gedeeld door gewicht), dat is een rechtstreekse aanwijzing van een lage vliegsnelheid.

Bart

Hallo daar,

Die Fox ziet er leuk uit zo op RC, mooi gemaakt!

Maar kan iemand mij vertellen welk ander toestel daar langs komt dwarrelen in het filmpje? Ik zoek al een tijdje een Slow flyer die ECHT slow gaat. En dit is volgens mij precies wat ik zoek, het ding komt echt langzamer dan stapvoets voorbij!

Bij voorbaat dank voor jullie moeite!

Amixia

Hoi,

Dat vroeg ik me zelf ook al af, ik heb daarom een pb naar de poster gestuurt en hij zei dat hij 't ging na vragen.

Groet,
Freek

lijkt me op dit toestelletje:
Freebee-main.jpg

FreeAir shop

er schijnen meerdere mensen in veendam met dit soort modelletjes te vliegen hoorde ik laatst toen ik daar bij de lokale modelbouwinkel was.

...voordat hier een discussie over de FreeBee ontstaat:
Zou het een idee zijn om daar een ander draadje voor te starten?

na mijn verjaardag heb ik nu een shockflyer besteld, als ik straks (waarschijnlijk wel) wat geld over heb komt dit modelletje toch nog!

Igor

Iemand dit al gezien:
4216.jpg

Graupner mini discus, 65 cm spanwijdte, 13 euro... bij Natterer. Leuk hè?

Back