Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

waarom een buitenloper en geen binnenloper
Als ik het goed heb begrepen heeft een buitenloper bij hetzelfde stroomverbruik meer vermogen dan een binnenloper. Heeft te maken met het feit dat je in de buitenomtrek van de bell meer afzonderlijke magneten kan plaatsen. Maar over wat voor percentages het gaat weet ik eigenlijk niet.
Inderdaad is in veel gevallen een binnenloper gemakkelijker in te bouwen; er zijn ook al motoren in de handel die technisch buitenloper zijn maar met een niet-draaiende mantel, om de voordelen van beide systemen te hebben.

Vinnygogo, hoeveel pagina's moet ik teruggaan om te kijken wat nou eigenlijk de vraag was, dwz wat voor adresje je zocht?

ja, is er niet zo'n adresje in nl

Waarom zou je het in Nederland willen bestellen?
Uit China is alles veel goedkoper en daar hebben ze wat je wilt. En het werkt heel makkelijk hoor via Hobbycity.

Een nadeel is natuurlijk wel dat het wat langer duurt....
-----------------
Ik ga van het weekend ook maar eens een Fox'je bestellen. Ik ga hem ook ombouwen naar electro. Maar dan zonder motor. Zo'n motor erop zetten vind ik zonde. dan verknal je heel de fox en het is meteen weer duurder.

De Fox bestel ik uit Duitsland (bichller, of die ander duitse toko...<komt niet op naam>

De lipo en nog wat ander spul van HobbyCity.
En de servo's en ontvanger van Bidproduct.

Iemand btw ervaring met Bidproduct? (levertijden?)

bidpoduct heb ik 2x besteld ten volle tevredenheid, eerste keer duurde het 15 dagen, laatste keer ongeveer 1.5 week :wink:

Ik ga van het weekend ook maar eens een Fox'je bestellen.

Samen met mij :)

Eerst twijfelde ik tussen de fox en de discus, maar de fox leek me makkelijker te maken en ziet er een stuk leuker uit.

We halen de foxjes bij modellbau bichler
Modellbau-Bichler -- Online-Modellbau-Shop, Versandhandel und Modellbaufachgeschäft

Hier zijn ze het goedkoopst, en samen zijn we ook in het voordeel met verzendkosten!

Onze setupjes worden:

2x 4.5 grams servo's van bidproduct
Carona ontvangertje 4 kanaals (kristalversie) van bidproduct

lipotje 135 mah, Unitedhobbies

En dan wat krimpkous als quicklinks.

We/ik zit(ten) nog te denken waarvan we de stuurstangen gaan maken, carbon, verenstaal of een single pull (torsieveertje).

De rest moet wel lukken!

Gisteren bij W&W mijn foxje opgehaald en vanmorgen alles in gebouwd en vanmiddag ingevlogen. Modelletje vliegt best aardig. Heb hem niet echt op hoogte kunnen vliegen. Zo meteen eens een sleeplijntje maken zodat we hem morgen achter een ander model naar boven kunnen rossen.
Vliegklaar gewicht is nu 82 gram.
setup
2x 4 grams servo's
ontvanger jeti rex 5
2s lipo 250 mAh met kleine spanningsregelaar

Weet iemand waar dat vermaledijde zwaartepunt ongeveer moet liggen, ben daar eigenlijk nog niet geheel uit.

Ik heb in mons zo een foxje gezien... volgens mij is die toch veel te zwaar...
Je hebt veeeeeeeel lichtere (werp)vliegtuigjes... die echt zouden makkelijk zouden kunnen stijgen etc (dit is toch niet mogelijk met de fox??) kijk maar eens bij MS composit... ze zijn natuurlijk wel niet zo mooi en wat plooibaar :-) maar volgens mij wel beter (bij windstil weer)

Gisteren bij W&W mijn foxje opgehaald en vanmorgen alles in gebouwd en vanmiddag ingevlogen. Modelletje vliegt best aardig. Heb hem niet echt op hoogte kunnen vliegen. Zo meteen eens een sleeplijntje maken zodat we hem morgen achter een ander model naar boven kunnen rossen.
Vliegklaar gewicht is nu 82 gram.
setup
2x 4 grams servo's
ontvanger jeti rex 5
2s lipo 250 mAh met kleine spanningsregelaar

Weet iemand waar dat vermaledijde zwaartepunt ongeveer moet liggen, ben daar eigenlijk nog niet geheel uit.

Ik snap vaak niet hoe je aan dat gewicht komt, leeg weegt ie 40 gram. Het gewicht (hoeveel weegt dat?) haal je er uit en je plaatst 2 servo'tjes (zegmaar 10 gram) een ontvangertje van 5 gram lipo 5 gram

servo's 10 gram
ontvanger 5 gram
Lipo 5 gram

pushrods, lijm, kabeltjes ect. 10 gram hooguit lijkt me.

is samen 30 gram, dan zou je nog op 70 gram uitkomen (waardat het gewicht van de gewichtskogel/schroef er nog bijgerekend is.

Igor

Zoveel schuim haal je er nu ook weer niet uit.

Hou ook rekeing met het feit dat de servo fabrikanten meestal liegen over de gewichten. Het gewicht is meestal zonder kabels en zo en dat geld ook voor regelaars en andere electronica.

Oke, maar dan nog.

Er zit toch een gewicht in de neus? voor het zwaartepunt?
Wat weegt dat? Die gaat er uit, 2 x 4.5 grams servo's maken we 12 gram van, ontvanger 4.7 maken we 8 van, lipo is 4 gram maak je 10 gram van.

30 gram, dan nog overige kabeltjes (voor o.a. de lipo, pushrods en roerhorentjes) Kom je op alles ruimgenomen 40 gram aan setup uit.

Als je naar Multiplex Modellsport gaat en zoekt op FOX vind je de pagina van de fox waar op staat :

Technische Daten:

Spannweite 500 mm

Länge 475 mm

Gewicht inkl. Ballastkugel ca. 40 g

Dus die 40 gram - de balastkogel kan je makkelijk lichter uitkomen volgens mij, maar het kan ook aan mij liggen (jij hebt er vast meer verstand van dan mij, maar jij hebt bijvoorbeeld al een 2 cels 250 mah lipo en ik 1 cel 135 mah.)

Ik wacht af, en we zullen zien!

Back