Iemand ervaring met RDS scharnier systeem voor op vliegtuig?

Heeft iemand ervaring met Rotary Drive System om bv je rolroer en flaps aan te sturen? Hier is nog een link van deze manier van aansturing.

Dit is het principe, ik heb het eens nagebouwd met een paperclip en wat hard papier, het werkt eenvoudig en toch is het erg vernuftig!
small%20rds%20vb.gif

Ik ben hier wel van gecharmeerd omdat het zo´n cleane vleugel geeft. Als je dat ook nog eens combineert met een hol-bol aansluiting van het rolroer/flap op de vleugel dan heb je optisch (en aerodynamisch) een hele ´schone´ vleugel.

Daarom ben ik erg nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft en dus ook praktische tips of aanwijzingen wil delen

Jacob Bos

Kan je de info vinden die je zoekt in het Supra draadje?

Voor welke toepassing had je dit in gedachten?

Berry,

Is inderdaad een goed draadje! Dank daarvoor.

Mijn toepassing: ik ben een oud beestje aan het opknappen, mijn ASW 15 van tig jaar geleden. Leek me mooi om de rol- en richtingroeren 'strak' aan te sturen, dus zonder zichtbare servo's en stangen, en dit is een oplossing.

Ik puzzel verder!

Jacob Bos

Oke, kleine tip dan nog.

Als je ASW15 een beetje dikke vleugels heeft zou ik een Ø3mm staafje nemen. Da's duidelijk stijver dan een Ø2.4mm staafje.

Hoi Jacob,

Slim systeem. Jammer dat ik het niet eerder wist.

Ik denk dat je ook zou kunnen experimenterren met de hoek waaronder de draad gebogen is. Op de foto is dat zo te zien 90 graden. Dat betekent dat je bij een kleine verdraaing al een aardige uitslag hebt. Door de hoek kleiner te maken kun je nauwkeuriger sturen. Nu heb je bij 90 graden verdraaiing een uitslag van eveneens 90 graden. Als je de hoek 60 graden maakt kom je bij 90 graden verdraaiing op 60 graden uitslag; De uitslag bij een bepaalde verdraaiing is dus evenredig met de hoek in de draad.

Groet Huib

Back