HvA Aviation Minor Design, Build and Fly..

• Topicstarter Topicstarter F.A.A.L.
  • Startdatum Startdatum
F

F.A.A.L.

Guest
Hey allemaal,

Wij zijn een groep van 9 en we doen de Minor DBF op de Hva.
Zoals al eerder op dit forum gezet, moeten wij een vliegtuig ontwerpen die zoveel mogelijk gewicht moet dragen..

Nou wil ik aan jullie vragen of jullie tips hebben? Ik heb zelf wel RC ervaring, maar niet het zelf bouwen ervan! ;)

Wij dachten aan een dubbeldekker voor stabiliteit, een lichte v-shape..
maar weten jullie misschien welk profielvorm het beste is, zoveel mogelijk lift, zo min mogelijk drag.. :P

Ik hoor het graag!

Grtz Nick

Da´s wel erg sumier. Ik zou me iets uitgebreider voorstellen (wie zijn jullie, wat is dat voor opleiding (is het een opleiding?!?) en zo verder. Daarnaast is je vraagstelling nogal vaag. Zoveel mogelijk gewicht... Wil je de Antonov 225 overtreffen? Dat kan, maar er zijn vast limieten of regeltjes die je in acht dient te nemen.

Wil je hulp, dan zal je zelf een duidelijk plaatje moeten neerzetten. Dan kunnen wij je verder helpen.

Succes,

Hugo

Hey allemaal,

Wij zijn een groep van 9 en we doen de Minor DBF op de Hva. {noot: Hogeschool van Amsterdam, Aviation studies: Design, Build and Fly Minor}..., moeten wij een vliegtuig ontwerpen die zoveel mogelijk gewicht moet dragen.....

Gezien jullie leerdoelen (zie onderstaand) mag er veel meer info bij en nog meer jullie eigen ideeën, theorieën en uitwerkingen. Jullie moeten de opdracht doen, niet wij!

Minor Design build and fly
(level bachelor 3-4. English. project)

Students are given one task on the course: to design, construct and fly a single-engine aircraft with a maximum wingspan of 2 meters, which can lift as much weight as possible. Split into two sections - the design of the aircraft followed by the actual construction and flying of their design - students will learn to:

• Breakdown the design of an aircraft in the correct steps and place them in the correct order
  • Analyse and predict the stability of the aircraft and guarantee sufficient static and dynamic stability
  • Calculate the forces involved in the wing root construction
  • Validate the strength of the aircraft through an actual test flight

The course will broaden engineering students knowledge of the design of aircraft maintenance, technical engineering and troubleshooting, and develop their skills in translating technical modifications to aircraft. In addition to being open to fourth year HvA students, this minor is also open to suitably qualified students from partner institutes in other countries.

..

Da´s wel erg sumier. Ik zou me iets uitgebreider voorstellen (wie zijn jullie, wat is dat voor opleiding (is het een opleiding?!?) en zo verder. Daarnaast is je vraagstelling nogal vaag. Zoveel mogelijk gewicht... Wil je de Antonov 225 overtreffen? Dat kan, maar er zijn vast limieten of regeltjes die je in acht dient te nemen.

Wil je hulp, dan zal je zelf een duidelijk plaatje moeten neerzetten. Dan kunnen wij je verder helpen.

Succes,

Hugo

Hallo Hugo,

Inderdaad het was iets te makkelijk..
Ik ben 3e jaars Aviation Studie student.. ik heb al 2 jaar luchtvaarttechniek ervaring.. maaaaar modelbouw werkt heel anders.. dit is een Minor.. dus een deel van mn studie! Maar er zijn ook studenten bij van andere technische studies..
Limieten zijn, maximaal 2meter spanwijdte.. verder weinig limieten

daarnaast, met zoveel mogelijk gewicht bedoel ik: Het vliegtuig moet minimaal 1kg kunnen dragen, dus opstijgen een circuit vliegen en daarna weer landen.. zonder crash.. dan gaat het per 0,2kg omhoog, elke 0,2kg geeft ons meer punten.. het record van vorig semester staat op 7,2 kg, geloof ik!
Als wij dit jaar winnen, worden wij op kosten van school naar de internationale wedstrijd gestuurd!

De Antonov 225 valt lastig te verbeteren ;-)

We krijgen de motor en de accu en nog wat dingetjes van school, de rest moeten we zelf aanschaffen, daarom zijn wij ook opzoek naar sponsers..
De volgende apparatuur krijgen we van school:
 Fatuba 7C FASST 2.4 GHz radio control set
 Robbe Roxxy Bl Control 9100-6 Electronic speed controller
 Kokam 4S 5000mAh 30C Lipo Battery
 Hype Alpha AL50-900M Electric motor

Ik hoop dat dit voldoende is, sorry dat ik zo kort was! :p

Gr Nick

slowfly, toestel met zeer veel vleugeloppervlakte, dus in jullie geval de koorde verlengen :)
Chamber profile?

slowfly, toestel met zeer veel vleugeloppervlakte, dus in jullie geval de koorde verlengen :)
Chamber profile?

Dankjewel! gaan we zeker doen! nog meer tips? voor materiaal ofzow?

Misschien iets van carbon? of is balsahout prima?

grtn Nick

Als de lengte niet is beperkt kan je bijvoorbeeld een zogenaamde PBF (pizzaboxflyer) maken van 2 bij 2 meter, of als je wilt nog iets langer. Dus gewoon 1 vlakke plaat met elevons en een richtings roer. Je zou 6mm depron (meerdere lagen of een tussen ruimte) kunnen verstevigen met carbon buis. Zo heb je minimaal 4m² vleugel oppervlak, zo heb je voor 8kg totaal gewicht een vleugel belasting van 20gram per dm². Het enige wat ik betwijfel is of dit stabiel genoeg is op dit formaat (bij 1 van 30 bij 30 wel).

Back