Hulpvragen voor mijn Botter 1:35 Artesania Latina

Hallo! Ik ben nieuw hier in dit forum. Ik ben begonnen aan een nieuwe hobby, de modelbouw en gestart met deze Botter. Erg leuk, mooie herinneringen aan die ene keer 35 jaar geleden toen ik een varende Zwarte Zee bouwde, hoewel nét niet helemaal af.
De instructievideo's van AL voor de Botter zijn erg goed te volgen. Romp en dek heb ik inmiddels klaar.
Maar ik loop wel zo tegen een paar praktische zaken aan waar de video's niets over zeggen.
Ik hoop hier wat tips en verduidelijkingen te krijgen!
Bijvoorbeeld:
- ik zie op het filmpje dat op sommige delen van het dek er met een spuitbus iets op het houtwerk wordt gespoten. Weet iemand wat dit is en waarvoor dat gedaan wordt?
- lijmkeuze: op het filmpje gebruikt men blanke lijm, maar op de site is alleen witte lijm, zegmaar gewone houtlijm, te krijgen. Maar deze vlekt zo makkelijk. Welk type lijm adviseren jullie?

Benieuwd naar reactie! Dank je wel alvast.

20250421 Botter romp.jpg

Welkom op het forum.
Witte lijm pva of houtlijm moet je spaarzaam gebruiken en teveel afdoen met een vochtig doekje. Als je het hout erna behandeld met een olie, beits en/of vernis kan dit zichtbaar blijven. Schuren en schrapen helpt om de laatste restjes te verwijderen.
Ik weet niet wat ze met de spuitbus bedoelen. Maar als dit getoond word nadat het dek compleet is, zal het wel een afwerking voor hout zijn. Dat kan van alles zijn. Ikzelf gebruik het liefste Danish oil, tungolie of schellak. Er zullen hier best nog wat tips van anderen komen wat dat betreft.

Goedemorgen en welkom op dit forum. Zelf bouwde ik ook ooit deze Botter.
Schoon werken en direkt overtollige lijm proberen weg te halen. Maar gebruik ook de D2 witte houtlijm van Bison bijvoorbeeld. Deze is niet waterbestending dus gemakkelijker met een vochtige doek weg te halen. Maar ook snel drogend. Zelfs kan je deze lijm met water nog losweken mocht er iets verkeerd gaan.

Back