Ik zal eerst met het voorstukje beginnen, dan wordt het verhaal misschien duidelijker.
Sinds ongeveer 1 jaar, hebben een vliegmaatje en ik het idee gekregen om heli te gaan vliegen. (we vliegen al enige jaren met vliegtuigen).
Die ingeving was snel vervuld, en daar stonden 2 heli's. Maar toen kwam het probleem. Het leren van de kneepjes van een heli.
Na enige avonden stoeien en doen met de zender. Hebben we volgens mij de programmeringen in orde (op de gas en pitch curves na). Maar de bladen reageren bij de juiste knuppel besturinge.
Bij ons op de vliegclub wordt helemaal geen heli gevlogen (tot nu toe). En er is dus niemand die ons met de verdere afstelling kan helpen. Tot afgelopen weekend dachten we. We hadden geregeld dat iemand ons kwam helpen met het afstellen van de heli's. Zo gezegd zo gedaan, dachten we. Niet dus. De goed helpende meneer vliegt in een andere mode, en toen het op invliegen aankwam, toen hield het op.
Nu zitten we dus met 2 heli's, die nog niet afgesteld zijn. En volgens ons, lijkt het toch handig om met een afgestelde heli te gaan leren vliegen, en niet met een heli die voor ons nog HELEMAAL niet onder controle te houden is.
Is er iemand die een idee heeft, hoe je dit dan beter kan aanpakken. Graag zouden we dus de heli's ingevlogen hebben, maar dan op onze mode instelling.
We hebben ook al bij vliegclubs in de buurt gekeken, maar die vliegen ook een andere knuppelbezetting. Graag willen we onze knuppelbezetting aanhouden, omdat we hiermee bijna niet hoeven na te denken welke knuppel we moeten bewegen om te corigeren, dit omdat we al enkele jaren modelvliegen
Het gaat om de volgende heli's
- Raptor 30 V1 met een field force 9 zender
- Robbe Futura met een TZ12 zender (de nieuwe 2.4G field force 12)
Onze mode instelling is als volgt:
Linker knuppel:
Vooruit : gas dicht
achteruit: gas open
Links/recht: rol
Rechterknuppel:
Vooruit/achteruit: Vooruit/achteruit
Links/rechts: rudder
Sinds ongeveer 1 jaar, hebben een vliegmaatje en ik het idee gekregen om heli te gaan vliegen. (we vliegen al enige jaren met vliegtuigen).
Die ingeving was snel vervuld, en daar stonden 2 heli's. Maar toen kwam het probleem. Het leren van de kneepjes van een heli.
Na enige avonden stoeien en doen met de zender. Hebben we volgens mij de programmeringen in orde (op de gas en pitch curves na). Maar de bladen reageren bij de juiste knuppel besturinge.
Bij ons op de vliegclub wordt helemaal geen heli gevlogen (tot nu toe). En er is dus niemand die ons met de verdere afstelling kan helpen. Tot afgelopen weekend dachten we. We hadden geregeld dat iemand ons kwam helpen met het afstellen van de heli's. Zo gezegd zo gedaan, dachten we. Niet dus. De goed helpende meneer vliegt in een andere mode, en toen het op invliegen aankwam, toen hield het op.
Nu zitten we dus met 2 heli's, die nog niet afgesteld zijn. En volgens ons, lijkt het toch handig om met een afgestelde heli te gaan leren vliegen, en niet met een heli die voor ons nog HELEMAAL niet onder controle te houden is.
Is er iemand die een idee heeft, hoe je dit dan beter kan aanpakken. Graag zouden we dus de heli's ingevlogen hebben, maar dan op onze mode instelling.
We hebben ook al bij vliegclubs in de buurt gekeken, maar die vliegen ook een andere knuppelbezetting. Graag willen we onze knuppelbezetting aanhouden, omdat we hiermee bijna niet hoeven na te denken welke knuppel we moeten bewegen om te corigeren, dit omdat we al enkele jaren modelvliegen
Het gaat om de volgende heli's
- Raptor 30 V1 met een field force 9 zender
- Robbe Futura met een TZ12 zender (de nieuwe 2.4G field force 12)
Onze mode instelling is als volgt:
Linker knuppel:
Vooruit : gas dicht
achteruit: gas open
Links/recht: rol
Rechterknuppel:
Vooruit/achteruit: Vooruit/achteruit
Links/rechts: rudder