Hulp voor beginners

Ik zal eerst met het voorstukje beginnen, dan wordt het verhaal misschien duidelijker.

Sinds ongeveer 1 jaar, hebben een vliegmaatje en ik het idee gekregen om heli te gaan vliegen. (we vliegen al enige jaren met vliegtuigen).
Die ingeving was snel vervuld, en daar stonden 2 heli's. Maar toen kwam het probleem. Het leren van de kneepjes van een heli.

Na enige avonden stoeien en doen met de zender. Hebben we volgens mij de programmeringen in orde (op de gas en pitch curves na). Maar de bladen reageren bij de juiste knuppel besturinge.

Bij ons op de vliegclub wordt helemaal geen heli gevlogen (tot nu toe). En er is dus niemand die ons met de verdere afstelling kan helpen. Tot afgelopen weekend dachten we. We hadden geregeld dat iemand ons kwam helpen met het afstellen van de heli's. Zo gezegd zo gedaan, dachten we. Niet dus. De goed helpende meneer vliegt in een andere mode, en toen het op invliegen aankwam, toen hield het op.

Nu zitten we dus met 2 heli's, die nog niet afgesteld zijn. En volgens ons, lijkt het toch handig om met een afgestelde heli te gaan leren vliegen, en niet met een heli die voor ons nog HELEMAAL niet onder controle te houden is.

Is er iemand die een idee heeft, hoe je dit dan beter kan aanpakken. Graag zouden we dus de heli's ingevlogen hebben, maar dan op onze mode instelling.
We hebben ook al bij vliegclubs in de buurt gekeken, maar die vliegen ook een andere knuppelbezetting. Graag willen we onze knuppelbezetting aanhouden, omdat we hiermee bijna niet hoeven na te denken welke knuppel we moeten bewegen om te corigeren, dit omdat we al enkele jaren modelvliegen

Het gaat om de volgende heli's
- Raptor 30 V1 met een field force 9 zender
- Robbe Futura met een TZ12 zender (de nieuwe 2.4G field force 12)

Onze mode instelling is als volgt:
Linker knuppel:
Vooruit : gas dicht
achteruit: gas open
Links/recht: rol

Rechterknuppel:
Vooruit/achteruit: Vooruit/achteruit
Links/rechts: rudder

Voorzover ik begrijp willen jullie gaan helivliegen in ,,mode 4,, nou dan wens ik jullie veel succes met het vinden van een heli vlieger die in mode 4 vliegt , hier op het forum is al eens meer gesproken over beginnende vliegers met mode 4 en deze zijn tegen hetzelfde probleem aangelopen ,, niemand te vinden die ze in deze mode kan ondersteunen , de meest gebruikte mode is 2 dus probeer het eens op een sim misschien pakken jullie de draad in mode 2 snel op.

Succes

Ben het met rene1 en 7eleven eens. Probeer eens met mode 2 te leren vliegen in de simulator. Zeker als je veeeeeeel verder bent met vliegen zijn ingewikkelde bewegingen makkelijker aan te leren in Mode 2

Voor alle duidelijkheid:
Mode 2 instelling is als volgt:
Linker knuppel:
Vooruit : gas open (en pitch positief)
achteruit: gas dicht (en pitch negatief)
Links/recht: neus van de heli stuurt links / rechts

Rechterknuppel:
Vooruit/achteruit: Vooruit/achteruit (nose down, zelfde als plank.....uuuuh... vliegtuig)
Links/rechts: links rollen / rechts rollen in lengterichting

Maaaaaar, mocht je echt niet anders kunnen dan kan er altijd met trainerkabel worden lesgegeven. Dan kan de leraar wel op zijn eigen mode vliegen.

Bij onze club zit een lid die (erg knap vind ik dat) met de heli op mode 2 en zijn vliegtuigen op mode 1 vliegt ! Dus het is maar wat je jezelf kan leren !!

Klinkt mischien een beetje overdreven, maar ga voor je eigen veiligheid naar een club waar volop mensen vliegen met heli's en praat daar eens mee. Mogelijk dat je daar dan ook les kunt krijgen..... KNVVL brevet is in heel Nederland geldig. Ook makkelijk als je eens ergens anders wilt vliegen dan je eigen club......

Jezelf leren vliegen is leuk maar kost bakken geld... En je leert gewoon langzamer... Heel veel simmen (uurtje per dag) scheelt ook enorm veel geld.... En dat weet ik uit eigen ervaring.... (zucht, Picollo Fun, Eco 8..... als ik daar nog aan denk.... dan zijn die T-rex en mini titan vliegers tegenwoordig wel zwaaaaaar verwend !!!!!!).

Omdat ik vanaf het begin met vliegtuigen in mode 4 vlieg heb ik toen besloten om ook heli's in Mode 4 te vliegen.
Doe dit al bijna 5 jaar en gaat gewoon goed.
Normaal gesproken is het meest gebruikte voor heli's Mode 2, maar ik heb gewoon mij eigen mode aangehouden, en eerlijk gezegd heb ik hier geen spijt van.

Frank 8)
MMVC De Pioniers Venray
24 Augustus 2008 3de Heli-Meeting MMVC De Pioniers Venray
Flyer Heli-Meeting

Laatst bewerkt:
Lees net het bericht nog eens na... Dan hoop ik dat Salamander een foutje maakte in zijn uitleg. Ik quote

Linker knuppel:
Vooruit : gas dicht
achteruit: gas open

Betekend dus als ik het goed begrijp mode 4 met "getrokken gas en pitch". Linker knuppel verticaal naar zich toe trekken en de heli gaat omhoog want "achteruit" = gas open.

Nee ik heb geen fout gemaakt

Het is inderdaad naar voren, gas dicht. En naar achteren gas open.
Ik had het laatst met iemand erover die ook in mode 4 vliegt. En gaf ook al aan dat het maar vreemd is. Maar zo is het eenmaal geleerd bij ons op de club.

Hoe ik nu mogelijk heli ga leren vliegen, ben ik nog niet over uit.
Het trekt mij namelijk niet zo, om een andere mode te gaan leren. Dus voorlopig staat de heli dan op de kast.

Hallo Salamander,

Leren kun je aan de kabel doen.
Bij Graupner kun je iedere zender op zijn eigen stick mode zetten en het gas reversen kan ook. Ik meen dat dit bij Futaba ook kan, maar ben niet 100% zeker.

Zo kan de leraar met zijn eigen mode vliegen en jij ook.

Succes,
Gerben

Invliegen door iemand anders is niet noodzakelijk.
Ikzelf vlieg mode1 en help zo vaak mensen met Mode2 (die ik ook aan raad)
Wat doen ik?
Eerst alles op de grond checken qua besturing.
Dan alles zo recht modelijk te zetten op het gezicht.

Dan een knots van een hoepel er onder.
En dan de student zelf even laten hoveren (5 cm boven de grond).
De meesten kunnen al hoveren op de sim dus de besturing zit er al in.
- bladspoor corrigeren
- Dan vragen of hij een kant op trekt en trimmen op de grond.
- Dan de motor afstellen (soms moet dit eerder als hij niet van de grond komt)
- hoveren tot de tank leeg is, en verder.
- eventueel gyro gain verstellen.

In deze procedure hoef je niet de heli van een ander in te vliegen.
Werkt al jaren goed zo.

Bij een FF9 kun je gewoon je vliegmode aangeven (ook getrokken gas) en daarna kan iedereen hem invliegen. Als ie ingevlogen is zet je hem weer naar je eigen vliegmode en je hoeft niks meer opnieuw in te stellen en/of trimmen.

Grtz,
Emile :cool:

Vlieg zelf al vele jaren vliegtuigen in mode 1 en sinds 3 mnd aan het vliegen met een heli in mode 3.
Ik heb dit, mode 3 aangeleerd omdat dit aangeraden cq geadviseerd werd om goed met een heli te kunnen vliegen.
Ik zie het probleem niet zo om een heli in een andere mode te leren vliegen. Als dit tussen je oren zit gaat het niet weg. Zoals al gezegd werd probeer dit op een SIM en oefen dit VEEL dan wordt het ook een gewoonte, wat iedere mode in principe is.

GR Jan.

ik heb een probleem; keb de graupner bell maar hoe kan ik hem trimmen?
op afstandsbediening is hij al maximaal getrimd maar hij blijft nog een beetje rond zn as draaien.
is het gain of proportional waar ik moet aan draaien?

philippe

Nee ik heb geen fout gemaakt

Het is inderdaad naar voren, gas dicht. En naar achteren gas open.
Ik had het laatst met iemand erover die ook in mode 4 vliegt. En gaf ook al aan dat het maar vreemd is. Maar zo is het eenmaal geleerd bij ons op de club.

Hoe ik nu mogelijk heli ga leren vliegen, ben ik nog niet over uit.
Het trekt mij namelijk niet zo, om een andere mode te gaan leren. Dus voorlopig staat de heli dan op de kast.

Volgens mij leren ze je dat aan, zodat als je voorover over je zender leunt als die op je buik hangt dat je niet per ongeluk je gas aan kan stoten en je model de benen neemt (volgas) nu is het risico groter dat als je je gas aantikt dat je hem dicht stoot ipv open.

Voor een vliegtuig is dat niet zon probleem maar bij een heli ga je dan naar beneden als je je stick omhoog gooit en andersom, lijkt mij echt mega weird vliegen :P

Kwestie van gewenning.
Ik vlieg ook met getrokken gas en vlieg er prima mee.
Ik kan me dus niet voorstellen andersom te moeten vliegen. Voelt voor mij niet natuurlijk omdat ik het niet gewend ben.

Back