Hulp gevraagd bij Waterverplaatsing

Blokcoefficient

@ Ad

Heb net alle maten na gemeten. En dan kom ik op

WV = 0,7 x 8,6 x 2,6 x 1x5 = 23,4 KG

Zijn de L B en D de maten van het onderwaterschip of de maten van de hele boot?? En waar staat die 0,7 in de formule voor?

De factor 0,7 staat voor de blokcoefficent, zal uitleggen waar die voor staat. Het onderwaterschip is geen rechthoekige bak waarvan het volume wordt berekend door de lengte, breedte en hoogte te vermenigvuldigen; het voor en achterschip zijn immers 'geveegd' met andere woorden lopen schuin en rond weg. Ook de kimmen in de zijden zijn rond, waardoor het volume van het onderwaterschip dus minder is dan 'de vierkante doos'.

Vandaar de geschatte factor 0,7. Een moderne woonark bijvoorbeeld zou wel eens een factor 1 kunnen hebben vanwege de rechthoekige vorm van het onderwaterschip, een kano daarentegen 0,4!

Daarbij is het dus wel van belang de lengte waterlijn maal de breedte waterlijn maal de diepte van het model te nemen. De uitstekende boegspriet en giek van de bezaan of het aangehangen roer tellen niet mee!

Succes, ik volg je, Johan

Zijn de L B en D de maten van het onderwaterschip of de maten van de hele boot??

Tja, ik zou zelf de lengte van het onderwaterschip, de breedte op de waterlijn (wat bij deze schepen meestal de grootste breedte is) en de diepgang van de romp (exclusief een eventuele valse kiel) nemen.

Groet,

Ad

EDIT
Ik zie nu ook het antwoord van Johan, we spreken elkaar gelukkig niet tegen:D

Ik ben weer een hoop wijzer geworden bedankt voor alle antwoorden en het meedenken.
Ik ga nog wat reken werk doen haha. Ik zal in de toekomst nog veel meer problemen tegen komen . Ad bedankt voor de link naar het bouwverslag dit zal me aardig op weg helpen.

Grt Niels

Laatst bewerkt:
Beste Niels

dat het project weer opgang komt
de berekking van een totaal gewicht van 23,4 is spot on.
mijn 1/24 model van de cruiser class woog 32,7 kg
echter heb ik 2 kg lood van de kielgehaald ik vond dat ze te diep lag.
romp is 14,1 kg en lood nu 16,6 kg

ik zou wel gaan voor een lose kiel met bulb en geen binnen balast wordt heel er tuitel en instabiel.

Ik hoop wel dat je er een brik van maakt en geen schooner.
Het hoeft geen raket technologie te zijn dwarsgetuigde schepen kunnen ook heel simpel met servo met dubbel lange arm bediend worden. of met wat aan passingen met een gewone zeilwinch.

Als je de ra's goed kunt brassen heb je ook geen hulp moter nodig. er zijn in middels wel genoeg voorbeelden van dwarsgetuigde schepen zonder.

greetz en succes met de bouw

Ik bedoel meer een langkiel. Dus een kiel van lood die onder de kiel van de boot komt in de lengte. Dus niet in de boot maar echt eronder.

Grt Niels

Hallo Niels,

De meeste (goed zeilende) dwarsgetuigde schepen die ik ken, hebben toch écht een losse vinkiel met bulb, om het gewicht zo laag mogelijk onder de romp te krijgen.
Boven water haal je de losse vinkiel weg en lijkt het allemaal 'normaal'..

Een gewicht in de lengte van- en aan de kiel heeft veel minder oprichtend vermogen en veel zeil kun je daarmee niet voeren zodra er een beetje wind staat.

Groeten, Jan.

Ik bedoel meer een langkiel. Dus een kiel van lood die onder de kiel van de boot komt in de lengte. Dus niet in de boot maar echt eronder.

Alhoewel ik aan mijn allereerste modelzeilboot werk kan ik wel iets zeggen over zeilen in de praktijk/ in het echt: langkielers (zeilschepen met een kiel in de lengte) gedragen zich koersvast, jachten met een vinkiel met de nadruk op de diepte zijn in de praktijk wendbaarder. In combinatie met dieper liggende balast zou dat wel eens een fijner varend model op kunnen leveren.

Johan

Hallo Johan,

De 1:1 praktijk en het vaargedrag van een model zijn door het niet op schaal zijn van het medium water niet te vergelijken.
Goed, een langkieler is koersvaster, maar ook beslist tuiteliger door het hoger liggende zwaartepunt.

Om te voorkomen, dat de zeilpraktijk van je model je straks verschrikkelijk tegenvalt, zou ik sowieso een kielkast in de romp maken, waar je naar keuze een lange, diepstekende vin met bulb in kunt steken, of een brede korte kiel.

Dan ben je er in ieder geval zeker van dat je de boot onder alle omstandigheden overeind zult kunnen houden...

Groeten, Jan.

Kielkast, kielbevestiging

De 1:1 praktijk en het vaargedrag van een model zijn door het niet op schaal zijn van het medium water niet te vergelijken. Goed, een langkieler is koersvaster, maar ook beslist tuiteliger door het hoger liggende zwaartepunt.

Jan, bedankt voor de aanvulling, voor mijn klassieke S spant denk ik na over een dieper stekende kiel met ballastgewicht. Maar waar ik nog niet uit ben is de waterdichte bevestiging van de afneembare kiel. Heb vooralsnog drie mogelijkheden in gedachten:

1. Twee aluminium pijpjes in de kiel lijmen, reikende tot dekhoogte/ ruim boven de waterlijn, en dan aan een afneembare kiel twee RVS draadeinden waarop vleugelmoeren ...

2. Een kielkast reikende tot boven de waterlijn en dan verder bevestiging zoals hierboven, met korte draadeinden.

3. Een van boven dichte kielkast die niet boven de waterlijn uitkomt met een dwarsscheepse borging door de kiel door middel van een RVS pen met borst en borgring waarbij er twee dwarssecheepse pijpjes/ doorvoeringen waterdicht worden ingelijmd.

Dit zijn de drie opties die ik in gedachten heb om er een rechtop zeilend model van te maken, er zijn vast nog andere opties waar ik nog niet op ben gekomen?

Johan

Ik vroeg me eigenlijk af of de diepte van de kiel ook het gewicht veranderd, dus
hoe dieper de kiel komt hoe lichter het gewicht. Of blijft het gewicht van de kiel hetzelfde??

Grt Niels

Hallo Johan,

Opties 2 en 3 hebben mijn voorkeur, omdat dan de kielvin over een grotere lengte wordt ondersteund, helemaal als de bulb nog eens tien, twintig centimeter onder de huidige S-spant kiel uitsteekt.

De krachten die er op deze verbinding komen te staan moet je niet onderschatten.

Bij een kielkast kun je met één draadeind volstaan, zolang de kielkast de vin goed opsluit (naar boven toe licht conisch maken, zie de kiel van een M-klasser of IOM), eindigt de kielkast onder de waterlijn, dan een strip gesloten celrubber op de bovenkant van de kiel, die door de draadstang wordt aangetrokken, dicht.

Maar, dit kunnen we beter in je eigen topic bespreken in plaats van Niels z'n topic te vervuilen...

Groeten, Jan.

Of blijft het gewicht van de kiel hetzelfde??

Het gewicht blijft hetzelfde, Niels. De wet van Archimedes (opwaartse kracht is gelijk aan gewicht van het verplaatste vloeistof) maakt het niet uit waar het gewicht zit.
Des te dieper het gewicht komt, des te groter is de arm van het oprichtende koppel dat het op de romp uitoefent. Je schip wordt dus stabieler met een dieper gewicht.

Groet,

Ad

Ik vroeg me eigenlijk af of de diepte van de kiel ook het gewicht veranderd, dus hoe dieper de kiel komt hoe lichter het gewicht. Of blijft het gewicht van de kiel hetzelfde??

Door het gewicht van de kiel zo laag mogelijk te brengen, breng je het zwaartepunt van het model omlaag, waardoor het oprichtend vermogen (koppel) groter wordt. Je kunt dus met hetzelfde kielgewicht een grotere of minder grotere stabiliteit bereiken, afhankelijk van de ligging van dat gewicht in de romp of dieper daaronder.

Hang je gewicht in de mast, dan wordt het model topzwaar, de gevolgen spreken voor zich. Ligt het gewicht op of net onder de waterlijn, dan ligt het model wel dieper maar het gewicht draagt weinig of niets toe aan de stabiliteit. Bevindt het gewicht zich diep onder de romp, neemt de stabiliteit toe.

Het zwaartepunt is als het ware het aangrijpingspunt van het totale gewicht van het model, dit denkbeeldige punt breng je omlaag door laaggelegen ballast, dit punt gaat omhoog door alle gewicht daarboven.

Met behulp van een hulpkiel wordt het model per definitie niet zwaarder, misschien een klein beetje door het materiaal van de hulpkiel.

Johan

Dit geen zeilen :shock: :shock: ,dit is gewoon op het waterliggen badkuip/zwembad :agrue: !! NO wind zeilen !! dat wil het ,(rommel) als je met dit wil en laten zeilen heb je gewoon SIMPEL een hulpkiel nodig , daar is al vaak tot in den treure overgesproken , hou het nu eens daarbij .

Diepgang Diepgang heb je nodig .
VOORBEELDEN genoeg .

http://www.eurosail.nl/gallerijdetail.php?id=18

Komt een filmpje van ,zo zeilen zonder hulpkiel zou nooit gekunt hebben , deze hebben vanaf 30cm kiel met ongeveer 7 tot 15kg gewicht ,zijn Hemelvaartsdag met een mini cam opgenomen.

Laatst bewerkt:
Back