Hulp gevraagd bij Waterverplaatsing

Kan iemand mij helpen bij het uitrekenen van de waterverplaatsing van mijn schip?

Ik heb op het forum de formules al een paar keer voorbij zien komen maar wil toch even zeker weten of ik het goed heb berekend.

Mijn schip is een Cruiser Brig en word gebouwd op schaal 1:32

De waterverplaatsing van het origineel word uitgedrukt in long ton
wel te verstaan 240 long ton. Een long ton is 1016 KG
omgerekend 240 x 1016 = 243840 KG

waterverplaatsing origineel = 243840 kg
schaal = 32; 32 tot de derde macht = 32768
waterverplaatsing model = 243840 / 32768 = 7,44 kilogram.

Dus als ik het goed begrijp zal mijn model straks 7,44 Kg moeten wegen wil hij goed op de waterlijn liggen. Correct??

En kan iemand mij dan ook vertellen wat het gewicht van de kiel moet worden??

Alle hulp is welkom.

Grt Niels

Dat is correct uitgerekend, het gewicht van de kiel zo hoog mogelijk ttz. bouw je schip en uitrusting zo licht mogelijk de rest hang je als loodkiel onder je schip.
Om redelijke zeileigenschappen te hebben is het minimum voor je kiel 50 % van het totaalgewicht.
Een foto of lijnenplan van je schip is handig om je meer info te geven :)

7,44 voor een compleet schip ,op die schaal ,kan niet!! , want als je dat zou omzetten in boot en kiel gewicht , mag de
romp/dek/opbouw/mast/zeilen/elektronica/verf/epoxy/glasmat/boutjes/moeren, maar 1kg wegen , en de rest is KIEL/lood/ijzer, zoals velen gaan jullie daar de fout mee in , berekenen is goed ,alleen buiten werkt dat helaas anders , wind/water is niet op schaal ,of je moet wat er nu al gebeurd een Test Basin waar ze de dichtheid v/h water ook aangepast hebben , zou gewoon je boot bouwen, en daarna als alles op z`n plaats zit de waterlijn bepalen (1cm hoger/lager ziet geen mens) , dan heb je in iedergeval een redelijk varend model, zie ook onze site`s.Eurosail | Stadskanaal
daar vaart een brig mee(27kg)4master (40kg) draak (10kg) dit zijn de ongeveer kielgewichten.

Eurosail | Stadskanaal

Ok dat is duidelijk.

Het is een 17 eeuws oorlogs brik die ik waarschijnlijk met vierkanten zeilen ga uitrusten. Het word een 2 master. Het word dus geen snelheidsduivel :D

Ik wil eigenlijk geen zwaard onder mijn boot is het mogelijk om een langkiel te maken. Mijn kiel is ongeveer 80 cm lang. En de diepgang 15 cm.

Ik zal vanavond even een lijnenplan plaatsen rene.

Grt Niels

@ Isola2

Foto's staan in mijn bouwverslag en mijn fotoalbum.
Ik ben vorig jaar al begonnen met de bouw heb alleen een winterstop gehad.

Grt Niels

Niels die waterverplaatsing van het echte schip klopt niet, wat er in die tijd opgegeven werd had niets met de totale waterverplaatsing te maken,
je schip zal met die lengte heel wat meer wegen denk ongeveer het dubbele schat ik.

Niels die waterverplaatsing van het echte schip klopt niet

Aan de afmeting te zien heb je gelijk René. Met de breedte erbij is een nog betere schatting mogelijk natuurlijk.
Wel vreemd, want de long ton werd (en wordt) wel degelijk gebruikt voor de waterverplaatsing (deplacement) van oorlogsschepen.

Groet,

Ad

Gewoon lekker je scheepje bouwen zoals je zelf denk wilt , berekeningen komen toch bijna nooit uit ,je hebt zowieso al geen bemanning erbij gerekend , bouwen ,bak water , kijken de diepgang , en aftekenen en VAREN , weet zeker dat dat de beste oplossing is .

gr rexonamen

en ben daar redelijk eigenwijs in, en is zichtbaar , heb bij mijn nieuwe boot 3xlipo(a154gr) achterin (schip =1828mm x 560mm) daar kon ik de waterlijn/diepte bijna een 1cm mee trimmen, om dat naar voren te schuiven . en dit is een grote romp.en mijn berekeningen kwamen op papier ook wel uit ,maar daarna ????

Laatst bewerkt:
Ok. Ik ga denk ik idd gewoon bouwen en ik zie wel waar het schip strand (op de bodem van de plas heb ik het idee hahaha).

@Ad De breedte word ongeveer 18 cm.

Grt Niels

OK, een hele ruwe benadering voor de waterverplaatsing is:

wv = 0,7 x l x b x d liter of kg

met l, b en d resp. de lengte, breedte en diepgang in dm. Dat zou bij jou worden:

wv = 0,7 x 8 x 2,5 x 1,5 = 21 kg

Dat is dus nogal wat meer. Is natuurlijk maar een ruwe schatting, maar geeft je wel een idee.

Groet,

Ad

Hallo Niels,

Van die 21 Kg, die Ad berekent, moet je proberen om zoveel mogelijk in de loden bulb van een (alleen bij het zeilen in een kielkast gestoken) kielfin met bulb te steken.
Bij een scherp jacht is het ballastaandeel rond de 60%, dat zou in dit geval 12,5 Kg betekenen, aan een kielvin, die je minstens 30 cm diep (liever méér) uit de romp moet laten steken.

Ik heb gelezen, dat je het zonder hulpkiel wilt proberen, maar geloof me, daar word je niet gelukkig van, je model blijft ondanks 12,5 Kg ballast in de bilge bijzonder tuitelig en méér dan windkracht 2 zal haar op één oor doen belanden.

Daarnaast zal het zeilgedrag zeer bescheiden uitvallen door het gebrek aan laterale weerstand.

Daar je zeer 'robuust' aan het bouwen bent, zal het nog een hele toer worden om de boot inclusief dek, elektronica en tuigage rond de 8,5 Kg te laten uit komen.

Als dat door extreme lichtbouw niet haalbaar is moet de bulb noodgedwongen lichter worden en dan ook dieper onder de romp komen te hangen om voldoende oprichtend moment te houden.

Groeten, Jan.

Daarnaast zal het zeilgedrag zeer bescheiden uitvallen door het gebrek aan laterale weerstand.

Dat is dacht ik bij alle varende dwarsgetuigde modellen wel het geval, Jan. Erg scherp aan de wind zit er sowieso al niet in.
De meeste van dat soort modellen zijn daarom ook met een "hulpmotortje" uitgerust om in ieder geval ook aan hoger wal te kunnen aanmeren.

@Niels
Ik weet niet of je je bewust bent van de complexiteit van het rc bedienen van een dwarsgetuigd schip. Een indicatie kan je krijgen in het verslag van Luc/newbie van zijn Santisima Trinidad. Dat is wel een erg groot model, en hij wil er behoorlijk wat functies in bouwen, maar het geeft wel een indruk.

Groet,

Ad

@ Ad

Heb net alle maten na gemeten.

en dan kom ik op

WV = 0,7 x 8,6 x 2,6 x 1x5 = 23,4 KG

Zijn de L B en D de maten van het onderwaterschip of de maten van de hele boot??

En waar staat die 0,7 in de formule voor?

Grt Niels

@ Ad

Het is idd misschien iets te hoog gegrepen dit project. Ben nog in overweging wat betreft de zeilen. Had eerst in de planning staan om 2 gaffelzeilen te gaan gebruiken en een fok.

@ Pompebled

Dus als ik het goed begrijp als ik die 8,5 KG haal en een langkiel gebruik van 12,5 kg zal hij niet snel omkiepen. Het is de bedoeling om een langkiel te gaan gebruiken over de lengte van de kiel a 80 cm. dat gewicht ben ik niet zo bang voor ik had er al een beetje rekening mee gehouden om niet te veel hout weg te halen.

Grt Niels

En waar staat die 0,7 in de formule voor?

Met l x b x d bereken je het volume van een doos waarin de romp net kan staan. Maar er zit dan nog een behoorlijk volume tussen doos en scheepswanden die niet tot de waterverplaatsing behoren. De factor 0,7 corrigeert daar dus voor, door aan te nemen dat 70% van het volume van de omsluitende doos daadwerkelijk tot het volume van de romp onder de waterlijn behoort.
Er zijn wel verfijningen mogelijk door de factor 0,7 afhankelijk te maken van het type romp, maar voor een ruwe schatting moet het hiermee kunnen (ik kan zo snel de differentiatie naar rompvorm niet vinden).

Groet,

Ad

Back