hulp bij gigantische x-twin bouwen!

hallo,
Ik wil een klein, simpel, goedkoop vliegtuigje bouwen. Ongeveer het idee van een x-twin maar dan groter. ik heb nog geen ontwerp maar ik had in gedachten om het model van de x-twin sports edition te vergroten.
Ook met 2 motoren maar wel met een roer voor het sturen en voor up en down.

Ik heb een paar vragen opgesteld.

-Ik heb een lipo accu van 7.4V, 2000mAh en van 102 gram. Kan ik die weer gebruiken?

-Ik gebruik mijn accu voor mijn easy star die heeft een motor van 6V, zou ik als ik twee 3V motoren zou gebruiken de zelfde accu kunnen houden?

-Moet ik dan ook dezelfde regelaar kopen?

-Hebben twee 3V motortjes ook dezelfde power als één 6V motor?

-Is er een soort van een regel of formule voor de verhouding tussen het gewicht van het vliegtuig en de grote van de vleugel?

dit waren mijn vragen.

Ik wilde als het kan nog even geen nieuwe ontvanger kopen dat vind ik nog even te duur. Mijn bedoeling is om gewoon op een veldje te kunnen vliegen en niet afhankelijk zijn van een club
Groeten Freek

je hebt gewoon 2 6v motoren nodig, je gaat ze niet in serie maar paralel schakelen. (tenminste, dat lijkt me veruit het meest logisch)

voor het gewicht / vermogen verhouding staat er in de modelbouw-faq (bovenaan de pagina) een mooie uitleg. inclusief formule :)

2 dezelfde motoren en 2 dezelfde regelaars.
kies ze wel zo uit dat ze onder de maximale strookm van de accu blijven, of je accu zal het niet overleven. ook hier is weer een forule voor in de modelbouw faq.

je hebt een ontvanger in je easystar zitten.. (hoeveel kanalen?)
die kan je denk ik wel gewoon uit je model wisselen..

mijn ontvanger heeft 5 kanalen en die kan ik wel gewoon wisselen. Wat houd dat in met serie en paralel schakelen? En wat voor een motoren zou ik doen want ik wil eigenlijk wel gewoon op een veldje in de buurt kunnen vliegen, niet te groot dus... En waarom moet je 2 regelaars kopen?

je hoeft niet perse 2 regelaars te kopen, maar als je net als bij de xtwin apart gas per motor wilt kunnen instellen dan is het handig.
anders laat de 2 regelaars maar zitten, kan ook wel met 1..

van motoren weet ik niet zo heel veel, maar ik kom op het forum vaak de combinatie speed 400 + gunter propellor (op 8 tot 10 ampere) tegen,

met een 10C lipo (hoeveel C heeft die van jou?) bij 2000 mah zou je al 20 ampere kunnen verbruiken, dat is ruimschoots genoeg voor 2x speed 400.

Is het ook mogelijk om het vliegtuig iets te laten droppen? Als ik een 370 motor neem met vertraging wat voor een regelaar moet ik dan kopen? en wat voor accu? Wat word de trekkracht van het vliegtuigje?

Tja dat zijn allemaal keuzes die je zelf moet maken. Maar op een 370 of 380 motor met vertraging vliegt een hele kudde vliegtuigen rond met een simpele esc (18 Amp geloof ik) en een 600 mAh Nimh accu. (of dat ook in het gemiddelde nederlandse park plaats genoeg heeft is een andere vraag, lijkt mij niet)
Als je daar een tweede motor naast zet zal je meer dan genoeg vermogen hebben, maar ook twee keer zo snel door je accu heen zijn als je alleen maar volgas gaat. Door het extra gewicht moet je dan ook weer of sneller vliegen of meer vleugelopppervlakke hebben (of beide) wat allebei niet goed is voor je parkvliegen eis. En dingen afwerpen kost ook weer extra gewicht (ten minste een servo).
Als je het dan ook nog zelf wil ontwerpen is de kans op succes niet zo hoog. Als je dan toch die weg op wil gaan, zou ik eerst eens investeren in wat platen depron/polypron en een hoop lijm. Met depron ea is het redelijk makkelijk om binnen korte tijd een vliegtuigje in elkaar te flansen, en qua materiaal kost dat niet zo veel, dus dan heb je redelijk goedkoop de kans om eerst te experimenteren. Als je lol hebt met het bouwen maakt het niet zoveel uit dat de eersten slecht zullen vliegen. Gewoon kijken wat je moet verbeteren en daarna de volgende bouwen.

bijdeweg: heb je deze al gezien? http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=DC-3_/_C-47

hallo,

bedankt voor jullie reactie's!

Is er veel verschil tussen een vliegtuig met 2 motoren en een vliegtuig met 1 motor met allebij dezelfde power?

wat ik nog niet helemaal snap is hoe je kunt zien welke regelaar bij welke motor hoort, dus qua amperes en voltages. En hoe zit dat dan met de accu qua amperes en voltages?

Groeten Freek

Freek Boek zei:
hallo,

bedankt voor jullie reactie's!

Is er veel verschil tussen een vliegtuig met 2 motoren en een vliegtuig met 1 motor met allebij dezelfde power?

wat ik nog niet helemaal snap is hoe je kunt zien welke regelaar bij welke motor hoort, dus qua amperes en voltages. En hoe zit dat dan met de accu qua amperes en voltages?

Groeten Freek
Met 1 motor heb je iets meer power omdat het rendement van een wat grotere motor/prop wat gunstiger ligt.
Voor een regelaar geldt dat hij makkelijk de stroom voor de motor moet kunnen leveren.
Wat te grote regelaar is ook goed maar veel te groot worden ze zwaarder en duurder. :wink:
Later ga je mischien groter of kleiner bouwen en daar kan je ook op inspelen.
De accu moet voldoende stroom kunnen leveren voor de motor rekening houdend met de vlucht duur die je wild.
Als je nog niets hebt moet je ook kiezen tussen brushles en geborsteld voor regelaar en motor.
Veel over lezen en als er vragen blijven kan je op het forum terecht. :)

Freek Boek zei:
Ik heb even op de site van RC technics gekeken en heb daar een leuk zweefmodel van epp gezien.

Al eerder op dit forum heeft iemand deze bestuurbaar gemaakt dus ik denk dat ik dat ook ga doen. Maar bedankt voor jullie reacties!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D

link naar draadje
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37984
Wel erg klein voor spulletjes die je hebt van je Easy star.
Het goedkoopste ben uit in de categorie 300 tot 500 gram zeker als je de spullen die je hebt weer wild gebruiken. :)
En dan niet kopen maar zelf bouwen. :wink:

Back