Houten model Batavia

Ik denk dat de motivatie van Erik wel klopt hoor, alles zou vochtig kunnen worden.
Alles zal dan ook wel in vaten gezeten hebben.

(zo......., heb ik tóch nog een redelijk antwoord ;))

:teacher: Als je de historie erop napluist is het wel aannemelijk dat jute vanaf de zeventiende eeuw in Europa langzaam aan bekend werd, oorspronkelijk komt het uit de regio Bengalen / Bangladesh en aangezien de VOC er vanaf 1627 handelsposten plaatste zou het op VOC schepen wel hebben gekund, ...hoewel,... de Batavia is in het jaar 1627 natuurlijk nog niet de kaap gerond. Bij de Britse tegenhanger 'EIC' wordt het ook vanaf de zeventiende eeuw ingevoerd. Echte volume handel in jutezakken (koffie en cacao) leefde pas op in de 18e eeuw. :pim:

Iedereen heeft het over dat ze gaan zitten op een klapstoeltje met bier en chips om een bouw verslag te volgen................nou ik heb deze even gelezen maar me bier is warm geworden en de hond heeft de chips opgegeten.

Ergens schrijf je dat je beperkingen hebt???????? Hans ik heb hier maar 1 woord voor indrukwekkend!!

De vaatjes rum, brandewijn, haring en kruit staan op het dek.
Rol touw erbij en een kooi voor de geit:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Rol touw erbij

Links of rechts geslagen ?????....
Links geslagen is voor de ankertouwen, het staande want aan de SB zijde, broektouwen en stagen
Rechts geslagen voor het staand want aan BB zijde en ....................ach, laat maar zitten :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Maar Hans, zou je die vaten niet vast sjorren met dat stuk touw? Als de Batavia straks overstag moet voor de Engelsen sjeest de hele zaak over het dek (helaas spreek ik uit ervaring).
Martin

Ach jongens - de Batavia gaat voor de wind, en is niet bang voor de Engelsen.

Straks bij Australië wordt het oppassen met die kliffen (ik ben bang dat het daar fout zal gaan - en die opperkoopman die op het schip komt vertrouw ik ook al niet...), maar ook daar zitten nog geen Engelsen - dat gebeurt pas 2e helft 18e eeuw.

En als we dan op de kliffen lopen doen die tonnetjes ook geen kwaad meer...

Vandaag een van mijn verjaardagscadeaus binnengekregen - en gelijk bij een bevriende parketleverancier wat latten gescoord en verzaagd:

full

Links is eiken, daarnaast maple (esdoorn) en rechts Amerikaans kersen.

Bij het zagen zie je nog wel de zaagsporen, maar dat is handigheid krijgen denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sneller door de zaagmachine duwen.
Sorry ik zie verbranding door het zaagblad.
Antiek eiken ramden we echt door een Altendorf zaagmachine.
Of een te fijne vertanding van het zaagblad.

Sneller door de zaagmachine duwen.
Sorry ik zie verbranding door het zaagblad.
Antiek eiken ramden we echt door een Altendorf zaagmachine.
Of een te fijne vertanding van het zaagblad.

Klopt - het gebeurt met name als ik even stop met duwen. En ik heb bewust een 38 tands zaagblaadje gekocht om zachte houtsoorten ook te kunnen zagen. Ik kan het nog eens proberen met een 24 tands.

Back