Houten model Batavia

Mooi detail Hans; hoe heb je de touwtjes aan de binnenkant vast gemaakt?

Ha, als ik dat ga vertellen - daar ging nog heel wat overheen voordat dat een beetje lukte.:D

Ik moet dan terug naar vorig jaar Sinterklaas toen ik eigenlijk nog maar net met de Batavia begonnen was, en voor het dilemma stond om insteekkanonnen te nemen, of echte kanonnen op een verder niet zichtbaar dek. Zoals bekend koos ik voor het laatste en heb ik de kanons met rolpaardjes op een min of meer provisorische wijze gemonteerd, inclusief lijm en een messing nageltje. Ik heb toendertijd ook van de Sint 7 tubes UHU hart gekregen voor dit soort lijmklusjes. Affijn, nadat ik alles in orde had gemaakt ben ik verder gegaan met de buitenzijde van de boot en heb ik de luiken van de kanosnpoorten nog niet gemonteerd omdat deze relatief makkelijk af konden breken.

Nu de boot bijna klaar is, zijn mijn tubes UHU hart ook allemaal leeg. Ik moest dus afgelopen zaterdag de stad in om nieuwe lijm te halen, anders kon ik niet verder. Ik heb in de lokale hobbywinkel bij ons niet alleen twee tubes lijm aangeschafd, maar ook een setje zeer fijne zaagjes (deze had ik nog niet). Met zo'n zaagje heb ik de kanonspoorten op maat gezaagd, ik heb de oogjes erin gezet, aan de binnenzijde een tweede oogje gebogen en daar de draadjes aangemaakt (oogjes eerst gebruineerd uiteraard).

Toen het luikje van nepscharnieren voorzien en vastgelijmd aan de romp. Het buitenste draadje heb ik met secondenlijm hard gemaakt (secondenlijm is nu in de aanbieding bij de Aldi overigens), in een gaatje in de romp gestoken en daar weer een drupje secondenlijm op gedaan. Toen het binnenste draadje.

Dit heb ik ook gewoon binnenin vastgelijmd. :D

Hans, de luikjes zien er bijzonder realistisch uit, mooi resultaat:cool:. Eén vraagje blijft wel hangen: de vlakjes waar de lopen inzitten zijn nog relatief licht van en vallen nog op, blijft dit zo of worden ze nog donker gekleurd?

Wat bedoel je precies, Diederik? De rode binnenzijde van de poorten?

Ik neem aan dat de rode rand de sponning voorstelt, hierbinnen wil je de illusie wekken dat je het ruim inkijkt, a.h.w. een 'zwarte schaduw', nu lijkt het alsnog er achter de lopen houtkleur zichtbaar is

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat de rode rand de sponning voorstelt, hierbinnen wil je de illusie wekken dat je het ruim inkijkt, a.h.w. een 'zwarte schaduw', nu lijkt het alsnog er achter de lopen houtkleur zichtbaar is

full

Dat zijn de rolpaarden van de kanons die je ziet. :)

De oplettende lezer (niet de duffe dus) zal gemerkt hebben dat mijn handtekening weer aangepast is. Daar hoort uiteraard een (slechte) foto bij:

full

De oplettende lezer (niet de duffe dus) zal gemerkt hebben dat mijn handtekening weer aangepast is. Daar hoort uiteraard een (slechte) foto bij:

full

Beter een slechte foto van een goed schip dan een goede foto van een slecht schip :)

Dank aan allen voor de complimenten. Ik bouw dit schip uiteraard niet voor deze complimenten, maar het is wel altijd leuk te horen.:D

We gaan gestaag verder. Ik heb gisteren het roer nog een beetje bijgewerkt en geverfd. Ik hoop dit weekend met wat betere foto's te kunnen komen.

Begint er al aardig op te lijken Hans, echt mooi en toch zo met de zeilen erop heeft ook wel wat.
Ik vind het toch mooier als zonder.

Back