Houdbaarheidsdatum (balsa-)hout?

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Stom toevallig ben ik misschien in de gelegenheid om (voor een zacht prijsje? :P ) de voorraad hout, die destijds nog in een modelbouwzaak te Veendam lag, te kopen.

Het gaat om grote planken dik balsa, en allerlei latjes, diverse soorten en maten.

Maar, het is wel plm. 10 - 15 jaar oud. :?

Is dat erg?

Als het allemaal zo krom is als een hoepel, hoef ik het niet. :nooo:

jan.

tja, als het krom is kan je dat makkelijk zien. Dat ligt aan hoe het opgeslagen is. Meestal valt balsa wel mee, triplex trekt snel krom.

Oude bouwdozen van vroeger bouwen nog steeds lekker ;) meestal is het balsa wat sterker en donkerder / zwaarder. Wel goed spul ;)

Ik heb ook balsa liggen van +10 jaar oud. Het nadeel is dat het droger wordt naargelang de ouderdom en dat leverd niet altijd schitterende mechanische eigenschappen op. Zo heb ik balsa plankjes van 2 mm liggen die dermate oud en droog zijn dat ze ook al hun sterkte en buigzaamheid zijn verloren (ze knakken gewoon middendoor bij het buigen daar waar vers balsahout gewoon heel blijft). Daarom geef ik ook de voorkeur aan "jonge" balsa.

Stevo

is hard geworden in het goede model ;) Is dus geen probleem. Bij een klap zal het wel sneller breken / scheuren dan....

F.van.Gent zei:
# stevo
En als je dan iets gebouwd heb en dat is dan 10 jaar oud hoe zit het daar dan mee,????? :?: :idea:

Dat toestel of toch het balsa waaruit het is vervaardigd zal dus fragieler zijn dan een nieuw balsahouten toestel.

Ik heb ooit een Curare 60 gehad van 20 jaar oud volledig uit balsa en het gene ik beweer was meer dan ooit van toepassing op dat model. Scheuren in de houten romp bij de minste niet zo zachte landing dat je het niet meer voor mogelijk hield. Uiteindelijk bleek het balsa dermate droog geworden dat het gewoon ook al zijn sterkte had verloren.

PS: Ik heb dat probleem normaal gezien niett aangezien de meeste van mijn modellen nooit meer dan 10 jaar meegaan :wink:

Stevo

Mijn huidige wedstrijdmodel is gebouwd uit hout van een voorraad uit 1986. Geen enkel probleem, het is zelfs lichter.

Mijn advies: gewoon gebruiken.

En mocht het te droog zijn kan je het lijkt me gewoon met de plantenspuit bewerken.
Wel aan beide kanten even veel.
En dan netjes recht stijf opstapelen.
Dan trekt het overal evenveel door.
Het mooiste daarna zou zijn het hele boeltje in een dichte kist te leggen.
Zodat het er overal evenvochtig is.
Anders zouden de buitenkante weer te veel uitdrogen.
Het lijkt me voor jou juist een uitdaging Jan :wink:

Dit verhaal geld dus als het te droog is.
Dan moet je wel weten hoe vochtig het moet zijn.
Ik zal het wel eens meten van de week.
Als het lukt met de vochtmeter voor hout van ons werk.
Maar dan moet ik eerst op balsa uit want dat heb ik niet.

Dat toestel of toch het balsa waaruit het is vervaardigd zal dus fragieler zijn dan een nieuw balsahouten toestel.

Ik heb ooit een Curare 60 gehad van 20 jaar oud volledig uit balsa en het gene ik beweer was meer dan ooit van toepassing op dat model. Scheuren in de houten romp bij de minste niet zo zachte landing dat je het niet meer voor mogelijk hield. Uiteindelijk bleek het balsa dermate droog geworden dat het gewoon ook al zijn sterkte had verloren.

PS: Ik heb dat probleem normaal gezien niett aangezien de meeste van mijn modellen nooit meer dan 10 jaar meegaan :wink:

Stevo

hallo stevo,
ik zoek balsahout voor een modelzeilboot, weet jij waar ik dat kan vinden in brugge???

mvg

jonas

Balsahout gedraagt zich anno 2010 net zo als in 2005, dus ik zie het probleem niet zo.....:rolleyes:

Back