Hoe verwijder je de rug van krimpfolie?

WillydeWoofer

Forum veteraan
Zojuist heb ik drie kwartier zitten proberen om de rug van een stuk China folie eraf te krijgen. Helaas is het niet gelukt.
Met Oracover heb ik dit probleem nooit gehad, maar met deze goedkopere folie lukt het niet. Het lijkt ook afhankelijk van de kleur die je kiest.
Ik heb aldus geen enkel idee wat die Chinezen allemaal uitvreten. De kwaliteit van de folie zelf is ook een stuk minder. Aan de randen komt de lijm snel los en kleeft vervolgens aan je strijkboutje. Het enige wat ik nog kan proberen is zeer sterke plakband aan beide zijden plakken en dan uit elkaar zien te trekken.

Ik ken het probleem...
Een goede manier is, op een hoek van het materiaal twee stukjes tape te plakken aan voor- en achterkant, zodanig dat die stukjes uitsteken in een hoek van 90° t.o.v. elkaar. Dan voorzichtig de twee tape-jes uit elkaar trekken. Werkt meestal.

Toevallig kwam ik recent folie tekort, en vond nog een flinke rol Hongkongcover in dezelfde kleur (wit). Ik koop inmiddels principieel geen Chinees spul meer, maar ja dit wás al gekocht. Met lood in de schoenen begon ik ermee... en tot mijn verbazing ging de backing van deze minstens 5 jaar oude rol er probleemloos af...

Bij een rol met zwart, gaat het aanzienlijk makkelijker. Ik krab met de nagel een stukje weg en dan komt er vanzelf een tastbaar deeltje vrij.
Als de folie een maal op het vliegtuig zit, dan houdt het zich vrij goed.
Ik begrijp wat je bedoeld. Toch denk ik dat ook Oracover en Kaman(als ik het goed uitspreek) allen uit China komen. Maar misschien zijn er verschillen in de manier van produceren en in de materialen.

Kwaliteit kost echt nog steeds geld.
Oracover komt uit Duitsland en is nog steeds het beste wat er te koop is. Dat is mijn persoonlijke mening die gebaseerd is op testen die ik zelf heb gedaan.
Al het andere folie hoeft beslist niet slecht te zijn, maar is zeker niet gelijk aan Oracover.
Waar Kavan folie vandaan komt weet ik niet.

Grt,

Arnoud.

Oracover komt uit Duitsland en is nog steeds het beste wat er te koop is. Dat is mijn persoonlijke mening die gebaseerd is op testen die ik zelf heb gedaan.
Al het andere folie hoeft beslist niet slecht te zijn, maar is zeker niet gelijk aan Oracover.
Waar Kavan folie vandaan komt weet ik niet.

Grt,

Arnoud.
Oracover is duidelijk beter, dan het goedkope spul dat je rechtstreeks in China kunt kopen.
Op ProWing heb ik bewust wat Kavan gekocht, om eens te kijken wat dat voor kwaliteit is.

kavan heeft soms beetje zelfde probleem met die beschermlaag. Ik gebruik in een hoek een speldje of scherp mesje om een beginnetje te maken, daarna komt het wel goed los.

tot nu toe bevalt de kavan folie goed, ook als je kleuren over elkaar wilt plakken, het lijkt wel of de folie minder gas uit de lijmlaag geeft dan vergeleken met oracover.

Ik ken het probleem...
Een goede manier is, op een hoek van het materiaal twee stukjes tape te plakken aan voor- en achterkant, zodanig dat die stukjes uitsteken in een hoek van 90° t.o.v. elkaar. Dan voorzichtig de twee tape-jes uit elkaar trekken. Werkt meestal.
Dat is wat ik ook meestal doe. Tot nu to werkt het bij mij prima. Pas wel op dat je de tape-jes niet op elkaar plakt. ;);)

Het meest opvallende verschil tussen Oracover en Hongkongcover is dat Oracover papieren backing heeft en Hongkongcover plastic. Ik weet niet wat voor backing Kavan heeft maar ga dat volgende keer proberen, want Oracover is wel goed maar ook raar duur...

Oh er is nog een manier om de backing los te krijgen, die ik soms probeer. Snij een puntje af aan de foliekant, heel licht drukken, met een beetje geluk snij je alleen de folie af en hou je een puntje backing over. (De backing is dikker dan de folie).

Het meest opvallende verschil tussen Oracover en Hongkongcover is dat Oracover papieren backing heeft en Hongkongcover plastic. Ik weet niet wat voor backing Kavan heeft maar ga dat volgende keer proberen, want Oracover is wel goed maar ook raar duur...
Ik zal vanavond een stukje Kavan proberen.

Ik heb hier een folie die van zichzelf al gigantisch plakt. De naam kan ik niet meer zien. Zowel de folie als de rug is dik. Echt handig vind ik het niet. Ook vond ik nog een rol Oratex. Textielachtig spul.

hm... dat zou betekenen dat het duurste produkt altijd het beste is. Vind ik niet altijd, en, erger, als wij simpelweg altijd een vette prijs betalen voor een product dat een fractie kost om te fabriceren... helpen wij mee de prijzen kunstmatig hoog te houden.
Dus, een beetje research kan geen kwaad.

Back